Jump to content

Parker Hale vs Mauser 98


mort1

Recommended Posts

En skytterkompis av meg som har en Parker i 30-06 og denne går helt greit, men ikke mer enn det...Tror at løpet er såpass tynt gjør det følsomt for temperatur og svingninger.

 

Om det er bare fraværende bedding som er grunnen så er jo det er forholdsvis lett løselig problem.

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag....

Med en PH så får du en relativt moderne kopi av en M98 mekanismen.

Du får:

- Ferdig smidd hevarm

- Ferdig boret og gjenget for kikkert.

- Hel venstreside, og dermed stiv låskasse.

- Slipper spor i bakre bro for ladeklips.

- Relativt bra avtrekk med sidesikring.

- Hengslet underbeslag i stål.

- Pen boltmuffe.

 

Når du kjøper en M98 kjøper du nettopp det + masse arbeid.

Mekanismene er for øvrig nesten identiske, og går i samme stokk.

Jeg vet hva jeg ville ha valgt...

Link to comment
Share on other sites

Parker-Hale har også bygd jaktrifler på P14-kasser og Springfield 03-kasser, kan forveksles med M98 for den som er mindre interesert.

Nevner det fordi bla Åserud solgte endel av disse i gode "pakketilbud", noen merket "Parker-Hale" og noen merket "Midland", og fordi du neppe vil kjøpe noen av disse variantene!

Link to comment
Share on other sites

Parker-Hale bygde M98-jaktrifler på FN og SantaBarbara-kasser. Mener å ha lest at flesteparten var FN-kasser?

(litt OT-Det er bltt hevdet at maskineriet som sto på fabrikken i Belgia ble flyttet til Spania og nå står hos Zastava)

 

Min første rifle var en Parker-Hale/Midland i 308win bygd på en P14-lås, 308-patronene hadde god plass der :shock:, kjøpt fra Aasrud med en 2,5x32Bushnell.

Link to comment
Share on other sites

Mål avstanden senter til senter mellom boltehullene i underbeslaget og diameter utvendig på låskassehalsen. Stemmer disse målene med M98 (c-c= 197mm, dia= 35,8mm) passer stokken.

Link to comment
Share on other sites

De passer. Du må regne med litt tilpasning. Du må ta ut tre/ fiber til spor til sidesikringen. Det kan også hende at du må tilpasse rundt fremre del av underbeslaget.

 

Edit: Bakre tangskrue går gjennom bakre del av avtrekket, så du må tilpasse litt der også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hei! .....Er den m98 basert Parker Hale kassen en large ring eller small ring kasse.... :?

Den som står hjemme i skapet er i hvertfall en smal ring. Forøvrig ble avtrekket rasende godt etter at jeg justerte bort nesten alt kryp (orginalt justerbart avtrekk på den jeg disponerer). Har fortsatt bittelitt kryp, men så er den også fortsatt 100% sikker. Eier kjente ikke igjen avtrekket etter at jeg var bortpå med kleptomanpølsene, og alt jeg gjorde var å justere på krypet.

 

Den har veldig tynn og lang pipe for kalibret (308w), litt dårlig utformet og noe (for meg) kort stokk (av tvilsom kvalitet), godt avtrekk og god jaktpresisjon, da den fort kan finne på å sette tre skudd kant i kant på 100m med kald pipe og rett amo (observert under trening til storvilprøven med anlegg).

 

Om jeg vil ha en selv? Neitakk og det av samme grunn som jeg ikke vil ha en mauser m98 (men heller PH'n om jeg må velge, ny stokk og kappa løp, så er den i anstendighetens navn like klar til å legge ned dyr som noe annet en kan kjøpe).

Link to comment
Share on other sites

FN har produsert mange varianter av M98, både militært og sivilt. En "sivil" FN gjenkjennes på hel venstreside og manglende spor for for ladeklips. Fabrikantnavnet kan være mye rart; Husqvarna, Parker-Hale.

Jeg har aldri sett Parker-Hale "mausere" med small ring men det finnes sikkert:-)

Zastava M70 er en largering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...