Jump to content

hylser og kvalitet?


Ole_Netland

Recommended Posts

nå er vel de fleste enige om at Lapua hylser er noen av de beste, og at Norma har bra hylser, S&B kan være noe sprø er vel og noe som har kommet frem.

 

men hvordan er slikt som Sako sine hylser? DFS? Winchester?

 

selv har jeg ladet mest med Norma og Remington hylser, og en del Lapua da, men satt og sorterte store mengder hylser i dag, og der var der en del DFS, Sako og FC, hvordan vil dere rangere disse?

 

det jeg kunne tenke meg var en liste over hylsefabrikater fra bra til dårlig, ta gjerne 6,5x55 som utgangspunkt når det gjelder kaliber (eller ett annet vanelig kaliber).

 

Hvis du skulle laget en liste fra bra til dårlige hylsemerke, hvordan hadde DIN liste sett ut basert på DINE erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

DFS?

Hvis det er Raufoss sine hylser kjøpt gjennom skytterlaget, så er det hylser fra Nammo. Altså hylser trekket på samme fabrikk som Lapua sine.

 

Min liste:

Nammo (Lapua - Raufoss)

Norma

Partizan

 

Remington - Winchester - Sako - RWS , Undzuweider kan være både fuggel&fisk. Trekt enten av Norma eller egne fabrikker.

Har ikke vært vært borte i RWS hylser av nyere dato, så jeg vet ikke om de er like tykkveggede som de pleide å være. Men det var i alle fall skikkelig solide hylser.

Dette med hylse-produsenterer er egentlig ikke greit å holde kontroll over.. De trekker hylser for hverandre til tider..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd og målt vekt o.l på diverse hylsemerker i .30-06 Spr...

Det jeg da kom frem til da var følgende:

1. Norma (Tyngst, fylte minst)

2. Federal

3. Remington

4. Sellier & Belliot (Lettest, fylte mest)

 

Federal og remington hadde tilnærmet lik vekt og fylte like mye, men Federal sine hylser tåler flere omladninger...

 

Dette er da mine erfaringer :wink:

 

Jeg har ikke prøvd Lapua, Winchester, Sako eller DFS sine hylser...

DFS sine hylser mener jeg å ha hørt at kommer fra samme produsent som S&B hylsne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 100 Lapua patroner, og 120 RA patroner (6,5x55) omtrent samtidig for et års tid tilbake, og her var faktisk RA hylsene merkbart jevnere på vekta, og virker bedre en Lapua hylsene. Siden begge er produsert av Lapua får man vel ta det som produksjonsvariasjoner, men jeg kommer til å kjøpe RA igjen når det passer seg slik. De RA 308Win hylsene jeg engang kjøpte virka også svært bra.

Av Win, og Rem har jeg stort sett bare brukt beltehylser, (og noen til 7x57r) :wink: men de har vært helt fine. Jeg vil kanskje holde win et hakk over Rem her, både fordi de har vært litt jevnere på vekta, men også fordi de virker et hakk bedre generelt. Diverse omforminger har ikke vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd og målt vekt o.l på diverse hylsemerker i .30-06 Spr...

Det jeg da kom frem til da var følgende:

1. Norma (Tyngst, fylte minst)

2. Federal

3. Remington

4. Sellier & Belliot (Lettest, fylte mest)

 

...

 

 

Kva?? Dette var pussige data. :?

Av desse hylsemerka du nevner her er det vanlig oppfatning å rangere Norma sine hylser som lettast, og dei amerikanske (Fed og Rem) som tyngst. :arrow:

 

Her er frå mine eigne målingar av hylsevekt i .30-06:

 

Norma (gammal lot, -90 tal): 176-178 gr.

 

Norma (nyare lot, frå -07) : 181-183 gr.

 

Sellier & Bellot (lot frå slutten -90') : 179-180 gr.

 

Remington, R-P (nyare lot, frå -07) : 194-197 gr.

 

Federal (lot frå -90' talet) : 196-197 gr.

 

Når det står "(nyare lot, frå -07)", så betyr ikkje det eksakt år for den lot, men at hylsene er tileigna (plukka eller kjøpt) då.

 

Alle hylser er sjølvsagt vegde utan tennhette og før evt trimming.

Vekt er oppgitt som min og max av minst 10 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Produserer Win og Rem hylser i 7x57R?

 

Nei, men de produserer andre hylser som kan brukes hvis man har spesielle behov.(eller har forsøkstrang)

Bildet til høyre viser tre remingtonhylser. den i midten er "moderhylsa", og den til venstre er samme type formet til å fungere i 7x57r. Formålet med dette var å forsøke å få hylser med tykkere gods i halsen, for å oppnå mindre bearbeidelse av halsen i et noe romslig kammer.

Link to comment
Share on other sites

Norma hylsene

RA

Remington

Disse 3 liker jeg best..

 

 

Lapua har jeg brukt for lite til og utale meg om. (men disse virke bra)

Sako har jeg oxå brukt for lite til og utale meg.

 

Winchester hylsene syntes jeg virker dårlige.

(svært bulka og ødelakte som nye, og tåler lite 3-5 skudd før di må glødes)

 

Og S&B er så stein harde at di må jo glødes før bruk.

 

Nikkel hylser generelt: noe som tåler lite og er noe kleine greier.. (disse er bare til pynt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...