Jump to content

Hjortemerking


jaktlykke

Recommended Posts

Dette innlegget er muligens feilplassert siden det ikke har med jakt å gjøre; men det var litt vrient å finne et bedre sted så da så...

 

Natt til lørdag fikk jeg være med på noe artig; nemlig merkeprosjekt av hjort. Jeg fikk en telefon midt i natten om at det var behov for Amigo siden kolla som hadde fått en pil i rumpa hadde løpt som et uvær oppetter lia. Klart jeg ville komme - men før jeg fikk buksa på meg så fikk jeg tilbakemelding; hjorten var lokalisert snorkende ved siden av et tre :P Da hadde hun løpt rett opp borti 200 m :shock:

 

Men jeg tok nå turen likevel, nysgjerrig som jeg er. Hjorten - ei fjorkolle - lå strekk ut og sov godt da vi kom frem. I følge veterinæren ville bedøvelsen virke i borti 3 timer dersom ingenting ble gitt som motgift.

 

2vi13yr.jpg

 

Veterinæren hadde masse utstyr med seg; utstyr til å veie og måle samt ta diverse prøver av henne. I tillegg selvsagt en klave med GPS-sender i som skal sitte på henne i 2 år.

 

2dh89dd.jpg

Utstyr til diverse prøvetaking. Her lages det i stand til blodprøvetaking.

 

b8k4rq.jpg

Ikke så lett å få stase av halsen med en tynn lisse når halsen er tjukk og hårene lange og mange :) Men blod ble det nå lell!

 

35343sz.jpg

Hår- og avføringsprøver

 

vcvu50.jpg

Aldersbestemmelse via tanngarden. Jeg syntes hun så stor ut der hun lå, men i følge tannstatus er det ei fjorkolle.

 

2zqdky1.jpg

Tid for veiing. Nåla stoppet til slutt på 68 kg.

 

2edrsyb.jpg

Øremerking. Dyr som merkes til neste år får en annen farge på klipsene for å kunne skille dem fra hverandre.

 

wmghno.jpg

Viktig at klaven ikke er for stram slik at hun får pusteproblemer. Den må heller ikke være for løs slik at den ramler av.

 

Det ble sagt at man helst ikke ville merke unge bukker siden de vokser ganske mye på 2 år og det fører til pustevansker når klaven blir for trang.

 

beuhy1.jpg

Da er alt snart klart!

 

r888qu.jpg

Da er alle målinger og prøver unnagjort og hjorten skal få sove rusen av seg.

 

264tjy1.jpg

...eeehh - som sykepleier MÅ jeg bare sjekke at ABC er ivaretatt med frie luftveier og stabilt sideleie 8)

 

Jeg er godt vant med død hjort; å være i nærkontakt med ei levende kolle var utrolig fasinerende og spennende. Kunne ikke la være å klappe henne :) Et fantastisk vakkert dyr som jeg har stor respekt for - og denne frøkna skal jeg titte etter neste gang jeg er i skogen på tur (eller jakt - men helst ikke skyte henne dette året ble det sagt).

Link to comment
Share on other sites

Er visstnok 4 dyr som har blitt funne døde, etter merkinga så langt. Om det er bedøvelse middelet, eller andre ting er vel ikkje blitt sagt noko om. Men det blir vel etterforska på, det er jo litt dumt at sånt skjer, og ein ikkje veit årsaken til det.

 

Fine bilder Jaktlykke !

 

Merking i Hordaland kan følgast på denne linken under her :

 

http://www.hordahjort.no

Link to comment
Share on other sites

Er visstnok 4 dyr som har blitt funne døde, etter merkinga så langt. Om det er bedøvelse middelet, eller andre ting er vel ikkje blitt sagt noko om. Men det blir vel etterforska på, det er jo litt dumt at sånt skjer, og ein ikkje veit årsaken til det.

 

Fine bilder Jaktlykke !

 

Etter hva jeg har hørt er fire bekreftet døde av bedøvelsen, mens det er noe usikkert omkring dødsårsak på en femte hjort som nå er til obduksjon.

Dette er ikke noe jeg har fått bekreftet, "så det er rykter"

Dette skal vistnokk være et større problem etter at en ny type bedøvelse er tatt i bruk, ettersom den som ble brukt tidligere var svært farlig (livsfarlig)for de personene som behandlet middelet.

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget er muligens feilplassert siden det ikke har med jakt å gjøre; men det var litt vrient å finne et bedre sted så da så...

 

Natt til lørdag fikk jeg være med på noe artig; nemlig merkeprosjekt av hjort. Jeg fikk en telefon midt i natten om at det var behov for Amigo siden kolla som hadde fått en pil i rumpa hadde løpt som et uvær oppetter lia. Klart jeg ville komme - men før jeg fikk buksa på meg så fikk jeg tilbakemelding; hjorten var lokalisert snorkende ved siden av et tre :P Da hadde hun løpt rett opp borti 200 m :shock:

 

Det var fine bilder og sikkert artig å være med på :) MEN jeg synes det var rart at du ikke var med i beredskap på merkeprosjektet . Dette med at dyra spring lenger en beregnet er nokså vanlig og det er ikke alltid så godt å finne dei igjen . Det var et merkeprosjekt her i nærområdet for noen år siden og da var ettersøksringen med i beredskap og det var noen ganger vi måtte i aksjon . Faktisk så mistet vi et dyr også , det ble bedøvd en hjortebukk som var større enn veterinæren beregnet så dosen ble nok litt for liten og den sprang til skogs . Vi sette på hund umiddelbart og fant hjorten i en elv , der hadde den viklet bena inn i en vase med gammel rusten streng som en eller annen hadde kastet i elva :evil: .....og der hadde den sovnet/druknet . Hjorten pustet når vi kom frem men livet lot seg ikke redde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en telefon på onsdagen med spørsmål om å være i bakhånd dersom de trengte søk om natten. De fikk ingen fangst da men jeg visste at de skulle gjøre et nytt forsøk på fredagen og var klar til å rykke ut selv om jeg ikke fikk direkte spørsmål om å være tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var med på ei arti merking for nokre år sidan. Brukte nok eit anna bedøvelsesmiddel, for dette medførte berre ein time "soving" for hjorten. Vi måtte leite litt etter denne, då der var fleire dyr og masse spor overalt. Det tok derfor det meste av denne timen å finne dyret, som var ein bra stor bukk.

Vi fann den no, tok prøver, festa klave med sendar, mesta øyremerker og tok sjølvsagt ein del bilder der vi hold oppe hovudet osv. Det vanlege.

1 min etter at vi hadde sluppe tak i den, og stod å pakka saman utstyret, spretter den plutseleg opp og legger på sprang unnabakken...

 

Kunne fot blitt litt Peer Gynt der ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://nordvestviltregion.com/merkeprosjekt.htm

:wink:

Bare så forbaska domt at få jegere driver med "skikkelig" bestandsforvaltning, dvs oppfølging av bestanden hele året, ikke bare fra september til jul... Dette fører til svært få observasjoner av merka dyr.

 

Når noen atpåtil påstår at en merkakolle oppførte seg truende mot han, derfor måtte han skyte henne og kalven, kan en begynne å lure :roll:

 

PS: Nordvest Viltregion sine nettsider er ikke oppdaterte, men blir det snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tre måneder er gått siden kolla ble merket. Lenge har det vært tyst rundt henne; antakelig har hun holdt seg i et område med dårlig dekning.

 

Men i kveld kom hun ned samme bakken som hun løp den gang hun fikk ei pil i rumpa - nå i selskap av ei større kolle. Artig å se henne igjen!

 

33z4rrm.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvem har mest peiling på hjorte merkings prosjekter i landet, dvs er det noen som har oversikt over hva som skjer rundt omkring. Lokaliserte en lite nbuk kher i vår med rødt merke i øret. har ringt rundt her i området og det er ingen av hjorte farmene som bruekr rødt merke. Og de savnet ingen heller. Dette er en 2.5 års gammel bukk. regner jeg med

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Holder på å arrangere merkeplasser her i valdet. Kommunen har fått ett år ekstra merking siden det har vært litt stang ut med tidligere merkinger. Tre plasser blir hjorten foret inn. Så får vi se om Meisingset&co får inn treff med pilene sine. Går spennende uker i møte. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...