Jump to content

Fjerning av skarpe tennhetter


Spitfire

Recommended Posts

Jeg har ladd opp et antall patroner med for svake tennhetter, som gir ustabil tenning. Ønsker derfor å fjerne de skarpe tennhettene. Har tenkt å slå ut kuler og krutt med kulehammer, og fyre av kun tennhettene i geværet, før de støtes ut fra hylsene på vanlig måte i ladepressen. Er dette en grei framgangsmåte?

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

ja de kan gjenbrukes. men om de kan brukes helt fint skjønner jeg ikke helt hvorfor man tar de ut egentlig ;)

 

jada, jeg har da tatt ut skarpe tennhetter og i et svakt øyeblikk brukt de til å lade nye skudd. de har mindre motstand når de settes i.men de funker da.

Link to comment
Share on other sites

Hetter som havner i hylser med for romme hettelommer fiser jeg av med pipemunningen mot en bit glava (smeller ikke stort høyere enn når man klemmer bobleplast), og deretter kasserer jeg hylsa.

 

Patroner som av andre årsaker demonteres halspresser jeg (har fjernet hetteutstøteren).

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd! Nå har jeg "demilitarisert" patronene, og det gikk fin-fint å fjerne de skarpe tennhettene forsiktig i ladepressen. De ser ut som nye, og vil bli brukt til andre patroner.

 

Hadde brukt CCI200 tennhetter for reduserte ladninger i .375H&H, og dette ga ustabil tenning og stor hastighetsvariasjon (fra 570 til 750m/s :shock: ).

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...