Jump to content

ladepresse for viderekommende?


Ole_Netland

Recommended Posts

Hei Ole,

 

Pressa er 53 cm høg med kruttmålet til Dillon montert, merk at det er med kruttdia innstilt til 38 spc.

Den trenger ca 2 cm ekstra for å ta av kruttmål.

Med kruttmålet av er det hettemagasin som er på topp.. ca 3 com under det igjen.

 

Tipper at kruttmålet står like høgt uansett kva du lader. Kruttrakta som er med i konverteringssett kompanserer for kortare eller lengre hylser. I alle fall ganske likt hos meg med 38 og 308 oppsett.

Hugs og på at målet løfter deg nokre cm for kvar dosering. Ikkje noko problem for å opne skapet, men det kan ikkje vere noko rett over det.

Denne bevegelsen er sikkert nokre cm og. kanskje opp mot 5-6 cm

 

Foten bygger 10 cm inn på benk og skal festast med 4 bolter.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole,

 

Pressa er 53 cm høg med kruttmålet til Dillon montert, merk at det er med kruttdia innstilt til 38 spc.

Den trenger ca 2 cm ekstra for å ta av kruttmål.

Med kruttmålet av er det hettemagasin som er på topp.. ca 3 com under det igjen.

 

takker så mye, da kan jeg mekke litt på bordet til pressa i dag,må vel være i postkassa mi her idag eller i morge.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Så det var noen som har hatt litt problemer med Dillon 550 og grove krutt typer.

Tenkte jeg skulle komme med et lite tips som funket for meg angående Dillon pressa og lading med vv N160.

 

Har holdt på og ladet til 6,5X55'n min med N160.Fikk en del rare avvik i krutt mengden,samt krutt som falt ut på siden av hylsa og ikke oppi.Holdt jaggu på og bli rar ei stund mens jeg hold på :evil:

 

Satt og funderte en kveld på hva problemet var,og kom fram til at kruttsleiden ble "hengende" litt igjen i åpen stilling,når hylsa var på tur ned igjen.Målte og diameteren inni krutt "funneln" og fant at denne var vel liten i forhold til utvendig diameter på hylsa,samt at funneln kun butta mot og ikke omsluttet selveste tappen eller røret(eller hva det heter) som står fast innvendig i kruttmålet. :oops:

 

Plukka med meg funneln og stakk innom jobb, og spente den opp i dreiebenken og borret opp hullet til 6,9mm(husker ikke hva den var før borring),borret i tillegg funneln opp helt i ytterkant med en diameter som var litt større en røret fra kruttmålet(tror det var 11,2mm).(sjekka dette på alle pistolkalibrene og alle funnelne gikk utenpå røret).

Leita så fram et gummistrikk type hvit og litt tykk :lol:

 

Hjem for og teste.

Kruttfunneln på plass og passa perfekt,tredde gummistrikken rundt kruttmålet og "tappen" som stikker opp på enden av kruttsleiden.Strammet kun strikket slik at når hylsen er på tur ned igjen så følger kruttsleiden med,med en gang og med en fin og rolig bevegelse.

 

Har etter denne jobben som tok ti min(pluss kjøring og noen kaffekopper på jobb) ikke hatt større avvik en 0,1gr(var en med 0,2 men tror det var noe støv i denne etter tromlingen) :mrgreen:

 

Har ladet 175 patroner etter jobben.Kansje litt lite som et skikkelig grunnlag,men i forhold til hvordan det var før så er det som natt og dag.

 

Håper noen kan dra nytte av dette om en noe knotette formulerte bidraget....

Link to comment
Share on other sites

i dag kom pressa i hus, og der dukket så klart opp en del spørsmål da (og en masse deler til overs).

 

Krutt dien, der var det med 3 dier, det ser ut at de er like, kan dette stemme? der var og 4 små dier, de små er merket med A, B, J, og Y, hvikle kalibre er disse til? ser ut at J er til 7x57R og at Y kanskje er til 6,5x55, men hva er de to andre til?

 

Og så var der med en dupeditt med en bryter på, hva er den til? er vist plass til ett batteri i den...

 

Må krutt dien stå i stasjon 2? kunne godt tenkt meg å sette den i stasjon 3 for å ha mulighet å ha en body die i nr 2, men uft fra sånn det ser ut for meg så skal der en "arm" fra kruttmålet til hylseholder plata....

 

DK, du får sikkert ett par frustrerte telefoner etter hvert, men får ikke tatt pressa i bruk før mandag, må ha to festebolter til....

Link to comment
Share on other sites

i dag kom pressa i hus, og der dukket så klart opp en del spørsmål da (og en masse deler til overs).

 

Krutt dien, der var det med 3 dier, det ser ut at de er like, kan dette stemme? der var og 4 små dier, de små er merket med A, B, J, og Y, hvikle kalibre er disse til? ser ut at J er til 7x57R og at Y kanskje er til 6,5x55, men hva er de to andre til?

 

Og så var der med en dupeditt med en bryter på, hva er den til? er vist plass til ett batteri i den...

 

Må krutt dien stå i stasjon 2? kunne godt tenkt meg å sette den i stasjon 3 for å ha mulighet å ha en body die i nr 2, men uft fra sånn det ser ut for meg så skal der en "arm" fra kruttmålet til hylseholder plata....

 

DK, du får sikkert ett par frustrerte telefoner etter hvert, men får ikke tatt pressa i bruk før mandag, må ha to festebolter til....

 

 

Kruttdiene er like alle sammen.Forskjellen ligger i funneln som skal stå inne i dien,den er kaliber spesifikk.

På pistol så har den en kon for å utvide hylsehalsen,mens på rettveggede riflehylser mangler denne.

Når det gjelder merkingen av powder funneln så er denne:

A-22 caliber

B-30 cal. rifle

J-270/7mm rifle

Y-6.5mm rifle

 

Den duppeditten med bryter på,om den har en svart vippearm er til tennhette røret,gir alarm når det er tre tennhetter igjen.(såfremt du har den svarte plast stangen i tennhetterøret)

 

Kruttdien må nokk stå i stasjon 2 ja

 

Håper dette var til hjelp

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte nettopp 2 slike forenkla justering til kruttmålet

Om du er litt systematisk kan du lage deg nokre notat om kor mykje ein runde eller ein gradient er sånn ca i grain for kvar kruttype du bruker.

 

Eg bestilte mine hos http://www.mrdial.com.

( legg gjerne merke til at denne er identisk med den Parabellum har til 400 kr )

Han sender for tida gratis, så for 140 kroner ligger det ein slik i posten etter ca 5 dager

 

Tok berre 2 dager før eg bestilte ein til.. til begge sleidene som er i bruk. :)

Pass på å bestille ein om gongen, så slepp du moms.

 

For ein meir avansert type kan du kjøpe denne, men eg hadde vanskeleg for å finne grunnar til å bruke meir pengar på dette, dessutan er det meir styr med montering.

http://www.uniquetek.com/site/696296/product/T1231

 

Lykke til

 

 

Mrdial.com er ikke å treffe for tiden... Har du en mailadresse til dem som du vil dele med oss ?

Skal nemlig ta en service på 650 pressa og den justeringsskruen har irritert meg lenge :)

Kan sikkert handle med uniqtek, men siden jeg ikke vil oppgi "visa data" over en usikret linje så står jeg heller over.

Link to comment
Share on other sites

Skal vere grei, den Mrdial sida.

 

Har sjølv bestilt 2 stk og ein anna kompis har ein sjølv.

Tok ca 6 dager etter eg bestilte og betalte via PayPay før den kom i posten.

 

Har brukt min ganske mykje i det siste og er veldig fornøygd.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Skal vere grei, den Mrdial sida.

 

Har sjølv bestilt 2 stk og ein anna kompis har ein sjølv.

Tok ca 6 dager etter eg bestilte og betalte via PayPay før den kom i posten.

 

Har brukt min ganske mykje i det siste og er veldig fornøygd.

 

Ø

 

Høres bra ut, Paypal er jo greit.

Link to comment
Share on other sites

okay, så langt er jeg ikke uvenn med pressa (kom i hus på lørdag), men, hvordan tar jeg ut krutt sleiden? og hvordan får jeg ut den justerings skruen på kruttmålet? kunne tenke meg å bytte den ut med en vingeskrue så jeg kan skru den med fingrene (går veldig treigt nå)

Link to comment
Share on other sites

Det er ein umbrakoskrue med ein låsemutter litt nede på kruttmålet. nokre cm over dia.

Den sitter i bunnen på den messingarmen som driver kruttsleiden.

Løsne på skruen så kan du bende armen ut av sporet i sleiden

Så trekker du sleiden rett ut - trekk i mutteren på sleiden.

Ta og ut den spaceren dersom du skal bruke kruttsleide for meir enn 20 grain.

 

Når det gjelder den mutteren så er vel den ein del av bolten i sjølve sleiden.

Du må ha sleiden ute av kruttmålet for å gjere dette.

 

Skru sleiden til maks opning. Stram skruen så mykje at du kan trekke ut sperren som står i sleiden.

( Den blanke hendelen)

Prøv deg forsiktig fram, ikkje bruk for mykje makt. Da kan du nok knekke bolten.

Når sperren er ute er det berre å gjenge ut bolten.

Hugs å passe på at alt blir montert igjen på same måte. Spesielt fjørskiva.

 

Som sagt så meiner eg at det enklaste er å bytte den ut med eit patent frå

http://www.mrdial.com.

Evt punkte på nokre vinger på den mutter som allerede er der

 

Legger inn litt ekstra.

LInk til manualen dersom du ikkje har funne den fram.

http://www.dillonprecision.com/docs/dil ... y_2007.pdf

 

På side 13, fig 24 viser den kva skrue eg meiner for å ta ut kruttsleiden.

Link to comment
Share on other sites

takker. fikk det fint til nå, var bare litt redd for å demontere ting jeg ikke burde demontere.

 

nå er alt justert opp (tror jeg) og er klar til bruk, men to små problem gjenstår, tennhette armen går ikke helt tilbake så den får hentet ny hette, må dra den ut med fingrene siste få milimeter. og kruttmålet, skal sleiden "hoppe" tilbake? så for meg å at den skulle gå jevnt og fint tilbake og ikke i ett hopp... burde vel gi gjevnere fyllinger i målet om den ikke hoppet tilbake i ett byks, eller er det en mening med det?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tennhette.

Prøv å slakke litt på den skruen på topp av magasinet. Kanskje magasinrøyret presser litt hardt ned.

Evt justere den skruen som bestemmer kor langt bak tennhettedingsen får gå

 

Kruttmålet:

Prøv å stramme den skruen du løyste litt.. kanskje den er litt for laus no

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

nå er alt justert opp (tror jeg) og er klar til bruk, men to små problem gjenstår, tennhette armen går ikke helt tilbake så den får hentet ny hette

 

labrat har vel alt svart, men å heve hettemagasinrør har vært egen erfaring på løsning av problemet. smøre glideflaten på sleide er også en ide... :idea:

 

ellers når det gjelder demontering av kruttmål. vær litt obs på overføringsarmen når du monterer. denne bør stå tilnærmet i lodd. ugjevne ladninger oppstår om denne subber litt borti... dvs returbevegelsen blir ugjevn og dette kan gi stor variasjon av oppmålt mengde.

slurvet selv med dette en gang og grublet lenge over variasjonene.... 8)

Link to comment
Share on other sites

har du hengt på fjærene under der da? de som drar sleiden tilbake..

 

fjæren under har vært på hele tiden, måtte bare smøre den litt og løsne litt på den skruen på toppen.

 

 

 

men på kruttmålet, så det jo disse to messingfarga armene, den ene av disse er litt bøyd inn så den tar i, og derav kommer vel og disse hoppene, skal den være slik eller er det noe jeg bør ta av og rette på? pressa er kjøpt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Den som ta borti skal vere ein slags sikring for at du ikkje får fyllt kruttmålet igjen før spaken er heilt nede.

Personleg liker eg ikkje den "klakkingen" og vippa berre av fjøra på den.

Da er det mindre bråk og meir smidig.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

 

 

men på kruttmålet, så det jo disse to messingfarga armene, den ene av disse er litt bøyd inn så den tar i, og derav kommer vel og disse hoppene, skal den være slik eller er det noe jeg bør ta av og rette på? pressa er kjøpt brukt.

 

Dette problemet har jeg også, veldig irriterende og min er ny. Har mistanker om litt ugjevnhet...

 

Den som ta borti skal vere ein slags sikring for at du ikkje får fyllt kruttmålet igjen før spaken er heilt nede.

Personleg liker eg ikkje den "klakkingen" og vippa berre av fjøra på den.

Da er det mindre bråk og meir smidig.

Ø

 

kanskje du kan beskrive dette litt mer eller et bilde som viser den fjøra som du vipper av? På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drar opp denne gamle tråden min her....

 

Dillon pressa er i hus og den har alt fått produsert en god mengde skudd til 6,5x55.

 

men spørsmålet er, hvor godt er kruttmålet? nøyaktighet? er her noen triks?

 

har snakket med ett par meget erfarne ladere og de lader aldri jakt ammo på en dillon fordi kruttmålet er for ujevnt, det er et mål til DFS bruk, hvordan stemmer dette med dere som har litt erfaring? kan jeg gå i noe felle ved å stole på ett dillon mål fremfor et annet bord montert mål?

 

dersom målet her ikke er av de stabile, noe tips til hvilket mål jeg bør bytte til da? ønsker å lade "alt" på dillon pressa, både jakt og trening (sub blir å lade på egen presse)

Link to comment
Share on other sites

RAYJO: Dersom du ikkje har fått svar enda så gje ein lyd så skal eg komme med ein litt meir detaljert forklaring. Mulig du har funne ut av det sjølv dersom du har fundert litt.

Trur tanken frå Dillon er at målet skal få eit lite "klakk" for kvart drag. Sjølv har eg tatt vekk den funksjonen og er fornøygd med det.

 

Når det gjelder nøyaktighet til dillon kruttmålet vil eg nok tru det holder til jaktbruk, men personleg vil eg nok og kontrollere vekta i kvar enkelt av dei få patronene eg bruker til jakt

 

Dersom du allerede har lada ein del til 6,5 og testskote desse har du kanskje ein formeining om eigenspredninga til denne ammoen. Noko værre kan eg ikkje tenke meg at jaktammoen blir med tanke på variasjon i kruttvekt.

 

Eg testa dette kjapt for ei stund sidan og hadde kanskje +/- 0.3 grain på 45 grain med N150.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

har en kompis med dillon 550. han klager på at han har fått et par skudd som gikk merkbart lavere enn de andre skuddene. han har også et kruttmål som avogtil henger seg opp.

er dette et dillon-fenomen?

 

 

hvordan kan det løses? bytte kruttmål? til hva? eller kansje andre løsninger?

Link to comment
Share on other sites

okay, da oppsumerer jeg som følger da:

sett på ekstra fjærer på toppen av sleiden.

dropp hele det staget ned til hylseholder plata.

glem å bruke N160.

 

Har jeg forstått rett her nå? har ladet med N150 til nå og har fått ett par uforklarlige lave skudd, men ikke så helt ille....

 

er der andre kruttsorter enn N160 som ikke egner seg i et slikt mål? hva med sånt som MRP? (har aldri brukt det før men må vist kjøpe meg en boks)

Link to comment
Share on other sites

Dillon 550.

 

Det finnes overhodet ikke tvil, jeg har prøvd alt som er å prøve, og 550'n er overlegen alt annet. Kan brukes som enstasjon, turret, firestasjons progresiv (jada, jeg vet at man ingekserer manuelt men det har jeg aldri sett på som noen ulempe) og jaggu kan du sette hylsemater på den også hvis du virkelig har det travelt. Har lada flere hundre tusen på min, aldri hatt en eneste feil.

 

/D

Pluss 1 til DK. Støtter denne utalelsen 100% :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med bruk av Norma krutt i dillon målene da? slikt som Norma R11 og MRP?

 

dersom jeg skal bytte kruttmål så vil vel "alle" målene som er beregnet for montering på presse passe? feks slikt som lee sitt autodisk system eller hornady lock and load

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=348753

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=290524

 

frister å ha flere kruttmål slikt at jeg slipper å stille de inn for hver gang.... greit å kunne ha ett fast til 308, ett fast til 6,5x55 og så ett til div andre kalibre... lee sitt mål er jo veldig rimelig da, men hvor mye er max krutt å få i ett slikt? har hørt at det går større ladninger i det nye enn i det gamle målet???

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje heilt sjå hensikta med å bytte ut dillon sitt kruttmål med eit anna som du skal motere på pressa.

No lader eg mest til pistol så kanskje eg ikkje har så mykje greie på dette, men eg synes ikkje det er problematisk å justere litt for kvar gong eg skal lade.

Eg vil alltid kontrollere målet før eg lader uansett så om eg må justere litt betyr ingenting.

 

Som sagt.. sett på ei eksta fjør om du ønsker. Men eg vil påstå at Dillon sine sleidemål er veldig gode.

 

Ha ein fin kveld.

No finn eg fram litt Jæger og ei øl eller to :)

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

det med ønske/plan om flere kruttmål er at jeg lader mye 6,5x55 og en del 308, begge disse til trening og bane, så der går litt... så tanken var å ha to mål hvor jeg bare kan ta ett par kontroller av vekt og så er alt klart, slippe å skru frem og tilbake til jeg ser mannen med ljåen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

drar opp denne tråden her igjen, som sakt tidligere så ble det en dillon 550 og det var bare fryd. men livekvel så lever den ikke helt opp til hva jeg tenker, og kruttmålet er en gjenstand jeg ikke blir helt venn med, hvordan vil det da være å bytte det ut med hornady sitt mål? er det ett bedre mål? ellers føler jeg at jeg savner auto index da, hadde jo vært kjekt :roll:

 

til sakens kjerne, kan noen få meg til å glemme hornady pressa, eller er den det lille hakket bedre så jeg skal kjøpe en slik og selge dillon? alternativt gå for en 650?

Link to comment
Share on other sites

drar opp denne tråden her igjen, som sakt tidligere så ble det en dillon 550 og det var bare fryd. men livekvel så lever den ikke helt opp til hva jeg tenker, og kruttmålet er en gjenstand jeg ikke blir helt venn med, hvordan vil det da være å bytte det ut med hornady sitt mål? er det ett bedre mål? ellers føler jeg at jeg savner auto index da, hadde jo vært kjekt :roll:

 

til sakens kjerne, kan noen få meg til å glemme hornady pressa, eller er den det lille hakket bedre så jeg skal kjøpe en slik og selge dillon? alternativt gå for en 650?

 

Du viste vel fra utallige tråder her og på gamle SL at 550 pressa bare er en turret presse :mrgreen::mrgreen:

 

Hvem du evt skal velge av Hornady eller Dillon, syntes jeg du har gitt svaret på selv...

- det er samme kruttmålet på 550 og 650 pressa fra Dillon... :?

Link to comment
Share on other sites

Du får et "overgangs-system" som gjør at Horady sitt Lock'n Load kruttmål fungerer med autoindekseringa på Dillon si 650-presse. Ulempen er at dette koster ca. 2000 kr inkl. kruttmålet så da må man jo vurdere om investeringa er verdt den relativt stive prisen.

 

Her står det litt om dette systemet.

http://forums.accuratereloading.com/eve ... #532106731

 

 

Vurderte det selv ei stund men fant ut at til den prisen så får det orginale kruttmålet greie seg. Jeg bruker mest N140 og N150 og til de kruttypene og andre med tillsvarende kornstørrelse fungerer det orginale kruttmålet helt greit hvis pressa er riktig innstilt.

 

Savner man autoindeksering så får man kjøpe seg 650. Den er ei 550 presse med dette innebygd og hylsemater. Får jo det beste av to verdner da eller.....?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lurer på om hvilket krutt som lugger minst i kruttmålet på 550en av skytterlags kruttene tenker da på lading av 6,5x55

 

 

 

Norma 19 og MRP har jeg slitt litt med, med magnumkruttmålet og ladninger i 75-90 grs kategorien har jeg fått brukbar nøyaktighet med til 6,5 med standardkruttmål lugger det litt for mye. Det blir fort +/- et grain.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...
Hei

Har holdt på og ladet til 6,5X55'n min med N160.Fikk en del rare avvik i krutt mengden,samt krutt som falt ut på siden av hylsa og ikke oppi.Holdt jaggu på og bli rar ei stund mens jeg hold på :evil:

 

Satt og funderte en kveld på hva problemet var,og kom fram til at kruttsleiden ble "hengende" litt igjen i åpen stilling,når hylsa var på tur ned igjen.Målte og diameteren inni krutt "funneln" og fant at denne var vel liten i forhold til utvendig diameter på hylsa,samt at funneln kun butta mot og ikke omsluttet selveste tappen eller røret(eller hva det heter) som står fast innvendig i kruttmålet. :oops:

 

Plukka med meg funneln og stakk innom jobb, og spente den opp i dreiebenken og borret opp hullet til 6,9mm(husker ikke hva den var før borring),borret i tillegg funneln opp helt i ytterkant med en diameter som var litt større en røret fra kruttmålet(tror det var 11,2mm).(sjekka dette på alle pistolkalibrene og alle funnelne gikk utenpå røret).

Leita så fram et gummistrikk type hvit og litt tykk :lol:

 

Hjem for og teste.

Kruttfunneln på plass og passa perfekt,tredde gummistrikken rundt kruttmålet og "tappen" som stikker opp på enden av kruttsleiden.Strammet kun strikket slik at når hylsen er på tur ned igjen så følger kruttsleiden med,med en gang og med en fin og rolig bevegelse.

 

 

Håper noen kan dra nytte av dette om en noe knotette formulerte bidraget....

 

Jeg fikk problemer i går med N140 krutt som drysset ned etter at jeg hadde fyllt opp hylsa, stor variasjon i ladninger også. Jeg pusset,renset,smurte og justerte men det hjalp f.. meg ikke. STOR FRUSTRASJON. Har aldri hatt dette problemet før.

I dag etter ny demontering +++ så kom jeg på at den berømte søke knappen på Kammeret kunne være nyttig.

 

Tusen takk Kammerater. Aldri har vel en gummistrikk kommet mer til nytte og alle problemer løst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...