Jump to content

ladepresse for viderekommende?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg sitter nå i tenkegropa og vurderer en ny ladepresse, og da tenker jeg ikke enstasjons presse, det har jeg alt, har og en turret presse fra lee, men denne begynner å bli vel slitt nå føler jeg...

 

kriterier er da:

turret eller progresiv

lett å opperere

stabil

greit kruttmål ( ble ikke venn med dillon målet da jeg testet slik presse)

skal være greit å få deler til

 

har kikket litt rundt på midway, rcbs, hornady, redding, alle disse har både progresive og turret, noen av disse pressene som er større favoritter fremfor de andre? noen erfaringer å dele med meg?

har jo alternativer som lee og dillon, men lee er jo lee (viker, fornøyd med de jeg har sltt ut) og dillon er det så mye små duppeditter på, prøvd dillon ett par ganger og ble ikke helt venn med den....

Link to comment
Share on other sites

LEE's Classic Turret! Mer solid enn den gamle, samt en del fiffige løsninger. Og ikke minst prisen.. :lol:

 

så den er bedre ja, det hørtes jo ikke så dumt ut, den jeg har nå er jo helt ok, men liksom en del slark i en etter hvert, og så er det stress å sette i en og en tennhette. ett minus med lee ( i all fall det jeg har) er det kruttmålet deres, autodisk systemet, får jo ikke nok krutt til en riflepatron der, så jeg ente med å sette det tradisjonelle kruttmålet på toppen av pressa....

 

at lee er billig er jo ett stooooort plus, kan jo "bruke opp" flere lee til prisen av en rcbs

Link to comment
Share on other sites

Dillon 550.

 

Det finnes overhodet ikke tvil, jeg har prøvd alt som er å prøve, og 550'n er overlegen alt annet. Kan brukes som enstasjon, turret, firestasjons progresiv (jada, jeg vet at man ingekserer manuelt men det har jeg aldri sett på som noen ulempe) og jaggu kan du sette hylsemater på den også hvis du virkelig har det travelt. Har lada flere hundre tusen på min, aldri hatt en eneste feil.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

turret eller progresiv

lett å opperere

stabil

greit kruttmål ( ble ikke venn med dillon målet da jeg testet slik presse)

skal være greit å få deler til

Når du skriver turret eller progressiv presse, synes jeg du er en smule uklar i valget, for det er stor forskjell på disse to systemene. Progressiv er utvilsomt mye raskere, og ønsker du å bruke mer tid på skyting og mindre på lading, og i tillegg skal skyte større mengder, bør du la tanken vandre over på den progressive siden. Skal du bare ha det en del raskere enn enkeltstasjonslading, holder det med en turret. I såfall ville jeg valgt LEE sin Classic Turret som du allerede er anbefalt.

 

På den progressive siden ville jeg valgt (det har jeg også) en Hornady AP med Lock N Load hurtigskiftesysten til diene. Solid og skikkelig presse med nydelig og myk indeksering som ikke pælmer krutt ut av fulle hylser. Meget rask å stille om til annet kaliber er den også - nettopp grunnet L&L-systemet, som sørger for at diene settes rett i - ferdig justert. Kruttmålet til Hornady fungerer utmerket, men pressa kan selvfølgelig brukes med andre også - som for eksempel LEE Perfect Powder Measure, sammen med LEE Universal Charging Die. Disse målene er så billige at du kan vurdere å ha et for hver patron du mengdelader - ferdig innstilt.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel og slenge meg på å anbefale 550.

Så lenge eg gjer jobben leverer den kvar gong.

God solid konstruksjon som er veldig greit å skifte kaliber på. Brukte vel kanskje 20 min første gangen. Kan og legge til at eg aldri før hadde tatt i ei ladepresse.

 

Skjønner ikkje heilt kva du meiner med mange dingser på kruttmål sidan eg synes det er veldig greit.

Har og kontrollert det ein del i det siste og på N320 dispenserer den med 0,1 grain presisjon.

Kontrollert på vekt som klarer å vege mykje mindre enn det.. ( labvekt )

 

Testa såvidt på N150 forrige dagen. Rundt 40 grain og det varierte med det meste på 0,3 grain.

Bruker den som progressiv presse når eg lader til pistol og liker faktisk at det er manuell indeksering. Det blir litt meir kontroll meiner eg.

Nå som eg ikkje har lada så mykje til rifle enda bruker eg den kun som enkeltstasjonspresse, sjølv om det likevel er enklare sidan alle stasjonane står klar til bruk.

Det er og utruleg lett å ta ut hylser som av ein eller anna grunn ikkje skal vere med på leiken lengre.

 

Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

ja, tenker nok jeg skal gjøre som dere sier, like greit å gå for en progresiv presse dersom jeg skal legge mer penger i det enn en lee presse..... satt og kikket litt på midway men de er som kjent ikke billigst, så blir vel en mail runde nå og se hva det blir, synes den hornady pressen så veldig grei ut, skal prøve å finne litt mer info på den rundt på noe utenlandske sider kanskje. men får jeg en bra pris på den så blir det nok en slik. 550 er sikkert vel og bra den, men vet ikke brukt den en gang og jeg ble ikke venn med den, var liksom kruttmålet som var så brysomt...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - dette ble en smule for kommersielt. Du kan, som markedsaktør, gjerne annonsere på forumet, men da under Handelskammeret; Kjøp eller Salg. Da merker du overskriften slik: [Næring] "Bra pris på ACME-presse!" Dette koster ingen verdens ting inntil vi eventuelt en dag velger å reklamefinansiere en del av driften her.

Link to comment
Share on other sites

Ble du ikke venner med Dillonkruttmålet, så kjøp Dillon presse og kjøp til et Hornady kruttmål. Jeg har hatt en Hornady AP, den forsvant fort igjen. Tålte ikke sammenlikninga med 550.

 

Jeg kan anbefale Torodd, han er svær i kjeften men god på bånn. Alternativt kan du snakke med Trond Alvestad på http://www.hjemmelading.no, så kan du jo spille dem opp mot hverandre på prisen. Eller du kan bestile fra http://www.edsbrassandreloaders.com

 

Jeg stiller med telefonsupport på 550:-)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Inkluder KH Precision på mailrunden din - de er visst svært konkurransedyktige på pris.

 

ja jeg har funnet ut at de er bra på kuler i all fall, sendte de en mail med spørsmål om pris på disse to pressene i forrmiddag...

 

Ble du ikke venner med Dillonkruttmålet, så kjøp Dillon presse og kjøp til et Hornady kruttmål. Jeg har hatt en Hornady AP, den forsvant fort igjen. Tålte ikke sammenlikninga med 550.

 

Trond Alvestad på http://www.hjemmelading.no, s Eller du kan bestile fra http://www.edsbrassandreloaders.com

 

Jeg stiller med telefonsupport på 550:-)

 

/D

 

nei, vet ikke hva det var, følte kruttmålet var vanskelig å stille inn med disse sleidene i store og små størrelser som var der, men det er kanskje bare en vanesakt det da.

 

hva var det som gjorde at 550 var overlegen hornady pressa da?

 

vel, det å bestille fra utlandet utgår vel etter som at jeg ikke sååå støddig i engelsk, men dersom noen av dere skal bestille i nær fremtid så skal dere så klart få lov å bestille en til meg og, blir vel rimeligere med frakt for begge det om vi deler..

 

det med tlf suport på eventuell 550 skal nok komme godt med, for om jeg ikke husker feil så var der masse smådeler på den pressa....

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått undersøkt litt rundt, først gikk det mot en hornady presse, men nå heller jeg mer mot en dillon, ryktene (eraringer fra folk som har brukt begge) sier at hornady kruttmålet har en tendens til å kunne henge seg opp ved grovt krutt, og så skal vist tennhetteisettern være bedre på dillon. en fordel som hornady har er auto index som mykt og fint snurrer hylsene til neste stasjon... og i tillegg så ser det ut at dillon kommer ganske så mye rimeligere ut enn hornady (ikke funnet annet enn midway som har hornady enda).

 

men en liten tankevekker er jo at selv om vi hele tiden hyler og skriker om at midway er så dyre, så faktisk, på dillon så er de billigst (til nå i all fall) selv ikke interarms eller HK presisjon er på deres pris slik jeg ser nå, eller, det er vel ikke midway, men parabellum, er jo på deres nettside dillon pressene står, men det er jo samme firma nå da...

 

tar gjerne i mot tips til hvem jeg bør maile for å få priser og info på disse pressene...

Link to comment
Share on other sites

Snakk med Trond Alvestad på http://www.hjemmelading.no

 

/D

 

sendte han en mail for noen dager siden så går og venter på svar derfra... men ut fra det Kai på midway sa så fikk ikke andre forhandlere bedre pris enn hva vi gjør når vi kjøper fra midway selv og de var importør til norge så skulle ikke forvente å få billigere. Men jeg har ikke tenkt å godta det sånn med en gang, kan jo være det er andre som importere selv for salg.... 8)

Link to comment
Share on other sites

det er det ja, men det var jo sånt sett gode nyheter da :D

 

han godeste Torodd som var inne lengre oppe i trådet og reklamerte så friskt for at de var billige ble skivebomm for han sin del i all fall..

 

satser på at Trond kommer med en fin fin pris etter hvert....

 

men som du sa på PM DK så kom slike presser på ca 3000 inkl mva og porto fra usa, og når da parabellum/midway tar 3300 så er det jaggu ikke mye det skiller på å ta inn slike selv..

Link to comment
Share on other sites

Pressa koster $340 fra edsbrassandreloaders.com

Med USPS priority bør du få shippa den for under $50 skulle jeg tro, mao koster den deg 2106 + mva = 2632,50 + evt tollbehandlingsgebyr på en hundrings eller to fra statene. Detet er presse uten koversion kit eller diesett.

 

Med conversion kit kostern $30 mere.

 

Conversion kit (hylseholderplate, localtorbuttons og expander plug) er vesentlig rimeligeer der borte en her, så skal du ha flere hylseholderplater til å begynne med vil det være mere å spare med en gang. Samme gjelder om du skal ha flere verktøyhoder og kruttmål.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

vi kunne vel tatt noe av dette på pm, men vi tar det her slik at andre som og lurer kan få dette med seg...

 

dette med ekstra hylseholder plate er greit, det må enn ha når enn skal ha patroner som må ha annet sluttstykke....

men de andre delene der, hva må jeg ha av slik "dupeditter" til å fylle krutt med (bruker samme kruttmålet på alle kalibre) for min del blir det aktuelt å lade 223, 308, 6,5x55, 270win, 30-06, 240 wby mag og 35 whelen, av disse så er det jo bare 223 som trenger egen hylseholder plate. men må jeg ha noe annet for de andre? alle der untatt 308 og 6,5x55 har jo ca samme hylselengde, eller går dette på diameter og? kan bli aktuelt å lade 30-30 og 7x57R da, men de bruker jeg/vi så lite at de kan lades på gamle pressa...

 

hørtes jo ikke dumme ut de prisene fra usa da, skiller mer enn hva først antatt da... flere som er intresert? bestille sammen etter hvert?

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei Dillon 650-presse som jeg lader 6 BR på, men kruttmålet til Dillon er etter min mening helt ubrukelig/farlig til dette. Jeg testet senest i går med N140 krutt, da jeg er lei av å trickle alle ladningene med ChargeMaster'n, men det var helt ubrukelig. Fikk til slutt stilt inn målet på 29.1 gr, men det varierte fra minst-mest med 1.5 grain! På det jevne var avviket 0.3-0.5gr og selv dette er jo for mye til en patron med så lite hylsevolum. Har ladet mye pistol med Dillon sitt kruttmål og det fungerer utmerket, men til riflelading får det stryk av meg. Har prøvd med to forskjellige kruttmål også, så de er nok like dårlig alle de store kruttsleidene til riflekrutt. Rart egentlig at Dillon ikke har byttet patent på dette da alt de har ellers er gjennomtenkt og funksjonelt, og til 800 kr stykket mener jeg det bør kunne levere oppimot det Lee sitt Perfect mål til snaue 300 kr klarer :), men jeg testet det også, og det var langt bedre.

Link to comment
Share on other sites

der kom der ny info på banen ja, intresant, flere med liknende erfaringer?

for min del så er jo dette ganske så aktuelt etter som at jeg bare blir å lade med rifekrutt.. greit nok på mine så kommer ikke små avvik til å ha sååå mye å si, men like vel...

 

som du sier så bør de jo klare å bli like bra som lee sine enkle...

 

men der er ikke en petter smart her om har laget en duppeditt som gjør at vi kan bruke lee sitt geniale mål på en dillon? hehe 8)

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålet til Dillon liker ikke grovkornet krutt noe videre, men mye kan gjøres ved å polere litt innvendig i powderfunnelen. Gjør ganske så stor forskjell.

 

På noen krutt, MRP f.eks, er det bare magnummålet til dillon jeg har fått OK resultater med og da på ladninger i 70-80 gr ommrådet. Skal sette opp en topp i 6mm BR på sikt, da kommer jeg til å vurdere Hornady kruttmål.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både N140 og N150 i Dillon sitt mål, og siden N150 har litt større kruttkorn så er det enda værre enn N140! Helt uholdbart! Har lest på andre forum at folk har fått jevne og fine ladninger med å sette på Hornady sitt Lock'nLoad kruttmål i pressa. Man får adapter som gjør at dette funker fint med å lade progressivt, men mener det er i overkant å gi 2200 kr for dette, som heller ikke gir perfekte ladninger. Er avvik på 0.1-0.3 gr her også, etter det jeg har lest. N140 er imidlertid ikke det jeg vil kalle grovkornet krutt, hadde målet jukset såpass med MRP2 skulle jeg ikke klaget, men N140.....

 

DK, kunne tenkt meg at du beskrev litt nærmere ang. polering av kruttsleiden og hvilke konkrete resultater med N140 dette kunne gi, hvis mulig. Er ikke spesialt artig å trickle 300 sk om gangen og jeg begynner å bli lei :) Polerer du alle glideflatene på kruttsleiden? Jeg har prøvd og modifisere/åpne opp den minste sleiden til å gi 29 gr, men avviket her ble også altfor stort. Dette var litt uventet da den er meget jevn på ladninger rundt 10 gr., men det skyldes sikkert pistolkruttet.

 

Er ikke ute etter å kuppe tråden, men tillater meg å komme men noen spørsmål da jeg mener dette kanksje kan være av generell interesse, også for trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg polerer ikke kruttsleiden, eneste behandlinga den får er litt tørrsmøring. Jeg polerer krutttrakta (den som glir opp og ned inne i dia) innvendig. En god del av variasjonene jeg har opplevd har jeg nemlig spora til motstanden i denne, som har fått krutt til å pakke seg. En annen viktig ting er at kruttmålet ikke er ordentlig fastskrudd, skriene på halvmånen som feste kruttmålet på dia skal bare være fingertighte, så målet får rotere fritt. Dette gir litt mere vibrasjon i kruttmålet en mo det er fastskrudd, og bidrar til beder flyt.

 

Det siste, og desidert viktigste for å få jevne ladninger er selvfølgelig å ha justert dia riktig, så sleiden går til helt full vandring (forskjellig trimmlengde på hylsene kan gi utsalg her) samt at returstaget må være ordentilg stramt så du er 100% sikker på at sleden returnerer hele vegen hver gang, også når du ikke setter tenhette. Dette er let tå overse, og gir store utslag i målingene.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

På grunnlag av dk sine tips har jeg i kveld kjørt en enkel test på 32 stk. 6 BR hylser som jeg ladet progressivt (heter det det?) for å teste om kruttmålet ble mer nøyaktig, og det ble det gitt! :)

 

Her er hva jeg gjorde og det jeg kom fram til:

Jeg smørte de delene på 650-pressa som skal ha smøring. Dvs. motorolje på hovedsylinderen, og i leddene på utvekslinga på ladarmen, og grease under hylseplata. Dette for at pressa skulle gå så "smooth" og lett som mulig. Justerte kruttmålet som dk sa; skrudde det kun fingertight til kruttdia så det kunne slenge fritt sideveis. Strammet returstagget rimelig stramt, men ikke så stramt at fjæra ble særlig komprimert, men nok til at målet ble tvunget ned til samme posisjon hver gang.

 

Fylte kruttmålet opp med VV N140, stilte det inn på 29.1 gr og ladet på vanlig måte med hetteisetting og hylsemating. Der man skal sette i kula tok jeg patronen ut og tømte kruttet i panna på vekta og veide ladningen. Dette gjentok jeg 32 ganger. Flere ganger gadd jeg ikke, men mener alikevel at de ga en del svar.

 

Av 32 ladninger ga kruttmålet:

0.3 gr feil 4 ganger

0.2 gr feil 3 ganger

0.1 gr feil 6 ganger

RIKTIG mengde ble gitt 19 ganger. Vekta gir 1 desimal, altså 1/10 grs nøyaktighet.

 

Det som er mest interessangt av dette, synes jeg, er at hvis dette målet er riktig innstilt så varierte det ikke med mer enn 0.3. Det kan imidlertid forekomme innimellom hvis pressa henger seg opp eller "stuker" noen hylser så kruttmålet får seg bråe bevegelser. Skal man være sikker da dette skjer så må man tømme ut ladningen og ta den på nytt. Dette forekom ikke under testen. Ser man bort fra dette så er ikke målet på det jevne værre enn det de fleste andre "vanlige" kruttmål leverer. 0.3 gr er svært vanlig. Skal man ha et mål som er bedre bør man vel handle seg et BR mål av noe slag. Skulle jeg hatt det hadde nok valget falt på et Culvermål av noe slag, men nok om det.....

 

Jeg fikk egentlig det jeg var ute etter av denne testen. Er klar over at testen skulle vært utført på flere hylser, men det kan de som gidder gjøre. Siden jeg ikke bruker 6 BR til benkeskyting, men til jaktfelt så skal jeg i alle fall lade progressivt på treningspatronene, så får jeg se om jeg fortsatt veier ladningene til konkurransebruk. Funderer også på om jeg skal lade noen patroner med 0.3 gr variasjon (jeg er på den sikre side med tanke på trykk, er man ikke det bør man nok veie!) og teste de liggende på 200m og se utslaget på skiva, men siden man skal holde i selv også så er det ikke sikkert dette er merkbart.

 

Jeg er i alle fall glad for at jeg kan stole litt mer på kruttmålet fra Dillon. Det får ikke lenger stryk av meg, men det har en del "nykker" som man må kjenne til for at det skal være brukbart til riflelading. Tar man forholdsregler, så er det muligheter for å lade noen hundre skudd på relativt kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Er det nå jeg skal mumle noe om bruksanvisninga :lol:

 

Du må da gjærne det, men er ikke sikkert på om jeg er enig. Satt og tittet i manualen og der er det bilde av at kruttmålet blir fastskrudd på dien med en unbrakkonøkkel :) Til disse Dillon pressene burde det vært en egen manual over "triks". Men nå funker det for min del så da er jeg fornøyd. Håper dette var av almenn interesse for de med Dillon-presse.

Link to comment
Share on other sites

Dullon-pressa får du ikke slitt ut. Jeg ladet en del pistolpatroner før derfor ble det 650. Skulle jeg kun ladet riflepatroner så hadde jeg heller handlet 550. Har mer kontroll uten autoindekseringa og det går nesten like fort uten hylsemating.

 

Har ikke erfaring med Hornady så jeg kan ikke sammenligne, men jeg ser at mange amerikanere bruker Lyman T-7 turret presse til High Power og en del andre grener borti der. Har du vurdert den? Men uansett.....det kan ikke gå gæærnt med en Dillon, tror ikke du kommer til å angre om du går for ei slik ei.

Link to comment
Share on other sites

for min del så var planne en hornady presse, den så riktig så fristende ut, og jeg hadde så godt som bestemt meg. men etter å ha snakket med en del folk som har ladet med begge så var der helt klart fler fordeler med dillon pressa. feks går det å ringe midway å snakke med kai, han har testet begge. ellers har jo som kjent dk her på forumet og hatt begge.

en annen ting som jeg ser på som en liten fordel er at det er så mange som har denne dillon pressa at brukerstøtte er lett å finne, går ut fra at boka som er med er på utenlandsk, så da vil det være en stor hjelp at det er mange som har denne pressa og da noen å ringe til når jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre....

 

prismessig så tror jeg nok ikke der er noe å hente på en hornady.

 

 

jeg burderer å bestille fra USA, noen flere som er med? jeg trenger litt hjelp med å få til å bestille (skrive utenlandsk)

Link to comment
Share on other sites

Har mer kontroll uten autoindekseringa og det går nesten like fort uten hylsemating.

 

Her er jeg bare delvis enig. Ja, kontrollen er bedre, men nei, ikke f. om det går nesten like fort. Med 223 lader jeg mye over dobbelt så raskt på 1050 som 550 (har ikke prøvd det på 650 ennå).

 

Når det gjelder Hornady AP vs Dillin 550, er det kort oppsumert ut i fra egne erfaringer med begge, noe ala dette:

 

Begge er bra presser, og begge er gode kjøp. Men - når det skal skilles, vil jeg anføre følgende (dette baserer seg på en hel raus med 550'er, og bare en AP så ting som har med produksjonskvalitet å gjøre kan selvsagt være tilfeldige):

 

Hornadypressa har dårligere tilpassede deler, og er røffere maskinert. Støypen hadde b.la store bobler innvendig som kom til syne når stempelet ble tatt ur.

Hornadyen had mye flere smådeler, og de er ofte produsert med smålurvete toleranser, go krever dremmelkirurgi eller sleggeterapi for å passe.

 

I praktis bruk, vil jeg påstå Dillon pressa er lettere og kjappere å bytte kaliber på, og vesentlig lettere å bytte tenhetter fra små til store eller vice versa. Dersom man ikke bytter hettestørelse er ikke dette tema.

Justeringa av hettedybden på hornadyen var knotete

Fjæra rundt hylseholderplata på hornadyen gikk i filler for et godt ord - god ide, trenger bedre fjær.

 

Det kanskje viktigste av alt - Dillonpressa har MYE bedre utveksling - det vil si at den rett og slett kjennes lettere å lade på.

 

Hornadypressa virka dessuten som om den var primært tenkt brukt med hylsemater, tilgangen til førstestasjonen var knotete i mine øyne.

 

Konklusjonen er at hadde jeg hatt plass, hadde hornadypressa blitt satt opp i ett lettlada pistolkaliber - 9x19 eller .40 , utstyrt med hylsemater og blitt stående. Når jeg måtte kutte ned på antall presser var 550'n den soleklare vinnern fordi den er god på flere ting en Hornadyen.

 

Kunne sikkert sagt mye mere, men det får holde til å begynne med.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaringer med Lee collet die i 550 pressa?h
Har ikke prøvd den jeg men siden du kan skru inn alle typer standard-dier kan jeg ikke skjønne at dette skal by på noe problemer. Istedenfor Lee sin Collet, så bruker jeg Redding Type S bushing dier, da jeg lett kan endre neck-tention. Skal man lade progressivt så er det jo bare en fordel at man slipper å smøre :)
Link to comment
Share on other sites

Hva slags frakt har du sjekka? Jeg har sendt en del ting med USPS priority, det er faktisk ganske rimelig. Skulle tro det gikk å få over en 550 for ca $50 men jeg kan være på bærtur..

 

/D

 

Sendte en forespørsel til edsbrass&reloading og fikk til svar bl.a. shipping 154$.

Har sendt ny forespørsel om shipping surface priser.

 

mvh

Cox

Link to comment
Share on other sites

Lee collet funker utmerket, men du bør kjøpe noen ekstra dillon låseringer da leeringene tar fryktelig stor plass og verktøyhodet er trangt. Dette gjelder ikke bare denne dia selvsagt.

 

/D

 

Har allerede RCBS låseringer. Tenkte mer på om collet dien trenger mer kraft, og om det kan gi svikt i hylseholderplata. Var nok dårlig formulert.

 

Håper jeg ikke stjeler tråden til trådstarter.

 

Mvh

Cox

Link to comment
Share on other sites

ett lite spørsmål, er der noen av dere som har prøvd denne nye geniale justeringskruen for krittmålet på dillon? snakket med kai på midway her om dagen og da sa han at det var en skrue med skala på, slik at om en leser av og skriver opp hva den står på, så er det bare å sette den på det samme neste gang enn skal lade samme mengde av samme krutt.... høres jo ikke så dumt ut det da, om det ikke er helt 100% så bør enn vel være ganske så nært....

Link to comment
Share on other sites

Tenkte mer på om collet dien trenger mer kraft, og om det kan gi svikt i hylseholderplata. Var nok dårlig formulert.

 

Nope, ingen problemer med svikt i plata whatsoever.

 

ett lite spørsmål, er der noen av dere som har prøvd denne nye geniale justeringskruen for krittmålet på dillon?

 

Jeg er litt luksusdyr i så måte, har mannge kruttmål så jeg setter opp ett for hvert kaliber som lades regelmessig. testlading bruker jeg lyman DSP til.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

ett lite spørsmål, er der noen av dere som har prøvd denne nye geniale justeringskruen for krittmålet på dillon? snakket med kai på midway her om dagen og da sa han at det var en skrue med skala på, slik at om en leser av og skriver opp hva den står på, så er det bare å sette den på det samme neste gang enn skal lade samme mengde av samme krutt.... høres jo ikke så dumt ut det da, om det ikke er helt 100% så bør enn vel være ganske så nært....

 

Eg kjøpte nettopp 2 slike forenkla justering til kruttmålet

Om du er litt systematisk kan du lage deg nokre notat om kor mykje ein runde eller ein gradient er sånn ca i grain for kvar kruttype du bruker.

 

Eg bestilte mine hos http://www.mrdial.com.

( legg gjerne merke til at denne er identisk med den Parabellum har til 400 kr )

Han sender for tida gratis, så for 140 kroner ligger det ein slik i posten etter ca 5 dager

 

Tok berre 2 dager før eg bestilte ein til.. til begge sleidene som er i bruk. :)

Pass på å bestille ein om gongen, så slepp du moms.

 

For ein meir avansert type kan du kjøpe denne, men eg hadde vanskeleg for å finne grunnar til å bruke meir pengar på dette, dessutan er det meir styr med montering.

http://www.uniquetek.com/site/696296/product/T1231

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

drar opp igjen denne tråden her nå, en ladepresse er på vei til meg i posten, en dillon 550. kommer garantert masse spørsmål når jeg skal til å ta denne i bruk..

 

men nå er spørsmålet, hvor høy er pressa inkl kruttmålet? skal lage benk til den og må nesten få opp skapdøra over..

Link to comment
Share on other sites

drar opp igjen denne tråden her nå, en ladepresse er på vei til meg i posten, en dillon 550. kommer garantert masse spørsmål når jeg skal til å ta denne i bruk..

 

men nå er spørsmålet, hvor høy er pressa inkl kruttmålet? skal lage benk til den og må nesten få opp skapdøra over..

 

Hei , ble den bestilt i USA ? og hva ble da frakta (har du mål og vekt på pakka eventuelt).Er på trappene til å handle meg samme presse, men er usikker på om det lønner seg med import (xxl har den til 3200,- uten konv.sett) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...