Jump to content

Investering I Lydemper Til 22.LR?


Åsmund96

Recommended Posts

Siste sesong av rype jakt irriterte jeg og faren min fjeset av oss av at når han skaut et skudd, som var litt over, så for fuglen(e). Prøv og gjett hvorfor? Pågrunn av dette jævla smellet som kommer etterpå. Så han mista mange skudd sjanser. Så burde me invistere i lydemper? Og hvilken i så tilfelle?

 

Mvh Åsmund

 

ENDRET

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei i helga hva jeg en tur på jaktdepotet å hentet ut en pakke hos jaktdepotet bestående av en cz452 american varmint 22lr. kjøpte også en lyd demper typ a-tec cmm6 moduldemper. har ikke fått gjenget opp børsja mi enda. men demperen ble prøvd på min kompis sin cz452 standard 22lr denne sitter det en sako demper på fra før går svin godt på 100meter med dette oppsetet. skulle prøve med a-tec dempern for å høre forskjell! så til det rare da a-tac demperen ble montert så fikk vi en dropp i kule banen på cirka 1meter på 50meter?!? :shock: har sjekket at det er fri bane gjenom demperen. det ser ikke ut for at kula tar borti demperen.

begynner jo å lure på om det er no galt med den a-tec demperen? vil jo måtte skru en hel del på kikkerten for å finne i gjen skiva om det er nok klikk på kikkerten i det hele tatt.

 

noen som har vert borte i noe lignende evt skjøner problemet?

på forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig vekt på demperene ??

 

Det er ikke uvanlig at du må skru relativt mye for bruk med og uten demper. Har ikke vært borti problemstillingen med forskjellige dempere, men jeg hadde ikke blitt overasket hvis det viser seg at det er betydelige forskjeller der heller. henger du på en demper, endres løpssvingningene og derfor vil du få forskjeller med/uten demper. Jeg kan ihvertfall spekulere i at det samme kan skje med å benytte dempere av forskjellig fabrikat...

Link to comment
Share on other sites

...a-tac demperen ble montert så fikk vi en dropp i kule banen på cirka 1meter på 50meter?!? :shock: har sjekket at det er fri bane gjenom demperen....

 

noen som har vert borte i noe lignende evt skjøner problemet?

på forhånd takk for svar :)

 

Selv en .22lr har munningsvipp, og løpet begynner å bevege seg oppover det øyeblikket skuddet går. Allerede når prosjektilet går nedover pipa, så løfter løpet seg. Når du så henger en tung demper helt på enden av løpet, så demper du løftet og rekylen blir helt fraværende (Selv om ikke demperen veier all verden, så sitter den der den utøver største kraft på løpet (Husk fra fysikken: Kraft x arm = moment)).

 

Hvis børsa ikke er helt supert montert i stokken, så kan den svikte litt også i avfyringsøyeblikket, og bidra til denne effekten.

 

1 meter på 100 meter tilsvarer omtrent 1 cm ved løpsmuningen, så hvis løpet er en centimeter lavere enn tidligere når prosjektilet forlater løpet, så vil kula treffe en meter lavere på skivene.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Den største vippen skjer vel i det øyeblikket kula forlater munningen og gassene strømmer ut. Er demper montert, treffer disse gassene baflene og genererer en kraft i motsatt retning, som dermed reduserer rekyl/resultantkraften. Massen av gass/krutt og dennes hastighet ut av munningen er den vesentligste komponenten i rekylkraft/forløp.

Link to comment
Share on other sites

 

Selv en .22lr har munningsvipp, og løpet begynner å bevege seg oppover det øyeblikket skuddet går. Allerede når prosjektilet går nedover pipa, så løfter løpet seg. Når du så henger en tung demper helt på enden av løpet, så demper du løftet og rekylen blir helt fraværende (Selv om ikke demperen veier all verden, så sitter den der den utøver største kraft på løpet (Husk fra fysikken: Kraft x arm = moment)).

 

Hvis børsa ikke er helt supert montert i stokken, så kan den svikte litt også i avfyringsøyeblikket, og bidra til denne effekten.

 

1 meter på 100 meter tilsvarer omtrent 1 cm ved løpsmuningen, så hvis løpet er en centimeter lavere enn tidligere når prosjektilet forlater løpet, så vil kula treffe en meter lavere på skivene.

 

- Øivind

 

 

Vært på eggelikøren? :wink: neida... denne teorien tror jeg ikke noe på.. og hvertfall ikke på en .22lr.

 

Få en kyndig til å se på børse+demper. Demper må bryste ordentlig for å rette opp.

 

Skevheter ser du om du tar ut sluttstykket og kikker igjenom fra kammerenden.

 

det trengs ikke syns så godt at den subber, den kan gjøre det for det.. kan heller ikke utelukke at det kan være avvik på pipe gjengene.

Link to comment
Share on other sites

takk for raske svar.skal til den lokale børsje makeren over påske for å få gjenget opp min cz 452 22lr varmint.

får vi tru at det blir saker da :) . da skal jeg komme med tilbake mld bare jeg får prøvd børsja med a-tec dempern montert.

time will show....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er nok synderen i hovedsak mer sansynlig en annen enn munningsvipp (intresang teori forresten).

 

Sak demperne veier vel litt mindre enn A-tec demperen, så der har vi den første forskjellen.

Dernest sier du at dere prøvde den på en Cz452 Standard. Om denne ikke er moddet, så har den normalt presspunkt fremmst i stokken. Så her er det duket for relavtivt store forskjeller med og uten demper, og med dempere av forskjellig vekt.

Man har med andre ord endret på pipesvingningene. Husk også at std har tynnere løp enn din Varmint, så normalt skal der være mindre forskjell med og uten demper eller ved forskjellige dempervekter på Varmint kontra std (forutsatt frittflytende løp).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...