Jump to content

forskjel på tikka og sako!?


lappen

Recommended Posts

Til lappen !

 

 

Kjøp børsa du, det er et kvalitetsvåpen som du ikke angrer på at du har kjøpt. Og vil holde en "mannsalder" ved godt vedlikehold...vel mulig du må skifte løp da, etter 4-7000 skudd men..men.

 

Når det gjelder kikkersikte, må økonomien telle en del også, men vil råde deg til å kjøpe gode montasjer.

 

-Sako Optilock eller Sako fastmontasje (dyr)

-Leupold QR eller Leupold fastmontasje (billigere)

 

Tasco siktet som du nevnte, tror jeg godt, vill gi deg gode muligheter for å legge ned det meste av vilt i norsk natur i noen år. Og da har du spart opp noen kroner igjen, slik at du kan kjøpe deg et enda bedre sikte.

Tasco Titan er kvalitetsserien til Tasco husk det.

 

Hilsen en som har jaktet på det meste i norsk natur siden 1970, med både dårlig og god våpenredskap.

 

 

Skitt jakt !!

 

 

 

Hilsen

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Jeg har T3 ss lam. og er IKKE fornøyd med våpnet, løpet ruster, stokken har sprukket litt, og plastmagasinet... huff!

Magasinet holder rett å slett ikke mål, faller fra hverandre, og fjæra flytter seg innvendig pga. en liten plasttapp som er røket grunnet rekyl... (har fiksa det siste med en liten skrue)

Hmm... Tro hvordan det går med boltmuffa i plast hvis en får hettepungtering!

Men men, pressisjonen er bra og det som jeg liker best med børsa er kikkerten.... Zeiss diavari V 1,5-6x42.

 

Skulle gjerne gjort om handelen hvis noen har en tidsmaskin å låne bort, så mitt råd blir... Gå for sakoen.

 

Hvis du ikke har råd til en skikkelig zeiss eller swaro i første omgang, hva med å kjøpe en billig leoupold, det er solide og gode kikkerter som kan være ok å ha på ei anna børse seinere.

Link to comment
Share on other sites

Til Polardego/ moderator ????!!

 

Den ble for generell !

 

Hvor mange og hvilke arter snakker du om nå........ :?:

 

Det kan da ikke være så ille dette siktet, da jeg vet om to jegere som har brukt dette til all slags jakt, innkl. gaupejakt i flere sesonger.

 

Har ikke tenkt å starte en diskusjon om sikter i denne tråden, da det finnes mye stoff om optikk på dette forumet.

 

Ellers tror jeg det er ganske lang garanti-tid, på dette siktet ......10 år muligens.

 

 

End of discusion !

 

 

 

Hilsen

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Ja men kjære folk! Det er jo bare å handle Tasco av hjertens lyst! Er jo ikke en kjeft her som kommer til å protestere på det..

 

Om noen vil lulle seg selv inn i den tro at et Tascorør er noe i nærheten av eks. Conquest, så for all del.. Løp og kjøp!

 

Om Lappen vil kalle meg "patriotisk unggutt" får jeg bare ta det som et kompliment!

 

Såså kjære jeger.. Om du ikke har noe behjelpelig å komme med så foreslår jeg du starter din egen tråd .. der kan du skrive hva du vil for min del.

 

Det jeg mente med patriotiske unggutter er de som ikke klarer å gi objektive svar.

Så er det opp til deg og vurdere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager, var ikke meningen å virke utakknemlig, jeg har fått masse gode tips og tilbakemeldinger som har hjulpet meg masse, og takker alle som har bidratt:)

Synes bare det er litt kjedelig med de som ikke klarer å holde seg seriøse.

Men som jeg ser ellers i kammeret og andre forum, så vil det alltid være litt sånt.

 

Jeg har hvertfall fått den hjelpen jeg så etter i denne omgang :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja lurer litt på å kjøpe brukt, men litt kjipt om det går lenge før det dukker opp en jeg vil ha

 

Jeg kjøpte i dag en zeiss V 1,5-6x42 med lotutek, ny i eske med alle garantier på finn til kr 7500,-

Denne skal stå på sako 75 finnlighten som jeg kjøpte nesten (brukt en høst skutt ca 60 skudd) ny i i januar, den vil veie rundt 3.2 kilo med kikkert og blir nokk høyfjells og skogs rifla min heretter.

Det kan fort lønne seg og følge med litt på finn.no

Link to comment
Share on other sites

får jeg spørre hva du betalte for sakoen?

 

Betalte 18500,- For sakoen med S&B 3-12x42 og orginale sako mont, denne hadde også fått montert på justerbar bolbe.

Solgte kikkerten for 4900,- siden denne var for tung for børsa ( i alle fall synes jeg det).

Så børsa har kostet meg 21000 med ny Zeiss v kikkert og org mont.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til Polardego/ moderator ????!!

 

Den ble for generell !

 

Hvor mange og hvilke arter snakker du om nå........ :?:

 

Det kan da ikke være så ille dette siktet, da jeg vet om to jegere som har brukt dette til all slags jakt, innkl. gaupejakt i flere sesonger.

 

Har ikke tenkt å starte en diskusjon om sikter i denne tråden, da det finnes mye stoff om optikk på dette forumet.

 

Ellers tror jeg det er ganske lang garanti-tid, på dette siktet ......10 år muligens.

 

 

End of discusion !

 

 

Hilsen

 

CG 3000

 

For det første så uttaler jeg meg ikke som moderator i denne tråden. Når en moderator uttaler seg som en moderator vil det skje med blå skrift.

 

Har personlig fått spolert en jakttur pga et Bushnell Trophy sikte. En kar i bygda jeg kommer i fra har forbudt folk å komme med noe produsert av Tasco innen for hans eiendom pga flere lignende erfaringer. Selvfølgelig kan dyrere sikter også få feil, men det er mye mindre sannsynlig. Og like selvfølgelig kan man ha et sikte til 699,- uten problemer i mange år, men det er en større mulighet for at det får en feil enn at et dyrere sikte gjør det. Det hjelper lite med 10 års garanti når man er 20 km fra nærmeste bilvei. Det har jeg opplevd med en haspelsnelle :) Forstår at folk ikke har råd til dyrere sikter når de er førstegangsjeger og student, men det finnes mange gode sikter hvis man bare sikter litt høyere enn de aller billigste. De billigste Leupoldmodellene feks. Eller så har man bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Til Polardego !

 

Det med moderatorrollen er grei !

 

 

Nå var det ikke den billigste modellen av Tasco vi diskuterte her, det var Titan modellen og det er faktisk meget bra i forhold til pris. Pris 3-4000 vil jeg tro.

 

Som tidligere nevnt i tråden, er dette toppmodellen til Tasco og har faktisk livstidsgaranti.

 

Det med at uhell inntreffer, og man er langt fra sivilisajonen er/ kan være et poeng, men du er ikke noe bedre stilt om du har et S&B sikte som feiler heller. Når dette inntreffer, har man heller ingen kontroll på. Frekvensen på feil, vet jeg selvfølgelig er mindre på dyrere sikter.

 

Jeg har også, sett et tllfelle av S&B 2,5-10x56 som fikk dugg (våt hjortejakt), men tørket over natten slik at jakta kunne fortsette, og en 6 års gammel Swaro Habicht 1,5-6x42 (min egen), som fikk dugg under reinsjakt, jakta måtte avbrytes.

 

Det jeg ville poengtere uten å trekke dette for langt, er at "lappen" helt sikkert kan klare seg med dette siktet i noen år uten å oppleve noen problemer. Men en slik garanti kan du ikke sette for noen sikter, det finnes alltid unntak.

 

Bruksfrekvensen vil alltid, ha en avgjørende rolle mht. feil også.

 

At noen nekter folk å jakte på sin eiendom, med visse typer av sikter, får stå for hans regning, og har ikke rot i virkeligheten :!:

 

Nå har "lappen" fått mange gode innspill til både våpen og sikter, så jeg foreslår at vi avslutter diskusjonen her, og overlater til ham, i å ta avgjørelsen, om det blir f.eks., Tasco, Bushnell, Leupold, Nikon eller europeisk sikte.

 

Eier av både Zeiss, Swarovski og Aimpoint, av nyere modeller, så langt uten problemer og strålende fornøyd :wink:

 

 

Skitt jakt til alle :!:

 

 

Hilsen

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer å skrape sammen monetas til å ta hele den pakka i en smell: Gratulerer! Du vil få deg en rigg som vil gi deg bruks- og eierglede resten av livet bare du legger ned en liten egeninnsats i form av jevnlig stell. Går du for originale Sakomontasjer? Jeg er ihvertfall litt svak for slike.

Link to comment
Share on other sites

Børsa er brukt.. skutt ca 600-800 skudd og kikkertmontasjen skal være original sako montasje i følge selger.

 

Betaler 15 tusen for hele pakka.

Mulig jeg skulle få med ett par hundre skudd også :D

Det var da et utrulig godt kjøp... :shock:

Victory kikkerter fra zeiss er ikke akkurat billigvarer, er den og brukt da?

Uansett, en meget god handel du har gjort der... Gratulerer så mye med ærvervelsen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...