Jump to content

Revisjon av regelverket for jaktskyting NJFF


Nemi

Recommended Posts

innfør regler som på nordisk for jaktklassa. Og så burde NJFF se på hva boj karusellen er,blandt anna "storvilten" det er noe som dem kunne lagt inn i regler rundt jaktfelt-løype.

Og dem må renske opp litt rundt tolking av skiver,virke som at det er litt forskjellig praksis rundt om.

Elektronisk påmelding som det er i boj. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke storvilten og online påmelding er noe man kan pålegge arrangøren. Det bør være opp til hver enkelt, men forbundet kan med sikkerhet legge ting bedre til rette for arrangører. (et påmeldingssystem via NJFF hadde vært flott, men sikkert utopisk.)

 

Synes også 5 kg & x12 burde innføres på jaktfelt/elgbane. Ingenting etter min mening som tilsier at det bør være en forskjell på nordisk og jaktfelt/elgbane.

 

Sikkert et par ting som kan forandres på innen hagleskyting, men der har jeg ingen oversikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå er jo sessongen over for de som driver med rifleskyting ! og det er på tide å se fremover mot neste.

Noen som har hørt om hvordan det ligger ann med regelendringer for neste sessong ?

 

Syns vi bør få noe på bordet tidlig i høst slik at vi får forberedt oss er vel ikke nødvendig av njff å sitte å ruge på dette frem til desember !

Link to comment
Share on other sites

Forslag til revidert regelverk har nylig blitt sendt ut til fylkeslagene fra jaktskytterutvalget. De har frist til ut august til å komme med tilbakespill.

Det har blitt gjort en del endringer, men jeg regner med at det kan komme ytterligere endringer når fylkeslagene har sagt sitt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke forslagene kommet fra de store jakt og fiske fylkene som hedemark og hordaland. For når jeg var på fylkesmøte tidlgiere i år. Så virket det som om at de sentralt var nokså lonkle til å øke vektgrensa. Med grunnlag i de nordiske reglene osv. Da måtte det evt bli 1 klasse med like regler. Derfor tror jeg det kan bli livlig på årsmøte i bodå :D. Tror mange er på vent nå i forhold til å kjøpe nytt våpen deri blant meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Må kanskje da legge planene litt på is, holdt nesten på å kjøpe saueren å begynne å spikke stokk...

Må kanskje advare en viss annen ny frelst sauer kar som ikke treffer lengre med sakoen.. Eller hva tror du Jamt? Tror du kjenner han!!

 

Dersom grensa økes til 5 kilo blir det ei helt annen børse, åsså så mye lettere da en slipper all kappingen og spikkingen :D

Link to comment
Share on other sites

--3 skudds stevner-(lettere å dømme, og større variasjon! Stor suksess i bla BOJ)

--Øke vekten og forstørrelsen.

--Ikke kåre Norgesmester i JAKTfelt i sporterklassen!!!!!!! Norgesmesteren i JAKTfelt SKAL skyte i jaktklassen!!

Kan gjerne kåre en sporterskytter som Norgesmester også, men bare som mester innen sporterskytterne.

Det er for dumt i dag, at man skal skyte seg til finale og måtte møte sporterskytterne på samme lag, men med "kleinere" resskap. Det blir som å møte en WRC-bil i finalen, og bli tvunget til å kjøre bilcross-bobla!!

JA, til konkurranse på LIKT grunnlag!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Derfor tror jeg det kan bli livlig på årsmøte i bodå :D.

Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke regelrevisjonen er en landsmøtesak. Slik jeg har forstått det så blir det reviderte regelverket vedtatt av forbundsstyret, etter planen i september.

Link to comment
Share on other sites

--3 skudds stevner-(lettere å dømme, og større variasjon! Stor suksess i bla BOJ)

--Øke vekten og forstørrelsen.

--Ikke kåre Norgesmester i JAKTfelt i sporterklassen!!!!!!! Norgesmesteren i JAKTfelt SKAL skyte i jaktklassen!!

Kan gjerne kåre en sporterskytter som Norgesmester også, men bare som mester innen sporterskytterne.

Det er for dumt i dag, at man skal skyte seg til finale og måtte møte sporterskytterne på samme lag, men med "kleinere" resskap. Det blir som å møte en WRC-bil i finalen, og bli tvunget til å kjøre bilcross-bobla!!

JA, til konkurranse på LIKT grunnlag!! :roll:

 

 

 

Og du tror ennå at forbundet vil ta dette grepet??....Alle som har vært med i dette gamet en stund skjønner at det vil bli det samme som å legge ned jaktfeltgrenen ved å "skvise" sporterklassen. Det er jo akkurat de samme reglene for elgbaneskyting.....skal det være beste jeger som er en verdig vinner der også da?? :o Nei slutt med dette maset om dette. Du bør heller mase på lederen i lokalforeningen din som ikke får sendt ut info til sine medlemmer, for dette utkastet om regelrevisjon har vært frigjort en god stund....

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke helt hvor vanskelig dette er for jegerklassa med tanke på regelendring med 12x kikkert og 5kg, da får vi med flere jegere og ikke trenger jegerne og stresse så mye ang vektkontrol. Og dette med norgesmester tittel buster så er jeg enig hvis det kan bli norgesmester tittel for jeger og sporter klasse. denne krangelen mella klassene ødelegger mer en det skaper noe posetift ut av det. Og dette med dato for regel endring må da for svart f gå og kjøre gjendom så det er klart 1sept senest, Og jeg er enig med buster at 3skudds stevner er bedre,mindre tull med tolking og vi får ei mer utfordrene løype. Trenger ikke mer folk til og arransjere med ti figurer en seks. Kjør to dobble hold så er denne saken løst.

Dette med og arransjere storvillten/rovvilten med 2 poeng delte skiver er dette noe som angår NJFF eller er det opp til den lokale forening på stevne. Grund til jeg spørr er at vi i en lokal forening i ringsaker vurderer og arransjere jaktfelt stevne til april neste år..

Link to comment
Share on other sites

Dette med og arransjere storvillten/rovvilten med 2 poeng delte skiver er dette noe som angår NJFF eller er det opp til den lokale forening på stevne. Grund til jeg spørr er at vi i en lokal forening i ringsaker vurderer og arransjere jaktfelt stevne til april neste år..

Hvis du tenker på om det er lov å bruke poengdelte skiver så er det tillatt:

17.9 Anvisning

På hver post blir det anvist etter endt serie.

17.9.1 Poengverdier

• Treff i indre treffområde gir 5 poeng

• Treff i ytre treffområde gir 3 poeng

• Treff utenfor ytre treffområde gir 0 poeng

Ved 5-delte figurer gis poeng fra 1 til 5.

Ved 10-delte figurer slås to og to ringer sammen, (eks. 10 og 9 ringen gir 5 poeng, 8 og 7 ringen gir 4 poeng osv).

 

Det å ha en konkurranse i konkurransen (slik storvilten er) kan jeg umulig se noe galt med. Det forutsetter selvsagt at folk har anledning til å bare melde seg på et rent jaktfeltstevne som skytes etter reglene. Slik fungerer det jo i dag når storvilten er noe du melder deg på i tillegg til stevnet, og som ikke har noen innvirkning på selve jaktfeltstevnet.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg er klar over at det er lovlig med poeng skiver, Jeg bare lurte på om NJFF kan nekte oss og kjøre en egen konkuranse med kun to pokaler,en for jeger og en for sporter.

Storilten-rovvilten er bare at to til tre av holdene blir satt opp for eks ulv-bjørn-villsvin bare som eks og det telles poeng på disse. Dette er noe alle NJFF stevner burde kjøre igang.Vi prata og på kansje på sikt hvis vi får til et kvalitets stevne og kjøre på med en press med rev-rådyr så har vi skyttere noe og gjøre før og etter felt runda,Kansje vi beholder flere folk til det er premie utdeling. Og en vandrepokal for stevne vinner hadde og vært greit.

Link to comment
Share on other sites

JA, til konkurranse på LIKT grunnlag!! :roll:

 

 

 

Og du tror ennå at forbundet vil ta dette grepet??....Alle som har vært med i dette gamet en stund skjønner at det vil bli det samme som å legge ned jaktfeltgrenen ved å "skvise" sporterklassen. Det er jo akkurat de samme reglene for elgbaneskyting.....skal det være beste jeger som er en verdig vinner der også da?? :o Nei slutt med dette maset om dette. Du bør heller mase på lederen i lokalforeningen din som ikke får sendt ut info til sine medlemmer, for dette utkastet om regelrevisjon har vært frigjort en god stund....

 

Så sporterskytterne ER altså så sporty, at de nekter å konkurrere på likt grunnlag!!?? :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Sporter og jeger klasser er to forskjellige klasser så likt kan det ikke bli,Men jeg ser ingen annen mulighet en og ha to norgesmester tittler. Da slipper vi surving og jeg har ingen problem med og se forskjellsbehandlingen mella klassene slik det er nå.Spørsmålet er om det ikke er for mange klasser blitt. Hadde vært enkelt og kjørt med ei sporter klasse og ei jeger klasse, Men uansett så er det noen som vil synes det blir galt.Når en skyter jaktfelt så skjer det jo på forskjellige nivåer innad i klassene,En kan ikke regne med 150p om en kjøper det meste av utstyr uansett,men at det hjelper er en anna sak.Det som må gjøres er at vi må se på om det lar seg gjør og forene to norgesmestere på samme NM. Kan jo sette lista høyere i sporter slik at færre skyter finale,så blir det tid og mulighet til og få flere jegere inn i finalen deres.

Link to comment
Share on other sites

Det som hadde vært mest rettferdig er, som jeg har sakt før, kåring av to norgesmestere i jaktfelt. De gjør tillsvarende innenfor andre skytegrener. En mester for hver klasse.

 

Hvis man imidlertid er missfornøyd med eksisternede regelverk, og forandringene ikke blir slik man ønsker, så er det fritt for alle å begynne å skyte i sporter :) Det er flere av oss som har tatt konsekvensen av det urettferdige regelverket og begynt å skyte i sporter slik at man ikke har noe handicap, og jammen er det artigere også. Jeg har ikke angret på det ett sekund, at jeg har gått over fra jeger-->sporter. Tross alt er det bedre å ta konsekvensen og gjøre noe med ting selv, enn å sitte å sutre og klage over regelverket som er feil. Vi kan uansett være helt sikker på to ting: 1) Alle blir ikke fornøyd uansett hvordan regelverket er utformet og 2) det er den som er best skytter som blir norgesmester uansett men det er mange forandringer som kan gjøres.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Hvis man ser litt i Landsmøtedokumentene som ligger på NJFF.no så går det frem at styremøtet hvor denne revisjonen skulle behandles er avholdt i dag.

Er det noen som har noe informasjon om hva som er resultatet? Burde jo blitt lagt ut info på nettsiden ganske umidelbart, dette er et spørsmål som betyr noe for veldig mange medlemmer!

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en parodi...

 

Kan noen andre også sende mail til Espen Farstad og purre opp disse reglene? Det må være mulig å få gjort dette iløpet av en dag, man er jo 39 ansatte på det kontoret på Hvalstad! Strengt tatt har man vist om at disse reglene skulle vedtaes på styremøtet den 30. september, da burde det vært mulig å korrekturlese og lage forside på forhånd. Jeg synes overhodet ikke at den prioriteringen vi får fra NJFF sentralt reflekterer at jaktskytingen er NJFFs desidert største aktivitet.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

en skulle jo ikke tro det skulle ta så lang tid og ordne dette, spørs om njff tar jaktfelten så seriøst som kansje mange av oss vil. dem har jo utalt at dette er et satsings område, det kan jo kansje si noe om det andre dem er involvert i. dette er noe njff må heise litt opp. helt enkle ting må det bare skjeres tvert gjendom og vedta gjeldene regler så vi har noe og forholde oss til i god tid..NJFF må ta vare på di skytter grener som dem har under paraplyen sin

Link to comment
Share on other sites

Siterer fra siste NJFF info.

 

Nytt regelverk for NJFFs jaktskytekonkurranser

Styret sluttet seg til innstillingen fra

Jaktskytterutvalget og vedtok det framlagte forslag til

nytt regelverk for jaktskyting for 2010 – 2014. Det

nye regelverket vil bli lagt ut på hjemmesidene med

det første.

Link to comment
Share on other sites

... og jeg ser at jeg ikke er i JA til neste år likevel... for poengkravene er endret. Jaja. Hadde sikkert ingenting der å gjøre likevel ;)

De nye reglene gjelder fra 2010. Dersom du har kvalifisert deg for JA i 2009 etter eksisterende regler så rykker du opp.

 

Så fra nå av må Rune og de andre gutta virkelig ta seg sammen for å sikre seg premier i JA! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo for sikkerhets skyld gå inn på jaktskyting.no og på "resultater og skyttere", og sjekke om de aktuelle stevnene faktisk har blitt rapportert inn. Om de ikke er rapportert så kan du jo purre eller evt. distrahere den ansvarlige i foreningen, alt ettersom. :wink:

 

Resultatene blir kjørt i ny klasseføring litt senere i høst, så det er ennå tid til å få rapportert inn stevneresultater. Skytterne på forumet kan jo oppfordres til å sjekke sine foreninger og evt. purre dem opp. Slike ting kan lett glippe for en arrangør, og det er jo dumt om det gjelder akkurat det stevnet du trenger for opprykk. Det er selvfølgelig mulig for skytterne å ordne seg riktig klasse i etterkant dersom det blir feil, men det er mye lettere om det blir riktig med en gang.

Link to comment
Share on other sites

5 kg og 12x er ok for meg, men det er noe annet som jeg ikke liker:

 

"Kikkertsiktet kontrolleres sammen med

avtrekkskontrollen. Dersom kikkertsiktet har variabel forstørrelse med

mulighet for mer enn 12 ganger, skal arrangøren plombere siktet på maks

12 ganger forstørrelse ved hjelp av tape."

 

Jeg har 4-16x på kikkerten. Hva om jeg har lyst til å variere forstørrelsen innenfor 4-12x etter hva jeg skyter etter?

Link to comment
Share on other sites

5 kg og 12x er ok for meg, men det er noe annet som jeg ikke liker:

 

"Kikkertsiktet kontrolleres sammen med

avtrekkskontrollen. Dersom kikkertsiktet har variabel forstørrelse med

mulighet for mer enn 12 ganger, skal arrangøren plombere siktet på maks

12 ganger forstørrelse ved hjelp av tape."

 

Jeg har 4-16x på kikkerten. Hva om jeg har lyst til å variere forstørrelsen innenfor 4-12x etter hva jeg skyter etter?

 

Slik har det vært hele tiden, men da opp til 9 ganger. Der ble kikkerten plombert, dersom den gikk høyere. Alternativet ditt er nok å kjøpe en kikkert med maks 12 gangers forstørring.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

5 kg og 12x er ok for meg, men det er noe annet som jeg ikke liker:

 

"Kikkertsiktet kontrolleres sammen med

avtrekkskontrollen. Dersom kikkertsiktet har variabel forstørrelse med

mulighet for mer enn 12 ganger, skal arrangøren plombere siktet på maks

12 ganger forstørrelse ved hjelp av tape."

 

Jeg har 4-16x på kikkerten. Hva om jeg har lyst til å variere forstørrelsen innenfor 4-12x etter hva jeg skyter etter?

 

Slik har det vært hele tiden, men da opp til 9 ganger. Der ble kikkerten plombert, dersom den gikk høyere. Alternativet ditt er nok å kjøpe en kikkert med maks 12 gangers forstørring.

 

Mvh Dagl

 

Jepp! Sånn har det vært hele tiden. Noe dritt ja, men hvordan skal de ellers takle det. Jeg skyter mest på 6x men over 150m så skrur jeg ofte opp på 9x. Derfor kjøpte jeg en egen kikkert som var skreddersydd til dette formålet. Nå må jeg jaggu på hændletur igjen.... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Har snakka me Rune,han sier det er rift om 2 og 3 plass :lol:

 

 

... og jeg ser at jeg ikke er i JA til neste år likevel... for poengkravene er endret. Jaja. Hadde sikkert ingenting der å gjøre likevel ;)

De nye reglene gjelder fra 2010. Dersom du har kvalifisert deg for JA i 2009 etter eksisterende regler så rykker du opp.

 

Så fra nå av må Rune og de andre gutta virkelig ta seg sammen for å sikre seg premier i JA! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...