Jump to content

Pussig fenomen med Colt .45


JevèrMann

Recommended Posts

Sist jeg var på skytebanen skjøt jeg med litt forskjellig.

Først begynnte jeg med en .22LR revolver, og da sammlet jeg rundt en neve på 25m.

Med en 9mm ble det omtrent det dobbelte..

Og når turen om til en Colt .45 så var det ikke hull i skiven.. ?

Tømmte flere magasin og fokuserte hardt på siktebilde og avtrekk, men blinken var like hel..

Så satt jeg opp en skive over og under den jeg skjøt på, og konstanterte at jeg sammlet greit, men ca 1 METER lavt!

Nå må jeg erkjenne at jeg er ganske fersk på pistolskyting, men jeg har skutt med rifle i snart 20 år og tror jeg har forstått de fleste prinsipper innen kunsten.

 

Hva skjer!? :shock:

Link to comment
Share on other sites

hmmm!

 

Hvilke sikter har du? Har du justerbart baksikte så høres det ut som at du må skru det opp en god del. Har du faste sikter, så må du nok forsøke å fokusere kornet en del over bakskuret. En siste mulighet er jo selvfølgelig at du har lada så slapt at colten bare kaster kulene så vidt frem til blinken. :mrgreen: Men dette blir bare spekulasjoner. Regner med du kan dine ting med lang fartstid innen skytesporten. Kanskje du kan fortelle litt mer om hvilke sikter du har og hvordan du fokuserer med dem?

Link to comment
Share on other sites

På måten du omtaler våpenene antar jeg at de ikke er dine, stemmer det?

Har du skutt med denne .45en før?

Og truffet?

Treffer andre med den?

 

Litt greit å begynne med å fastslå om det er våpen eller skytter, liksom ;-)

Får ikke inntrykk av at det har blitt sjekka ut her, men kan selvfølgelig ta feil...

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er ikke mine våpen noen av dem, og ang colten (1911 .45ACP ja) så har flere i pistolklubben ommtalt siktet som "et badekar". Noe som leder meg til å tro at det ikke helt møter standarden innen konkurransepistoler. Greit nok, men problemet er at andre i klubben har skutt, og sammlet helt greit med samme våpenet. Det er derfor helt klart at det er skytter som skaper avviket her. Når jeg sier "helt greit" så mener jeg innenfor svarten på en stor skive. Alltså ikke fabelaktig på noen måte, men i det minste farlig å stå på feil side av, i motsettning til når det er JEG som skyter.

Ammoen jeg skjøt var av merket Winchester UMC, hvis jeg ikke har blitt dement, så det skulle ikke ligge noe problem i ladningen, og som sagt, "alle de andre" traff greit med den.

Min egen ukvalifiserte gjettning er at det må ha noe med rekylopptaket å gjøre, for jeg har forsøkt alt annet ang teknikk, og dette fungerer jo bra med mindre kaliber. Kan det være at jeg rett og slett ikke har spist nok grøt?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg for første gang uttale meg om pistol/revolverskyting, for dette har jeg ikke greie på, men såpass tror jeg at jeg har fått med meg at kula har forlatt løpet lenge før du kjenner noe rekyl. Ergo skulle det ikke ha noe betydning.

 

Kanskje du "spenner" deg litt med .45en, venter på rekylen? Kliper til ubevisst og drar løpet ned i avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kan lønne seg å la noen andre prøve disse skyterene. Det er veldig, veldig mange potensielle grunner til de fenomenene du beskriver og det er vondt å si hva som skjer basert på det du skriver.

 

Det kan være at du forventer rekyl og butter i mot, det kan være at siktet er satt opp feil eller simpelthen er løst, det kan være at fingre i bushingen er brukket, det kan være at ammunisjonen ikke stemmer med sikteoppsettet osv osv osv osv.

 

At du skyter gradvis verre med øket rekyl får meg til å tenke i retning av at du har problemer med rekylopptak eller overkompenserer, men det trenger ikke være den riktige konklusjonen.

Link to comment
Share on other sites

...men jeg skal forsøke dette med ukjennt antall patroner neste gang jeg er ute. Rapport følger.

 

1911-modeller låser i bakre stilling når siste skudd er avfyrt uansett hvor mange skudd du fyller opp med. Du trenger eventuelt en "dummy" eller en klikkpatron (mulig en plastklikkpatron får så mye juling ved en omlading at den går i stykker etter kort tid.).

 

Kan være teknikken din også; en 1911 krever at du holder et solid grep også etter at skuddet er avfyrt. Dessuten fortsetter avtrekkeren en bit etter at skuddet har gått (hvis den ikke har en korrekt justert "overtravel screw" - for Colt sin del er det bare Gold Cup som har skruen originalt, og den er ikke justert korrekt fra fabrikk.), og den bevegelsen kan få skuddet til å gå lavt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis låser den i bakre. Tenkte på AG3 nå. Da blir det en klikkpatron neste gang jeg besøker min lokale våpenkiosk.

Tusen takk for tips og hjelp så langt. :)

Med unntak av at jeg ikke treffer en låvevegg når jeg står INNI låven engang, så er jeg aldeles betatt av våpenet, og det står øverst på innkjøpslisten når jeg får kroner til overs. Hvis jeg bare kunne fått kustus på monsteret så hadde verden min vært en fin plass.

Vil tilføye at jeg deltok på uhøytidelig kjegleskyting med en lånt .44 revolver og blåste ned 5stk på 4sec, så jeg får ikke helt denne selvdiagnoserte rekylskrekk teorien min til å passe, men jeg forventer å avdekke problemet med klikkpatron.

Hvis ikke så er det vel bare fokus på teknikk og mengdetrening som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Se og lær. Neste gang du skyter så ha alt som blir sakt på filmen i bakhode. Skyt med 2 hender til du mestren det så 1 hånd. Start på en avstand rundt 15m på en helfigut (vis mulig) så ser du høyde spredningen let. Når samlingen å trefa siter så øk avstand. Få en dreven pistolskyter til å se på når du skyter får å se etter fei. Noen andre råd har ikke jeg uten om å se hvorden du skyter å hvor trefa er.

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...