Jump to content

LEE autodisc kruttmål


evert

Recommended Posts

Etter å ha bula pipa på M10en min for et par år siden med en slapp ladning som kula satt midt i pipa(ikke en null-ladning, ved nullladninger har kula alltid satt seg i overgangskonen) har jeg fundert endel på dette Lee-autodisk målet som gav meg denne ladningen. Det er den nyere typen med "retur-kjetting", ikke av typen som brukes på turret pressene, som har automatisk retur av en fjær(som forøvrig til tider henger seg opp, men det er en annen historie).

 

først funderte jeg på om det gikk an å sette målet feil vei, og dermed flytte åpningen som gir krutt til til hyllet i disc'en, men åpningen ser ut til å være symmetrisk, så det er ikke her feilen ligger. det ville uansett vært sinnsykt av LEE å konstruere et kruttmål som kunne gi problemer ved å montere den avtagbare kruttbeholderen "baklengs"!

 

Det jeg har lagt merke til i det siste er "gummiforingen" som sørger for tetting mellom discen og kruttbeholderen. den ser ut til å kunne henge seg opp i hullet ved retur av discen, og siden retur-kjettingen er fjærbelastet er det en mulighet for at discen ikke returneres 100% om den henger seg opp i gummiforingen. jeg har tre slike kruttmål, og legger merke til at det varierer hvor "vanskelige" gummiforingene er, en gir alltid motstand i slutten av returen, mens en aldri lager noe kluss.

 

Jeg har lyst til å legge skylden for ladningen som satt kula i pipa mi på dette fenomenet, om discen ikke returnerer 100% er det fare for at hullet ikke fylles skikkelig med krutt.

Slikt er vanskelig å finne definitivt utav, men det er den eneste sannsynlige årsaken jeg finner. vurderer å skifte til kruttbeholder av den gamle typen uten gummiforing, men disse er vanskelige å tømme om man vil tømme dem.

evt lage en nylonforing?

 

Noen andre innspill?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha ladet titusener av skudd på mine 3 Pro-1000 presser har jeg lyst å legge skylden på "menneskelig svikt"!

 

Om gummien skulle gi for stor motstand ville jo kjede som drar den på plass ryke!

Fjæra gir ikke mye slark, nemlig.

Den bare forsikrer at ikke kjedet rykre når man gig den det lille ekstra puffet i enden av bevegelsen når kjedet er helt stramt.

Der er, slik jeg ser det, ingen mulighet for slark i denne opperasjonen med mindre pressa er feil satt sammen.

 

:idea: Om kjedet ikke sitter stramt nok kunne det skje, men da på alle skuddene, ikke kun på et!

 

:idea: Om kjedet ikke er montert riktig, kan det kanskje klare å glippe slik at det plutselig blir for slakt,

men da ville alle skudd ladet etter dette bli for slappe ikke bare ett.

 

:idea: Om kruttholderen ikke var skrudd skikkelig fast over kruttmål-disken kunne det skje en gang

ved at armen som kjører disken fram og tilbake fikk rom nok til å glippe ut av disken.

Men det ville man selvfølgelig merke, og måtte da rette feilen, og sjekke at patronen som var til fylling da det skjedde fikk rett mengde!

 

Måtte ned å fikle litt på pressene når jeg leste dette, og jeg ser ingenting på disse som kunne forårsake

at en patron i en serie skulle kunne ende opp med alt for lite krutt med mindre jeg gjorde en feil.

Vanligste årsaken til dette er desverre at man ikke fullfører bevegelsene av en eller annan grunn!

 

Min stemme: Menneskelig svikt!

 

edit: rettet litt skrivefeil...

Link to comment
Share on other sites

joda, ingen er perfekt, selv ikke jeg!

 

men om man ikke kjører bevegelsen fullt ut, vil jo dette resultere i en patron med hette som ikke er skikkelig satt, og jeg hadde ingen slike problemer i den patronserien som inneholdt den som satt kula i pipa mi.

har faktisk også røket et kjede en gang kruttmålet hang seg opp, og byttet til en annen kjetteing. den nye kjettingen er kanskje sterkere, og ryker ikke når den bør?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok det som en selvfølge at pressa di var, eller funka likt, en Pro1000.

Mulig det er feil...

Men Pro1000 setter hetta nede, men fyller krutt oppe.

Så om man ikke kjører helt opp avbrytes kruttfyllingen før alt er tømt.

Det kan man godt klare uten at det virker inn på hetteisetting.

Kanskje indexeringen kommer ut av hakk, men slett ikke alltid!

 

Å bruke en uoriginal kjetting hadde jeg aldri våget.

Til det kan jeg for lite om stål og bruddstyrke til å finne en som er 100% lik originalen.

Kan meget vel være der feilen ligger.

 

Har du klart å skyte en 0-ladning i samme våpen?

Ellers kan det jo bare være det som skiller.

Stopper i overgangen på et men ikke på denne, mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

En annen ting å tenke på er at de første gangene du bruker disc'ene, er de så statisk elektriske at kruttet henger på siden av krutt-sylinderen. Dette går vekk etter endel bruk, men de første gangene har jeg sett at veggen på sylinderen er dekket av krutt.

Link to comment
Share on other sites

........lyst å legge skylden på "menneskelig svikt"!......

 

Der tar du feil. Det er kruttmålet som svikter.

 

Jeg hadde samme episoden som evert for en tid tilbake.

 

Det som skjedde for meg var at hullet i disken var for lite. Dette var ikke den faste autodisken, men den variable der man kan regulere kruttmengden. Det rant ikke nok krutt ned, så jeg tok frem en fil og åpnet bunnen på kruttmålet (ja der er litt å gå på).

Andre av mine bekjente har også opplevd lignende med Lee sitt kruttmål.

 

Så hvis ladningen din er liten evert, så kan du jo undersøke det derre.

Link to comment
Share on other sites

det er korrekt at det er en pro1000 ja, har for øyeblikkt to av dem, har eid tre, kjøpte min første i 2002, så jeg har skrudd litt på dem.

 

har også opplevd problemer med statisk elektrisitet, og krutt som henger, så det er je enig i som mulig feilkilde. kjenner til hva som skjer om jeg ikke går helt opp ved kulesetting, det er mulig at feilen ligger her også ja.(det hender jo at ei hylse er ødelagt, eller ei kule kommer skeivt, og at man må "rydde opp" i problemet og dermed tukler med indekseringen)

 

 

har hatt nulladninger i akkuart denne revolveren ja, men ladet da på enstasjonspresse. samma ladningen faktisk.

 

da sitter vi med tre mulige forklaringer:

-statisk elektrisistet

-ikke komplett bevegelse ved kulesetting

-kjetting som er for sterk og ikke røyk når den burde(om kruttmålet hang seg fast)

 

hmmm. kanskje jeg burde skaffe meg en original kjetting.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis ladningen din er liten evert, så kan du jo undersøke det derre.

 

jeg liker ikke og bruker ikke den justerbare disken, nettop fordi den har gitt meg ujevne ladninger når jeg prøvde den. etter kjøp og salg av pro1000 presser har jeg dog endt opp med noen justerbare, men har gitt bort to av tre, har beholdt en i tilfelle jeg skulle få bruk for den.

 

ladningen har vært 0,57 og 0,61 hullet, ca 4,8 og 5,1 grs N-320, ikke den aller minste ladningen.

 

hvilke erfaringer har folket med micro-disken? skal sette opp ei pro1000 for 32s&w long.

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Det er kruttmålet som svikter.

 

:lol: Det var ikke lite bombastisk! :lol:

Men om du vet noe ikke jeg eller eier av pressa vet så er det mulig du har rett...

Som sagt sa jeg at JEG tror det er menneskelig svikt!

Det kan ikke være feil at jeg tror det? :roll:

Men det kan være at det ikke er problemet her.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men har går jo ut fra at du bruker den justerbare disken.

Du sier jo nå at det er de med faste hull, og det er jo ikke så små hull du bruker.

Men, for all del, han kan ha rett. Å si noe annet ville være for bombastisk, mener jeg :lol:

 

Og hylsene kom idag!

Tusen tusen takk. 3 av hver da, og så blanke og pene :D

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Det er kruttmålet som svikter.

 

:lol: Det var ikke lite bombastisk! :lol:

 

Ha-ha den var god. Du skal bare se meg når jeg er bombastisk :lol::lol::lol:

 

Neida, det er jo klart at det kan være flere feilkilder. Men når du (grådig bombastisk :D ) melder menneskelig svikt, så tror altså jeg at du tar feil mhp det kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha ladet titusener av skudd på mine 3 Pro-1000 presser har jeg lyst å legge skylden på "menneskelig svikt"!

Min stemme: Menneskelig svikt!

 

Vet ikke hvordan det kan virke bombastisk når jeg så til de grader understreker at dette er mine meninger og konklusjoner...

Men det er lørdagkveld og ingenting å krangle om :lol:

 

Om evert sjekker det du sier og det jeg sier kan det være problemet er løst ;-)

Link to comment
Share on other sites

Litt sent kanskje. Jeg hadde litt problemer med kjettingen på Lee 1000 pressa mi. Den røk flere ganger samme dag. Jeg fant ut at jeg istedet for å feste den i nerkant via fjæra, heller hengte et lodd (stooor mutter) i enden av kjettingen. Og dette fungerer faktisk ganske bra. Men jeg er veldig obs på at kruttmålet går tillbake igjen.

Link to comment
Share on other sites

har også opplevd problemer med statisk elektrisitet, og krutt som henger, så det er je enig i som mulig feilkilde.

 

Hvis jeg ikke husker feil, så står det noe i bruksanvisningen om at man må kjøre et par hoppere med krutt gjennom kruttmålet for å få bukt med den statiske elektrisiteten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

...venter fortsatt spent på Mortens måte å jorde målet på!

for øyeblikket sliter jeg med lading av 32 s&w long på min pro1000, og micro discen gir meget varierende ladninger, det er mye krutt som henger i målet, og jeg antar at det er dette som skaper variasjonen i ladevekt. har veid ladninger jeg "hjeplper" målet med, ved å løsne det kruttet som henger i hullet, og "normale" ladninger der målet får jobbe uten min hjelp.

ladningene varierer fra 1,4-1,6grs N-310,(hull 0,18cc om jeg husker korrekt) og det synes jeg ikke er akseptabelt.

 

har en slik "pistol" for å motvirke statisk elektrisistet, får kanskje prøve den etterhvert, men å få jordet målet så det ikke er statisk er også ønskelig!

 

forresten- kombinasjonen av 32revolverpatronen og pro1000 er meget hyggelig å jobbe med. synes at 38 og 32 er de patronene denne pressa fungerer best med, relativt tynnveggede hylser, med stort volum i forhold til kruttvolumet, gjær at pressingen går lett, og det blir lite kruttsøl.

 

ønsker seg en 650 til autopistolpatroner....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...