Jump to content

Sauerløp i 6,5-06


Recommended Posts

Mener vagt å huske at "noen" har nevnt her eller på sluttstykket at de hadde fått kjøpt 6,5 ukamret løp i fra Schultz&Larsen via Jakt&Friluft eller Våpensmia? Er det noen andre som husker dette også, eller roter jeg nå?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Mener vagt å huske at "noen" har nevnt her eller på sluttstykket at de hadde fått kjøpt 6,5 ukamret løp i fra Schultz&Larsen via Jakt&Friluft eller Våpensmia? Er det noen andre som husker dette også, eller roter jeg nå?

 

mvh

Oddvar

 

Alle de jeg har snakket med, som har prøvd å få tak i slik pipe, sier at det GÅR IKKE! :|

 

Men man kan kappe av låsestykket på ei Sauer-pipe, borre opp og gjenge, og skru inn en blanks. Blir konge det!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

.270 er jo en fabrikkpatron, med alle de fordelene det bringer med seg. Den vil også gi noe høyere hastighet ved samme kulevekt og samme trykk som i 06'en.

Fordelen med 6,5x06 er det store utvalget av gode, billig matchkuler, bakdelen at den er en villkatt.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å snike inn et lite spørsmål. Har hatt samme ønske som Markadalingen om å benytte Sauer'n til noen friskere kreasjoner, som f.eks. 6,5-06 og 6,5-284.

 

Er det noen som vet om det er laget en villkatt i 6,5 basert på 9,3x62 hylsa?

Har syslet med denne tanken en stund.

Bakkant på et SKAN kammer er 12,2 mm. For et 30.06 kammer er dette drøye 11,9 mm. 9,3x62 er vel 12,1 mm.

Et spørsmål til Fossdal (eller andre fastleger) kan derfor være kommentarer til en slik kreasjon hvor et sauer løp brotsjes opp til en villkatt ala 6,5x62 (basert på 9,3x62 hylsa). Hvordan vil dette fungere, eller er det "waste off money"?

Vil det lille avviket på 0,1 millimeter i bakkant på hylsekroppen ha særlig betydning.

 

Ytelsen til denne kreasjonen bør være i samme område som -06 og -284. Mener at dette også var den opprinnelige måten .264 HAWK ble designet, men at man i ettertid har tatt hensyn til at omformingen skjer fra 30-06 hylser eller .280 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil det lille avviket på 0,1 millimeter i bakkant på hylsekroppen ha særlig betydning.

 

Ja, det vil det. Men igjen vil jeg slå et slag for å sette pipen tilbake og brotsje opp til 6,5-06. Men du kan selvsagt gjøre det samme med en 6,5x62, om du virkelig ønsker å gå gjennom villkattprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...