Jump to content

Første lading av 6,5x55


TargetMaster

Recommended Posts

Begynner nå å få pressa på plass. Har kjøp Dillon 550. Så blir spørsmålet hvilke ladedata jeg skal velge for bantrening på 100 m bane. Skyter med Tikka 3 SS, 6,5x55. Forslag til kule, krutt, tennhette og ladedata til min første lading mottaes med takk. Har hylser fra skyting av fabrikkammo. :idea::)

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar Norma Diamond Line 130grs og 43 grs Norma 19 til all baneskyting. Om du ikkje vil ha moly kan du berre bytte ut Diamond Line med Golden Target - same kule utan belegg. Dette er ei moderat ladning, godt innanfor dei raude strekane. V0 ca 830m/s. Eg har til dags dato bruka CCI 200, men har i det siste opplevd etterbrennarar/forsinka tenning. Eg kjem truleg til å bruke Federal hetter heretter.

Link to comment
Share on other sites

Sierra 120 grs. HPBT. Wv-n140 39 grs. Fed 210 hette, Norma hylse, 74,5 mm Ca 815 m/s

I 6,5x55 er vel n140 kun egnet til lette kuler i moderat hastighet.

Jeg bruker denne ladningen fordi den går godt å hastigheten er mer en nok til skyting på bane, dessuten fungerer n140 krutt

bedre i kruttmål en grøvre tregere krutt. Noen fler patroner blir det også av en kilo.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal trene med ammunisjonen på 100meter og har mulighet til å kjøpe rekruttkuler i et skytterlag er nok dette den billigste veien å gå. Presisjon i massevis, dessuten :)

 

Jeg støtter denne! Skal faktisk gjøre det samme selv, til mengdetrening ut til 200 meter. Greit å spare noen hundre kroner her og der, i disse tider.

 

(Beklager siteringa, folkens, den forekom meg maktpåliggende for å støtte og underbygge et godt poeng :wink:)

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her.

Jeg vet ikke hvor dreven du er på hjemmelading, men uansett med en ny karusellpresse så ville jeg ha startet med en ladning som gir gode marginer med tanke på trykk.

Jeg ville med andre ord ikke ha startet med N140 eller NC96M kombinert med kuler fra 120 grain og oppover. Her kan du lett få overladning hvis rutinene eller utstyret skulle svikte.

Når du er fortrolig med utstyret og rutinene sitter kan det eksperimenteres mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kula kan dyttes ned i hylsa. Hva gjør jeg feil :?:

 

Ser i diesettet for pistol- lading at det er en tredje die som er for krymping. Diesettet for 6,5 rifle inneholdt bare to dier. Betyr dette at jeg må kjøpe en ekstra krympedie for 6,5 eller skal dette bli tatt hånd om på føtste stasjon som støter ut tennhetten og krymper.

 

Forvirringen er stror så litt hjelp hadde blitt satt pris på. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er det for lite necktention eller hold på kula. Har du satt kula til rett lengde? Er det for lite hold på kula da så bruker du ikke riktige dier. Går ut fra at du har kuler med rett diameter. Har du bushing die så må du gå ned på bushingen så det blir mer hold i halsen på hylsa. Hvis du snur en ladd patron oppned og setter kulespissen ned i bordet skal du ikke klare å presse kula ned i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Dillon 550 B.

Regner med at første stasjon som støter ut tennhetten også setter riktig størrelse( krymp) på hylshasen :?:

Denne skal vel ikke justeres da den vel er satt på kaliber :?:

Har sjekket diesette og det står 6,5x55 på esken.

Kulen sitter fast men jeg kan dytte den ned i hylsa.

Regner med at kruttfyller bare fyller krutt og at kuleisetter bare setter i kule og gir riktig lengde på patron slik at riktig diameter på hylsehals blir satt på første stasjon:?:

Link to comment
Share on other sites

Halsen blir presset på 1. stasjon, det er riktig. Var jeg deg ville jeg tatt ett skyvelære og målt ekspanderknappen på utstøteren for å se om den er riktig. Hvis den utvider for mye så blir det for lite hold på kula. Krymp skal du ikke bruke med mindre du skyter i halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Husk at krymp er ikke det samme som å presse hylsehalsen til rett diameter. Krymp er å presse den helt ytterste delen av halsen inn i krymperillen på kulen og brukes helst på våpen med grovt kaliber og heftig rekyl for å unngå at rekylen slår kula lengre ned i hylsa i magasinet(Ikke alle kuler har krymperille)

Link to comment
Share on other sites

De kulene jeg har er smale nederst og konisk ett lite stykke oppover.

Spørsmålet blir også hvor fast skall kulen sitte :?: Jeg må bruke "litt" kraft for å trykke den inn.

 

Kulene dine har da Boattail.

 

Hvor fast skal kula sitte? Besvart tidligere og en god "tommelfingerregel: Hvis du snur en ladd patron oppned og setter kulespissen ned i bordet skal du ikke klare å presse kula ned i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

En annen tommelfingerregel er at kula skal ha feste i hylsehalsen minst kulediameteren. Hvis du lader 6.5x55 vil dette si at kula minst må sitte 6.5mm nedi hylsa for å få tilstrekkelig feste. Her regnes ikke boattailen (BT) med. Det er alikevel friflukten i børsa og magasinet som ofte bestemmer lengda på patronene. Det letteste er å finne lenda på patronen i en ladetabell og lade etter det :)

 

Da det gjelder innstillingen til sizerdien i stasjon en, så ha ladearmen helt ned. Skru så dien til den har kontakt med hylseholderplata. Da er den rett innstilt. Bruker du necksizer så presser den da hele halsen. Jeg gjør alltid det. Har du bushingdie, så presser den ca. 3/4-deler av halsen hvis du skrur den i bunnen, og det funker font det også.

 

Da det gjelder innstillling av kruttmålet så skal du forsiktig senke ladarmen. På høyre side av kruttmålet vil du se en firkantet plastdings som sitter på sida av kruttsleiden. Denne skal nå bakkanten av kruttmålet akkurat når håndtaket på pressa er helt nede. Hvis den butter imot bakkanten for tidlig så må du skru hele kruttdia lenger opp. Hvis sleiden og plastdingsen ikke vandrer hele veien mot bakkanten så gir den for lite krutt, da sleiden ikke får fullt utslag, da må du skru dien lenger ned. Det er viktig å ikke være for hardhendt da du stiller inn dette da du fort kan ødelegge både kruttdia og ikke minst returstagget på kruttmålet. Man blir jo sterk med håndtaket på denne pressa. Lykkke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...