Jump to content

gode jakt kuler i 308 elg


joakimB

Recommended Posts

Eg har veldig gode erfaringar med 180 grs Oryx i 308. Lada til ganske moderat hatigheit. Mitt inntrykk er at denne kula kan eg stole på.

Men, særleg flattskytande er den ikkje. Tung for kaliberet, og ikkje særleg god BC, slik som eg har forstått det.

 

Noken grunn til at swift a-frame ikkje er med på lista?

Link to comment
Share on other sites

 

Noken grunn til at swift a-frame ikkje er med på lista?

 

Prisen. Men det er kanskje verdt å legge noen kroner ekstra for å få denne kula? Jeg har liten erfaring med lading av jaktammunisjon, så blir glad for alle innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Noen som har argumenter for og mot disse tre kulene?

 

Her velger du på øverste hylle, ingen er feil.

 

Accubond er best på lange hold, A¨Frame og TSX er litt tøffere på storelgen.

 

Se hvilken børsa di liker, så blir ofte valget enkelt.

Link to comment
Share on other sites

- Nosler AccuBond 165 grains

- Barnes Triple-Shock X-Bullets 168 grains

- Norma Oryx Bullets 180 grains

- Swift A-Frame 165 grains

 

Skal som sagt brukes både til elg og rein. Kula skal helst være flattskytende, og her har vel de to letteste kulene en fordel. I motsetning vil antakelig oryx kula penetrere dyret bedre.

Ikke på vilkår, den blaute overprisa oryx'n, vil stopp før tsx'n.

Har ikke prøvd den enda, men snart, Tiped TSX har vel BC som vil gjøre den like flattskytende som Nosler AB, men med bedre egenskaper om viltet presenterer seg nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Ikke på vilkår, den blaute overprisa oryx'n, vil stopp før tsx'n.

Har ikke prøvd den enda, men snart, Tiped TSX har vel BC som vil gjøre den like flattskytende som Nosler AB, men med bedre egenskaper om viltet presenterer seg nærmere.

 

Dette hørtes bra ut, var igrunn denne kula jeg hadde en knapp på! :)

 

Forslag til hastighet? 7-800 m/s?

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har sagt det, men skal du lade sjølv eller satse på fabrikkammo?

Dersom du går for fabrikkammo er vel veiledande hastighet oppgitt, og bør vere lett å finne på nett.

ferdigrulla 180grs kuler i .308 bruka å ligge på oppunder og rundt 800m/s. Lettare kuler noko høgare hastigheit, altso over 800m/s vil eg tru. Er du ute etter litt flat kulebane kan du godt gå over 800, so lenge det er trygt sjølvsagt (med lettare kuler).

Link to comment
Share on other sites

Ikke på vilkår, den blaute overprisa oryx'n, vil stopp før tsx'n.

Har ikke prøvd den enda, men snart, Tiped TSX har vel BC som vil gjøre den like flattskytende som Nosler AB, men med bedre egenskaper om viltet presenterer seg nærmere.

 

Dette hørtes bra ut, var igrunn denne kula jeg hadde en knapp på! :)

 

Forslag til hastighet? 7-800 m/s?

TSX blir du godt fornøyd med 8) jeg anvender den selv i 243w - 300wm & 9,3x74R (vil også prøve den i 6,5x55 & 416RM) med meget stor tilfredshed på præcision - knald/fald effekt – kødødelæggelser.

Jeg har ladet 150 grain TSX for en kammerat i 308w til en Sauer 200, det blev til 825 m/s med fin præcision, det var med 44,5 grain Rhino RP 14 (skulle være identisk med Norma 202), vi skal til Norge og prøve Bever jagten her i slutningen af april :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert jeg har sagt det, men meningen var å lade selv ja.

 

Det hørtes bra ut :) Tror jeg går for TSX 168 grains kula, med ladning til overkant av 800 m/s!

Jo det er jo bra at kunne skrue sin egen medicin sammen :wink: TSX kuglen er let ekspanderende i forhold til vanlige blykugler, men den holder restvægt på + 99% og du kan derfor tillade dig at gå ned i vægt og stadig have fint gennemskud

En 168 grain TTSX er har eksempelvis en længde der svarer til en 180 grain Hornady Interbond

Link to comment
Share on other sites

Du får mer enn 800m/s i 308W hvis du lader selv og har 61cm løp.

Og det kan Barnes kuglerne håndtere :wink: da jeg ladede 150 grains for min kammerat, blev de mere præcis desto mere fart vi satte på, han syntes blot ikke vi skulle gå højere op til trods for at det først var der hylsteret var begyndt at slutte ordentlig tæt til kammeret, ville tro at vi kunne have gået på den anden side af de 850 m/s uden problemer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ei kule til som bør nevnes er Nosler E-tip. Det er ei homogen kule, og jeg har brukt 150grn varianten i 308. Ser ikke helt vitsen med tyngre homogene kuler enn 150grn i 308. Kula har en bc som jeg ikke husker i farten, men jeg kan ikke huske å ha sett noen høyere bc i en 150grn 308-kule.

 

Jeg fikk dem seint i høst, og laget bare en ladning:

 

Nosler E-tip 150grn

Lapua hylse

Norma 203B 45 grn

Rem 91/2 hette

COL 71,6 mm

 

Den ladningen ga 834 m/s i et 56cm blaserløp. Snittet av tre treskuddsserier på 100m er 27 mm.

 

Ladningen ble brukt på en hjort som fikk et sideskudd og en elgkalv som ble skutt skrått bakfra, med inngang rett foran låret. Hjorten ble skutt på 177 m og kula forsvant videre. Elgkalven ble skutt på 203m, og kula ble funnet igjen i skinnet foran brystbeinet. Den hadde da en restvekt på 149grn, og frontarealet var 14X14mm.

 

Jeg syns det så bra ut, og kommer til å bruke kula på elg også i år.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver igjenn. 168 grains barnes TSX i 308W. 46 grains N-540 V0= 852m/s

140 grains barnes XBT, 46 grains N-540 V0= 870m/s (noe svak)

Du får mer enn 800m/s i 308W hvis du lader selv og har 61cm løp.

 

Dette hørtes supert ut, spørs om jeg ikke får prøve ladningen din :wink:

Har 61cm løp, så dette burde passe ganske bra. Du har ikke ladedata til kula?

 

 

Uansett tusen takk for alle innspill! Er jo et hav av kuler å velge i..

 

 

 

olaf :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uansett tusen takk for alle innspill! Er jo et hav av kuler å velge i..
Kuler er det nok av, men går du for kvalitet er er det ikke mye å bry seg med.

Tar du fra en TSX dens, overegne BC, store restvekt og suverene presisjon, så har du fortsatt X'ns utrolige drepeevne, dens nesten altid snorrette vandring igjennom og tydeligere blodspor hvis viltet i det hele går videre. Den med fører også ofte mye mindre blodpudding, men lobber du skuddet midt i beina i bogen, får du mye morro uansett kule. Har prøvd mange kuler fra 224-416 rådyr-bøffel, men ingen jeg har testet har kommet nær X'n hverken i pris eller ytelse. Det eneste jeg syns er kipt er at vi ikke selger den der jeg jobber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ei kule til som bør nevnes er Nosler E-tip. Det er ei homogen kule, og jeg har brukt 150grn varianten i 308. Ser ikke helt vitsen med tyngre homogene kuler enn 150grn i 308. Kula har en bc som jeg ikke husker i farten, men jeg kan ikke huske å ha sett noen høyere bc i en 150grn 308-kule.

 

Jeg fikk dem seint i høst, og laget bare en ladning:

 

Nosler E-tip 150grn

Lapua hylse

Norma 203B 45 grn

Rem 91/2 hette

COL 71,6 mm

 

Den ladningen ga 834 m/s i et 56cm blaserløp. Snittet av tre treskuddsserier på 100m er 27 mm.

 

Ladningen ble brukt på en hjort som fikk et sideskudd og en elgkalv som ble skutt skrått bakfra, med inngang rett foran låret. Hjorten ble skutt på 177 m og kula forsvant videre. Elgkalven ble skutt på 203m, og kula ble funnet igjen i skinnet foran brystbeinet. Den hadde da en restvekt på 149grn, og frontarealet var 14X14mm.

 

Jeg syns det så bra ut, og kommer til å bruke kula på elg også i år.

 

U

 

Og dette er noe du refererer til med fullt belegg eller var det en glipp?

Unnskyld dreining av tema.

Link to comment
Share on other sites

hei! har blitt mer og mer interisert i denne tsx kula!

 

er den veldig hard? trenger den mye hastighet?

har remington model seven i 308 da. ganske kort løp. vet ikke hvilke hastigheter jeg kan forvente.

er ikke så interisert i å ha så skrekkelig med fart ,så lenge den samler brukbart på hundre, (sjeldent lange hold på elg jakta hos oss) og hliken kule vekt er å anbefale?

 

tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Henger meg på diskusjonen. Lenge siden jeg har vært innom, men sysler med tanken på å begynne med lading. Må dog ha noe utstyr først. Har tro på Swift og Oryx, og kunne tenke meg å prøve disse. Har til nå skutt .308 Oryx fabrikkamo. med særdeles godt resultat. Merker at troen på at ting er pålitelig er viktig. Har noen spm.: Noen sier at 200 grains kule i .308 er vel krampaktig. Stemmer dette? Ser det er mulig med 200 grains Oryx ved selvlading. Rekner med at dersom dette er vellykket vil den være hakket mer solid enn 180 grains? Viltet er elg. I tillegg lurer jeg på Swift-kula: Er ikke 165 grains noe lett til elg? Eller veier stivhet og lodding opp for dette? Ser for meg at den er super på hjortejakt på "bøen", da den har høyere B.C. enn Oryx, men....? Noen betraktninger? Tenkte i grunnen først på 200 grains Swift, men mulig dette er helt på viddene. Finner i alle fall ikke anbefalinger om dette ved første øyekast......

Link to comment
Share on other sites

200grs vil være mer solid, hvis samme blyblanding har blitt brukt. Swift er vel en av de mest robuste av de gameldagse blykulene, så den holder nok i 165grs, selv om den vil ha bedre penetrerering i en høyere vekt klasse. Grunnen til det er er ekspansjonen, den blir nok stor med 165grs med en frisk hjemmeladd, og den ekstra vekten i tyngre kuler vil drive de lengre inn.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål om 180grs Oryx i .308Win til elg. Hvilken hastighet? Når gjør kula jobben best, uten for mye ødeleggelser?

Har ladet noen serier med ulike mengder Norma 202, og kan velge hvilken hastighet jeg ønsker mellom 730m/s (40,0grs 202) og 800m/s (44,0grs 202). Hvilken hastighet anbefaler dere som har prøvd dette før? Da tenker jeg mer på skuddvirkning (på godt og ont) enn jeg tenker på kulebane og presisjon. Det siste er selvsagt viktig, men for ei låvedør som elgen er virkningen det primære.

Synes selv at maksladningen på 44,0grs er vel frisk etter mitt ønske. På fabrikkammoen er jo hastigheten også oppgitt til 800ms så langt jeg kan huske, men vår kronografering viste et helt annet bilde. 3 skudd med ferdigrulla varierte fra 735m/s til 785m/s!! 50m/s i differanse var vel mye...

Link to comment
Share on other sites

hei gutta! da har jeg handla barnes tsx i 168 grns;)

 

bare lurer har skytterlags krutt av type n11 som jeg bruker når jeg lade matchking menne hvordan funker dette på denne kula da. må vel sikker littt ned på ladninga. på boksen står det gøgende data på 168grns mathcking min:41,4 grns max: 46,0 grns

hvor bør jeg legge startladninga sånn ish?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har nå jaktet med lapua mega 185grs i 2 år, skutt 5 elger med den kula å må si at jeg ikke er så veldig begeistret for den kula noe mere. har hatt 2 kalver hvor kula traff bein på inngang, å den bogen var bare blodrisset! hadde også ei kvige hvor halve bogen måtte skjæres vekk pga ødeleggelser. skaut også en okse nå i år på 40 meter med bredsiden til, satt kulen bestemt litt bak bogen og under flåing fant jeg igjen kula i skinnet på andre siden.

vurder nå 180 grs oryx eller 165grs barnes tsx, hva vill folk anbefale? blir brukt på elg, rådyr og rein.

alle innspill mottas med stor takk:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...