Jump to content

FNH og Praktisk skyting


Menace

Recommended Posts

Ettersom jeg etterhvert blir godkjent skytter og behovet melder seg så lurer jeg på om det er muligheter for å handle fra FN herstal i Belgia eller andre steder det kan skaffes? For hardware som:

 

FN-p serien

FNM0003sb.png

 

Scar Semi Auto

FNM0152sb.png

 

Og eventuelt noen av Mark I SLP haglene for praktisk hagle om det blir tillatt her eller om det brukes i utland.

 

Tenker på ting som:

 

Pris (såklart)

Tilgjengelighet (Belgia vs USA og AR15, lang leveringstid?)

Presisjon (Scar'en mot AR konkurransemessig)

Lovlighet ihht norsk lov (Mest sannsynlig foldbar og innskyvbar stokk som jo kan sveises i riktig posisjon)

Eventuelt andre problemer/faktorer som bør vites

 

Er det egentlig noen som har prøvd å skaffe disse varene fra før? Jeg er ute på fullstendig ukjent grunn nå så bare kom med det dere vet.

 

Men jeg hadde ihvertfall velkommet en annen måte å skaffe praktisk rifle på enn absolutt USA.

 

Siden jeg allerede spørr, er Pedersens vaabenlager sin Saiga 223 en rifle man kan vinne konkurranser med? Vet den ikke er tilgjengelig enda men likevel.

 

Saiga 223

arsenal%5Fsar%2Dm1%2Ejpg

Link to comment
Share on other sites

Norsk Forsvars Materiell, er de som lager stridsvesten blant annet, og importerte FN våpen til testen (P90 og F2000) før forsvaret gikk for H&K 416 & MP7

 

Vet ikke hvordan det er med SCAR ut av USA, og prisen hadde sikkert blitt som med det meste annet som ikke er en AR15, svindyrt. Men det ser ut som vi får billige alternativer snart med alle AK-klonene som er til godkjenning nå.

Link to comment
Share on other sites

og prisen hadde sikkert blitt som med det meste annet som ikke er en AR15, svindyrt.

 

 

Mer enn svindyrt. Foreløpig er tilgjengeligheten på SCAR så dårlig at de går for et stort premium. En på gunbroker ligger foreløpig på ca $6000 og budrunden er ikke over enda.

Veil er vel ca 3k

Link to comment
Share on other sites

Hei

Våpen basert på AK mekanismen har vist at det 1kke er det rette til praktisk skyting.

De våpen av denne kategori som har hatt noe hell med seg innen prakisk er Galil og Valmet M-76.

De har ikke hevdet seg i toppen noen gang som jeg kan erindre, men et stykke opp på listen

har noen vært.

 

Ser du på listene over de som har ligget i øvre skikt så er det stort sett dominert av AR-15 type våpen i minor og G-3 type våpen i major.

 

Til AR-15 type våpen finnes et hav av utstyr så en hver kan skreddersy et våpen til seg.

Dette er jo også noe av gleden med sporten og kunne eksprimentere med forskjellige løsninger

til man finner det ultimate oppsettet.

 

Sørg for å få testet så mange våpen som mulig før du handler slik at du skaffer deg en egen erfaringsbase, da er jeg overbevist at du velger bort AK type våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sørg for å få testet så mange våpen som mulig før du handler slik at du skaffer deg en egen erfaringsbase, da er jeg overbevist at du velger bort AK type våpen.

 

Godt råd. Men vi må ikke glemme at man kan få seg et AK-basert våpen til en langt rimeligere penge enn en AR15. Dette vil i alle fall tjene nybegynneren, som enda ikke kan ta ut potensialet i en AR15, godt i lange tider.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Våpen basert på AK mekanismen har vist at det 1kke er det rette til praktisk skyting.

De våpen av denne kategori som har hatt noe hell med seg innen prakisk er Galil og Valmet M-76.

De har ikke hevdet seg i toppen noen gang som jeg kan erindre, men et stykke opp på listen

har noen vært.

...........

Sørg for å få testet så mange våpen som mulig før du handler slik at du skaffer deg en egen erfaringsbase, da er jeg overbevist at du velger bort AK type våpen.

 

Hysj da, du må ikke si sånt høyt, POD og SS har brukt dette som argument for og forby våpen\design før.

 

NM er jo vunnet både med Mini-14 og G3\HK91, så umulig og bruke annet er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mye interresant lesing her, skal jo selvfolgelig faa meg et erfaringsgrunnlag foerst, men jeg maa si jeg likte gost aa skyte med Us karabinen. Haaper ikke den er forsvunnet fullstendig i fremtiden.

 

Jeg har jo alltid hatt lyst paa ar15, men siden det er saa mye tull med eksportering og man ikke kan kjoepe den ar'en en vil, saa er det litt dumt synes jeg.

Men for all del. Hadde jeg kunnet kjoept meg en av winge sine s&w m&p15 saa hadde jeg vaert veldig fornoyd. Men saken er jo den at jeg ikke kommer til og faa raad til et saant kjoep paa en liten stund, da jeg ogsaa skal ha pistol i begynnelsen.

 

Haaper bare det ikke blir saa restriktivt fra statene at det blir umulig innen jeg vil handle.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

US Carabin kan du glemme, den vil du ikke få registrert under gjeldende / kommende regelværk.

 

Jeg ser argumentet med ikke og gi POD ammo mot oss men samtidig kan jeg ikke anbefale noen et våpen jeg er sikker på at de ikke vil bli fornøyd med.

 

Skal man derimot kun basere seg på og være morsjonsskytter da vil vel stort sett alle halvautomater kunne brukes. Det står vel noe skrevet om at en hver idretsmann skal kunne utføre sin idrett på sitt nivå.

Har sett skyttere som har skutt og skutt med AK type våpen uten de store resultatene, men de har på tross av dette storkost seg.

 

Du kan i utgangspunktet kjøpe deg en standard AR-15 av en eller annen type og begynne og skyte praktisk rifle. Etter hvert som du ønsker eller ser behovet for forbedringer kan du gjennomføre disse i en takt lommeboka tillater. Dette er en av fordelene med dene typen våpen du får stort sett alt av utstyr på ettermarkedsmarkedet.

 

MVH.

MN149

Link to comment
Share on other sites

Vel det jeg ser på som mest interresant akkurat nå tror jeg er practac sin bushmaster v-match, men med 16" upper. Den koster vel ikke mer enn ca 10-11 tusen.

 

Hadde vært moro å fått begynt med det ihvertfall. Kanskje en stk millet kikkertsikte som de averterer akkurat nå.

 

Hvor kan jeg finne resultatlister fra tidligere rifle stevner forresten? Dersom våpenet nevnes så er det interresant lesing

 

Ps, dette er vel noe av det jeg har lyst på, sånn utseendemessig mener jeg. Presisjonen er jo også viktig da.

 

gun13ey.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei menace

Du kjenner til at det er en liste over rifler som er godkjent til praktisk? og at det da er lite sjans for å få ervervet noe somhelst som ikke står på de lista?

Husk også at 16" foreløpig er for kort, inntil det kommer ny forskrift med andre bestemmelser en de som gjelder nå.

 

Forøvrig, hjertelig velkommen som praktisk rifleskytter! Det er også veldig gøy! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Joda, kjenner til den, og bushmasteren er vel på den lista vil jeg tro. Men har lyst på 16" da. Antar det blir mulig så fort forskriften kommer igang

 

Uansett om jeg hørte fra to forskjellige forhandlere på villmarksmessa at den kom i gang i januar 09

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

kupper denne tråden litt da jeg selv har tittet litt på FNP9-17

 

snakket med salgssjefen på upinor som er NFM sin kontakt for privatmarkedet. dem har ikke våpenhandlerlisens for det private markedet og det kommer dem heller ikke til å prioritere å få.

 

noen som vet om noen sjapper i sverige, tyskland eller danmark som denne kan importeres fra?

Link to comment
Share on other sites

Spør sikkert litt dumt her nå , men har noen sjekket ut COLT M4 LE6920 som praktisk rifle 16.1 " den fås i safe/semi.

Vet at colt har export tillatelse på disse da de blir solgt til private contractors i hele verden ,med uncle sam's blessing... :P

Link: http://www.colt.com/mil/pvtsecurity.asp

 

Går nok ikke, med stokken fullt ute så måler den bare 76 cm, og minstemålet er jo 86 hvis jeg ikke husker helt feil nå.

Link to comment
Share on other sites

Som norwegianwiking sier er den for kort med originalstokken, så der må du enten sette på en A2 eller sveise inn noe materiale slik at de innerste posisjonene ikke kan brukes.

Og som Hassel sier, er ingen av Colt riflene som produseres idag typegodkjent i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...