Jump to content

Slavia 620


Celcius

Recommended Posts

Nei, så stilig... Det er flere som har Slavia 620 som sin første luftrifle :mrgreen:

Min er ikke velholdt :oops: Står bare å støver ned i en krok, men mange gode minner... Masse fjærkre på samvittigheten :D

Mitt har jeg hatt i 25år og var da allerede noen år, sjekket produksjonsår under våpennummeret: 1970

Byttet det til meg for ei fluestang som jeg overhodet ikke kom til å bruke mer enn den ene gangen jeg forsøkte :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Slavia_620_%282%29_%28Large%29.jpg

 

normal_Slavia_620_%283%29_%28Large%29.jpg

 

normal_Slavia_620_%284%29_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var faktis mitt førtse våpen. En del fjærkre fikk unngjelde når jeg brukte det i mine yngre dager. For ikke å nevne alle modellflyene og modellbåtene som ble perforert med hull. Husker jeg kjøpte meg et kikkertsikte til våpnet. Jeg hadde rigget meg til en plass nedi kjelleren hvor jeg hadde en kulefanger og blinker. Jeg har solgt luftrifla for mange år siden, men du verden jeg har mange minner fra den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det ble solgt store mengder av disse Slavia 620 tidligere, og at det fremdeles finnes mange bortgjemt på loft og i kjellere.

Hvis det bare er litt overflaterust kan fin stålull uten såpe og olje få bort det værste av rust.

Avtrekket er enkelt, har ikke tenkt noe over dette når jeg brukte disse, så da funker det vel sånn noenlunde.

 

Ble også solgt noen Slavia 618 og 624 her i Norge.

Senere kom Slavia 630/631 - Slavia 630 kom først ca 1972/73 i produksjon, muligens en tanke senere inn til Norge.

Slavia 631 kom noe senere enn 630 , sånn ca midt på 70-tallet, noen av forskjellene på 630/631 er skjefte, låshendel for løp, detaljer baksikte og muligens lengde på skjefteskruer.

 

Her skal være importør for Slavia i Norge.

Hadde en samtale med en selger fra en våpenforetning, denne hadde hatt kontakt med Norsk importør, de ville ikke ta inn modeller av Slavia selv om de sto oppført som importør.

 

Har også hatt kontakt med CZ for om mulig å få adresse til andre importører i Europa, fikk noen adresser til Finland, England, Frankrike og Nederland++.

 

Blir da å importere selv, og har allerede gjort dette når det gjelder Slavia 634 modellen i .22 utgaven.

De andre utgaver vil senere komme på rekke og rad senere over grensen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lucznik 87 har også denne hendel men på siden.

Denne løser ut løpslåset slik at man får knekt løpet.

 

Ja, noen av forskjellene jeg har sett på Slavia 630 kontra 631 er skjeftet og denne hendel, samt detaljer ved baksiktet.

De bruker samme fjær og stempelpakning, er ganske sikker på at innmat forøvrig er lik, har delelister fra CZ til 630/631 og de benytter samme delenummer og liste, men med noen små foskjelle som nevnt.

Vil også tro at lengde på skjefteskruer er forskjellige, da denne Slavia 631 har ett betydelig kraftigere skjefte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå hentet det tredje Slavia 620 hos posten i dag.

 

Var litt overflaterust.

Det var pakket dårlig inn så beskyttelseshette over framkornet var løst på den ene siden, i tillegg var beskyttelseshette skjeiv.

 

Fikk denne på plass og banket den rett med en hammer, denne er av fjærstål.

 

Demonterte luftgværet fra kolben, og gikk løs med fin stålull og rustløser, noe så funket fint.

Det ble ganske pent etter dette, har noen få merker jeg skal orden, skjeftet var heller ikke så gæernt, skal beholde det slik.

 

Fjæra som ikke er plukket ut enda så svært så spinkel ut, skal bli morsomt å sammenligne de 3 fjærer som er i disse Slavia 620.

 

Er ganske sikker på at minst en ikke er orginal.

Denne siste Slavia er ett 1970 modell.

Hvordan stempelpakning er vet jeg ikke enda.

 

Begynner å bli en liten samling av Slavia nå her hos meg, og det er enda mange modeller jeg ikke har som jeg er ute etter, både eldre og nye.

Skal ikke forundre meg at det kan bli 15 - 20 Slavia,er etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Får tilsendt ett lass med luftvåpendeler - muligens i morgen.

 

Der var det også nytilvirkede stempelpakninger av lær for Slavia 620.

Selger har laget disse til meg uten at jeg ba om dette, så jeg regner med at jeg får de gratis på kjøpet av øvrige deler.

 

Men det beste av alt, selger skulle innvistere i dreiebenk, da ville han dreie stempelpakninger av Polymer til meg for Slavia 620 :D

Dermed får jeg fatt i deler som nærmest umulig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Stempelpakninger i lær til gamle modeller av Slavia 620 får jeg fatt i, spørsmålet er hvor mange jeg vil ha.

Min kontakt er ikke særlig stødig i Engelsk, så har ikke fått bekreftet om han lager stempelpakninger i Polymer til de seneste modeller av Slavia 620 også.

 

Fjær blir det være med, men jeg har alternativer siden disse ikke produseres lengre orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte meg ny fjær til min 631 fra tidlig 90 tall. Fra Chambers eller hva de het. Var billig både på produkt og frakt. Men når jeg testa geværet her om dgen og målte det i kronoen fikk jeg 190mps + - så jeg tror ikke jeg trenger å bytte den fjæra. Det går mer enn godt nok :)

Link to comment
Share on other sites

Hørte rykter om at Gullvingen kjøpt 2 - 3 luftvåpen som var til salgs på Finn.No?

 

Det ene var ett Slavia 620 og det andre ett Gamo og muligens en luftpistol?

Snakket med selger rett etter at han la ut salgsannonsen, spurte bare om det var ett Slavia 620 han hadde der sammens med Gamo og at jeg var interessert i dette Slavia 620

 

Dette kunne han bekrefte, skulle få kun Slavia 620 for 2 - 300,- kr + frakt.

Men han sa også at han hadde lakkert løpet, antagligvis med spraylakk?

 

Så for meg ett skikkelig arbeide med å få fjernet lakken, eventuelt kunne bruke det som delegevær, men det ble ikke noe av.

Link to comment
Share on other sites

Lakk på metall er jo lett å fjerne, alt etter hvor brutal man er. Og selvfølgelig om man vil beholde orginal blånering kan det vel være greit å være litt forsiktig:)

 

Veit han sitter med et nytt 620 og en Gamo ja. Hørte ikke noe om noen pistol.

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som kjøpte de, ikke pistolen.

Løpet og sylinderen er lett sprøyta med matt sort, ser nesten helt ok ut.

Har demontert 620, fjerna noen grader på stempelet og luba den litt.

Den skyter godt, svært jevnt og presist. Tipper den ligger på ca 170m/sek.

Forøvrig kan jeg tyde 69 som årsmodell.

Den har en serratert ring fremme på sylinderen, trappet løp og løpsskrue med låseskrue.

Ser ikke denne låsekruen på 66.

Link to comment
Share on other sites

900SS

634 må du bestille i utlandet.

( Gjelder vel mest sannsynlig for alle utgaver som er 630/631/634 ).

 

Kan gi deg en adresse til Slovakia etterhvert, får se først når de har sendt meg mine 2 Slavia,er som jeg bestilte i forige uke.

 

De forlanger identifikasjon før du får kjøpe noe, jeg sendte kopi av sertifikat og det var godt nok.

 

Går nok sikkert å fikse din Slavia 630 hvis ikke noe er herpet.

Praktisk talt alt av deler får du fatt i her:

 

http://www.gunspares.co.uk/shopdisplayc ... cat=Slavia

 

Nå har de fått fjær ser jeg, men mangler stempelpakning til 630/631 utgaven.

 

Gullvingen

 

Ja er noe små forskjeller på eldre og nyere Slavia 620.

170 m/s er ganske bra for ett Slavia 620

Det du har har mest sannsynlig stempelpakning av lær.

Disse pakninger går ikke an å bytte om hverandre da de nye Slavia 620 med pakninger av kunststoff har en annen type stempel med clip-on feste, lærpakningen på eldre utgaver av Slavia 620 skrues på med en skrue i forkant av pakning / stempel.

 

Har praktisk talt ikke skutt med mine 3 stk ennå, ville skifte ut fjærer og pakninger først, selv om 2 av dem er ganske kraftige.

Meget lett og hendig luftgevær til kortere hold.

 

Angrer nesten litt på at jeg ikke kjøpte det, var billig, men det dukker sikkert flere opp etterhvert.

 

De 3 jeg har er 66-70 og 1972 modeller, de 2 første har stempellærpakninger.

 

Ingen har spor for kikkertsikte, så de må brukes med åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg liker best og særlig på det nye 634 jeg har er avtrekket.

Dessidert det som føles best ut selv om det er enkelt og ser simpelt ut.

 

Nå har jeg ikke justert så mye på avtrekk om i det hele tatt på noen av Diana,ene, men det har jeg heller ikke gjort på 634.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Nei, noe kolbe til 631 har jeg ikke til overs.

 

Regner med den blir så dyr at du kan like godt kjøpe nytt luftgevær og bruke det gamle som dele gevær hvis du greier å skaffe kolbe.

Selv ett brukte 631 vil koste såpass mye med frakt + allting at det er like greit å kjøpe nytt luftgevær, og da må det kjøpes fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Har noen deler på vei for Slavia 620

 

Dette skal være fjærer, stempelpakninger for både gammel opg ny type Slavia 620

 

For gammel type Slavia 620 får jeg som orginalt ( stempellærpakninger uorginale ), men jeg får også spesialdreiede Polymerpakninger til stempel.

 

For nye type Slavia 620 som har stempelpakning av kunststoff, får jeg disse av Polymer nå.

 

Blir i hverfall å skifte dette ut på 1 av mine Slavia 620

 

Har 3 stk, hvorav 2 var meget kraftige til å være Slavia 620, det tredje var heller svakt.

Får prøveskyte for å finne ut hvilke av disse 3 dette var.

Håpte å kunne sysle med dette i romhula, men vet ikke om jeg har delene før den tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...