Jump to content

Blånering?


Padden

Recommended Posts

Jeg har en gammel Ortgies 32 ACP fra midten av 1920 tallet. Den fungerer fint og ser forsåvidt grei ut (med tanke på at den ble brukt under krigen og så lå innelåst i x antall år), men jeg leker med tanken om å få den blånert opp igjen. Den er matt på sleiden og rundt grepet, og har endel småhakk og riper. Er det noen her inne som vet hvor man får gjort slikt skikkelig i Bergensområdet?

 

Hjelp mottas med stor takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har tenkt på det, og det er derfor jeg lurer på om jeg skal få noen til å "gå over den" på en skikkelig måte. Jeg vurderer for og imot, skal den være som den er, eller skal jeg få den fikset. Skal jeg bruke den, vil jeg få den fikset litt, for noen av de hakkene ser ikke helt bra ut. Så som sagt, er et dillemma dette her.....

 

Så på en måte er jeg enig med deg, men på en annen måte ønsker jeg å bruke denne pistolen så lenge som mulig...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg gjorde de vurderingene som måtte til, og fant ut at jeg vil gjøre noe for å få ha denne i stand lengst mulig. Pistolen ble fullstendig demontert (ikke så lett som man skulle tro), pusset ned, og avfettet. Så ble hele pistolen airbrushet med duracoat, type svart matt. Ved demonteringen fant jeg forøvrig rust på godt skjulte plasser, så det var jo like greit sånn sett. Ved montering etterpå reagerte jeg med en gang på at siktet var blitt betraktelig mye bedre. Før var blåneringen så blank at jeg hadde problemer med å få skur og korn tydelig der jeg ville ha det, nå er det veldig enkelt og greit å finne kornet uten anstrengelse.

 

Jeg er med på synspunktene til de som mener at dette er å forringe pistolens sjel, men jeg konkluderte med at det er jo fremdeles samme pistol bare i "fornyet" utgave. Legger ved bilde så kan folket vurdere selv.

 

normal_Ortgies.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott resultat! Jeg er helt enig med deg i dette. Er det et bruksvåpen må man sørge for at det er i brukbar stand, er det et rent samleobjekt blir saken en annen.

 

Men hvem utfører slike jobber som dette? Er dette noe man kan gjøre selv? Og ikke minst; hva koster slikt? Hm. Nå ble jeg nysgjerrig merker jeg. Litt FOR nysgjerrig, egentlig, for dette var lekkert... :)

Link to comment
Share on other sites

Men hvem utfører slike jobber som dette? Og ikke minst; hva koster slikt?
Jeg har en Taurus model 22 (.22 lommepistol) som jeg har egenhendig (!) malt med mattsvart lakk fordi overflatebehandlingen er slitt..

Kunne godt tenkt meg et penere belegg på denne hvis det ikke koster allverden! Kom gjerne med pris på dette (og framgangsmåte?)

Link to comment
Share on other sites

Men hvem utfører slike jobber som dette? Er dette noe man kan gjøre selv? Og ikke minst; hva koster slikt? Hm. Nå ble jeg nysgjerrig merker jeg. Litt FOR nysgjerrig, egentlig, for dette var lekkert... :)

 

du kan sikkert få noen som kan airbrush til å gjøre det for deg. men det er ikke vanskelig. er et par tråder her på forumet som beskriver det bra. hvis du har tilgang på en kompressor så er det snakk om 150-200 kr til et lite airbrushsett fra claes eller biltema og noe lakk og herder til noen få hundrelapper fra durano.no.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere søker etter tråder på kammeret om duracoat finner dere noen som hjelper. På tråden "erfaringer med duracoat" ligger det flere bilder og framgangsmåte. Det du trenger er selvfølgelig duracoat (rundt 300 kroner og holder til flere våpen), luftkompressor med tilbehør, og et airbrushkit (clas ohlsson til ca 150 kroner).

 

Jeg og naboen min LabRat brukte Bracleen fra clas til avfetting, det fungerte veldig fint.

 

Så det er ikke så dyrt :D

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at Forsvarets våpenverksted blånerer opp igjen våpen..

De kjører vanligvis en parkisering, ikke blånering. Men finnes sikkert de som gjør det..

 

Mange børsemakere som blånerer, men ikke alle treffer eksakt temperatur for å få den finishen man ønsker. Har ett par ganger vært misfornøyd med resultatet, uten at det er nødvendig å nevne navn.

Link to comment
Share on other sites

Blånering har sine utfordringer, noen stål tar bare ikke farge som det skal. Fjærstål er en klassiker, hvis man ikke kjører temperaturen i taket risikerer man at delen bare blir rødbrun, andre ganger er det strukturen eller overflaten som gir problemer (feks kan høyglanspolerte flater være vanskelige å farge).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blånert i 20 år nå, og det er hverken hokus pokus eller "piece of cake".

Men man skal vite hva man holder på med, og som med det meste annet er det forarbeidet som bestemmer resultatet. Først og fremst klargjøringen av det som skal blåneres, men også at man holder blåneringstankene i orden og frie for fremmedelementer. Rett temperatur til rett stål, hvordan sjokkblånere osv... Men etterbehandlingen er også avgjørende for resultatet. Utkoking, oljebehandling, rens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...