Jump to content

Skal kjøpe luftgevær - hva anbefales


Guest

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkte å investere noen lapper (maks 3000) i et luftgevær. Har ingen erfaring med luftgevær og vet derfor ikke hva jeg skal se etter.

 

Har prøvd en av de dyrere Gamo variantene som jeg ikke husker navnet på, den hadde en voldsom utgangshastighet og riflet løp. Dette geværet hadde kjempegod presisjon. Kunne fint skyte hull i hull på 10m.

 

Har tittet litt på Stoeger geværene til 2700 kr, de er jo produsert av Beretta og siden jeg er en Beretta mann så frister disse litt. Har dere noen erfaringer med disse geværene ?

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Gamo er greit hvis du monterer GRT avtrekker men jeg ville heller sett på noe slikt..

 

Hvis kraft er viktig så er denne på tilbud, bra pris men litt over din makspris, det ville nok være verdt det..

http://rodan.no/index.php?main_page=product_info&products_id=2542

 

Jaktdepotet hadde tilbud på denne for en stund siden, mulig de kan gi en bedre pris..

http://jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=718&kid=57&uid=361

 

Hvis prisen stemmer så er det et kupp..

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10601&prodid=6189

 

Brukt men Dina 48 er en klassiker.

http://www.airgunworld.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=1185

 

Alle disse er av bra kvalitet og med ypperlig presisjon, en Gamo når ikke opp hvis en skal begynne å sammenligne, selv om den som sagt blir bra med GRT avtrekker.

 

Personlig så ville jeg heller gått for kinesiske kopier av kjente europeiske luftgevær før Gamo, selv om en bør være litt nevenyttig da det finnes dårlige eks der, har selv en B26 og B50 og er fornøyd, B40 er også ok. http://toolfarm.no/?pageID=223

 

Jeg ville valgt noe i 5.5mm hvis plinking/trening og generell morro er målet og det utelukker Stoeger, uten at jeg kan si det 100% så har jeg sett nevnt på amerikanske forum at de faktisk er lagd i Kina.

Link to comment
Share on other sites

Denne diana 350 Magnum er ett kupp for 3200,- kr

Har 2 stk selv, flere Norske importører tar/har tatt opp mot 7.000,- for disse.

 

Men disse er forholdsvis tunge, og tunge å spenne opp, har du skutt noen skudd i løpet av en dag kan jeg nesten garantere det at du kjenner det i armen og skulderen.

 

De to Dianaer 350M jeg har smeller mindre en det Diana 34 Panther som jeg også har.

Diana 34 er også ett bra valg.

 

Diana og HW er gode alternativer.

 

Hatsan er alternativ for den fingernemme, og det tror jeg også de fleste Kina luftvåpen er.

 

Gamo er vel midt på treet, alt etter modell, men siden de blir importert av de "store" importørene i Norge har de uforholdsmessig høy pris.

 

Stoeger har jeg også sett er blitt omtalt som Kinesiske luftvåpen.

Vet ikke helt hvordan det er å få fatt i slitedeler til disse.

 

De siste modeller av Diana er meget lette å skru på, har du gjort det en gang så kan du nesten gjøre det i blinde neste gang.

 

Deler er meget lett å få fatt i til Diana og HW, særlig hvis en importerer selv.

 

Ett siste alternativ er å kjøpe brukt, er flere nesten ikke brukte luftvåpen til salgs.

 

Linkene som blir vist til i innlegget ovenfor er blandt de absolutt billigste i Norge.

 

Legger inn bilder av Diana 350 Magnum cal .22

Dette er det første jeg kjøpte nytt av Jaktdepotet for ca 4700,- kr

Har Sportsmach skinne med drop comp og ett Bushnell Trophy 3-9x40

diana350Magnum1.jpg

diana350Magnum2.jpg

diana350Magnum3.jpg

diana350Magnum4.jpg

diana350Magnum5.jpg

Dette er bilde av begge.

Dette nederste ble kjøpt lett brukt.

Her har jeg ett Sportmach dampamount med Leapers 6-24x50

Ett sørgelig tungt opplegg.

Diana350Magnum2stkcal22.jpg

Diana350Magnum2stkcal222.jpg

Litt prøveskyting i plankebiter.

prveskyting1.jpg

kuleutgang2.jpg

 

Fikk mitt første luftvåpen ca 1970.

Hadde en bråte med luftvåpen i første halvdel av 70-tallet.

 

Har kun en Gamo- pistol El Gamo Centre kjøpt på slutten av 80-tallet.

Den har funket greit nok, kjøpte den bare for bruk til innendørs plinking.

 

Gamo er ikke mitt førstevalg av nyere luftvåpen, kun 2 modeller kan/er innteressante, nemlig toppmodellen Gamo Hunter 1250 som er alt for dyr her i Norge.

Det andre er en eldre modell CF20 som faktisk har ligget på Tradera en stund nå, er blitt gjenopplastet flere ganger.

 

Når det gjelder de andre utgaver, så finnes det adskillig bedre alternativer som jeg heller kjøper.

 

Også jeg anbefaler cal .22 ( 5.5mm ) hvis det ikke er av de minste/svakeste luftvåpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte et Gamo Shadow 1000 i fjor høst. Eg og fekk anbefalinger på kva eg skulle kjøpe, blandt anna stod Diana 34 ganske høgt på lista mi. Men pga økonomiske hensyn, så blei det Gamo`en, og eg må vel sei at eg i dag angrer stygt på den tabben.

For all del Gamo`en har ikkje svikta meg på den måte, men det er et plastvåpen med et møkka avtrekk. Så eg vil sei, skal du kjøpe et luftgevær, som du skal bruke og kose deg med, og ha lenge, så anbefaler eg Diana tvert.

Link to comment
Share on other sites

Se deg heller ikke blind på V0

 

De fleste Gamo som oppgir V0 på 305m/s ligger nærmere V0 260m/s enn V0 305m/s.

Dette gjelder de fleste luftvåpen.

 

En annen ting er at cal .177 ( 4,5mm ) taper fort hastighet og da blir V0 mindre viktig hvis man ikke skal drive blinkskyting på 5m

 

cal .22 ( 5,5mm ) er bedre, har som oftes bedre presisjon ( ikke alltid ), er noe mindre kjenslig for vind.

 

tofot på løpsbrekker er det best å glemme med det samme, i det hele tatt på fjærvåpen, en "bean"bag, sammenrullet sovepose/liggeunderlag er mye bedre, en "bean"bag kan du også lage selv.

Tofot egner seg best til PCP luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

At løpet "kan" butte i tofoten er ett monteringsmessig spørsmål, tofoten kan flyttes nærmere avtrekkerbøyle, noe viktigere er at i ett fjærvåpen er det mye bevegelige deler som slippes løs i skuddøyeblikket.

 

Slikt som fjær og stempel, det blir nesten som å bruke en 2"x4" kloss som skytteunderlag, med hopp og sprett og tjo og dans som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Litt modifisert Diana 350 Magnum i .22.

 

Shrouded barrel, ny choke som senker toleransen for hvilke kuler geværet liker, customfjær fra Jim "The Springman" Maccari +++

 

Hadde det vert lov med "luftjakt" i Norge hadde dette vert en av favorittene, meget kraftig og ikke minst skikkelig kvalitet :D

Kjempemorsom "plinker" som sprenger epler på 80 meter + :twisted:

 

1-11.jpg

 

3-8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe poeng i å lage en ny tråd om omtrent det samme, så:

 

Jeg kunne tenkt meg et luftgevær til å sitte å plinke med, men gidder ikke å betale no særlig for det (maks 3000). Hva burde jeg gå for? Jeg vil ha kikkert på toppen, så ta med det i betraktningen :)

Hva tror dere om den her: LINK?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

jeg har selv en gamo nitro 17, nesten samme som gamo shadow,

veldig kraftig er ikke veldig fornøyd med presisjonen, men bra nokk, kanskje, ligger på rundt 2000 kr

Det er er virkelig kraft som er ute å går, etter ett år med vanlig bruk og ca 1500 skudd så måle jeg børsa i konograf og den viste 275 m/s som jeg er fornøyd med.

 

Leif. :D

 

Innlegget er redigert.

Husk at jakt med luftgevær er forbudt i Norge :!:

 

Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...