Jump to content

Rifle som 16 åring.


Emil

Recommended Posts

Er det lov å jakte selvstendig med Rifle når man er 16 år?

 

Spør fordi i jegerboka står det at man kun kan jakte med hagle. Men jeg har lest om noen som fikk rifle når de var 16 år her på Kammeret.

Er det noen som eventuelt har noen beviser på at det er lov?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk registrert 2 rifler på meg når jeg ble 16, men tror du bare har lov og jakte selvstendig etter småvilt med hagle

Slutt å tro. Les viltloven! Les våpenloven!, og forskriftene til disse. Dette begynner snart å ligne et tidligere trossamfunn kalt Sluttstykket .

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Gutter, les regelverket. Da slipper dere å "tro" ;)

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html#map002

 

Kort fortalt:

:arrow: Hvis du har tatt jegerprøven kan du jakte småvilt fra fylte 16. Mellom 14 og 16 kan du delta i opplæringsjakt. Da må en som er fylt 20 og som har jegerprøven ha tilsyn med deg og kunne kontrollere jaktutøvelsen din. Det står ingenting om hva slags lovlig skytevåpen man skal bruke, ergo: Du kan fritt jakte småvilt med rifle når du har fylt 16.

:arrow: Hvis du har tatt jegerprøven kan du jakte storvilt fra fylte 18. Mellom 16 og 18 kan du delta i opplæringsjakt. Da må en som er fylt 20 og som har jegerprøven ha tilsyn med deg og kunne kontrollere jaktutøvelsen din.

Link to comment
Share on other sites

Gutter, les regelverket. Da slipper dere å "tro" ;)

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html#map002

 

Kort fortalt:

:arrow: Hvis du har tatt jegerprøven kan du jakte småvilt fra fylte 16. Mellom 14 og 16 kan du delta i opplæringsjakt. Da må en som er fylt 20 og som har jegerprøven ha tilsyn med deg og kunne kontrollere jaktutøvelsen din. Det står ingenting om hva slags lovlig skytevåpen man skal bruke, ergo: Du kan fritt jakte småvilt med rifle når du har fylt 16.

:arrow: Hvis du har tatt jegerprøven kan du jakte storvilt fra fylte 18. Mellom 16 og 18 kan du delta i opplæringsjakt. Da må en som er fylt 20 og som har jegerprøven ha tilsyn med deg og kunne kontrollere jaktutøvelsen din.

 

Takk :mrgreen:

Det var det jeg hadde en mistanke om, men var ikke helt sikker. Takk sako

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...