Jump to content

Verdi Brno Model 2?


vingemutteren

Recommended Posts

Har en Brno model 2 fra 1977 her, som skal pusses ren for litt utvendig rust og litt kruttrester. Denne skal selges (For ett vennepar uten våpen interesse), så jeg er ute etter verdien på denne rifla.

 

Jeg mener den er en LUX, basert på baksiktet (den dyre typen) og den fine stokken (valnøtt med mye liv). stokken har noen småbulker her og der (den har tross alt vært brukt i noen år), den er lakkert og har nettskjering i pistolgrepet.

Kikkertsiktet som medfølger, er av typen Bushnell 3-7x custom .22 (ca 16mm objektiv), produsert og kontrollert i Japan.

 

Våpenet er ett par cm kortere enn 90 tallets (og dagens) Lux, og oppleves særs hendigt. Stokken er også smalere fremme enn dagens lux, og har rett stokk, ikke svinerygg. Den har også meget lav hood over fremsiktet. Samt 5 skudds magasin. Løpet er tynt (12.5mm forran/under frontsikte hylsa, og 13.5mm tykt med frontsikte hylsa) og smekkert (ikke gjenget for demper, og jeg mener det er helligbrøde å gjenge denne).

 

Dess mer jeg ser på denne, dess mer liker jeg den (ikke minst i jaktmessige skytestillinger, kjennes den god). Verdt å merke seg er at mekanismen ikke er helt lik Modell 2 E-H som kom senere (mere utfrest rundt åpningen til utkastet, samt mere forsegjort låsing av hevarm).

 

Avtrekket er litt langt, men relavtivt rent (lett jobb for børsis om man ønsker det perfekt), og kan godt være som det er. Sikkringen er noe tung (kan også lett ordnes).

 

Videre detaljer om børsa kommer når jeg har fått strippet den for puss.

 

Jeg ser for meg at dette er en meget god rype rifle (lett, hendig og med god balanse).

Presisjonen aner jeg ingenting om, men det skal jeg komme tilbake til etter puss og testskyting.

 

Har også en formening om at dette er en rifle som er mer verdt enn nyere Brno og dagens tilsvarende utgaver fra CZ.

 

Jeg er altså interesert i hva dere mener den er verdt, og hvilken pris den bør ha som utropspris. Samt at jeg etterhvert (om jeg føler det er en jeg ville ha hatt selv) kansje helst så fikk tillhold hos noen som verdsatte den her på kammeret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dei Brno Mod.2 riflene eg har sett i frå den årstida der, har lagt mellom 1.500-. til 2.000.- alt etter stand og stokk.

 

Men eg er einig med deg i at det er i grunn meir verdt sånn sett. Du skal skyte et par tusen skudd, før ei sånn rifler begynner å bli bra... Har ei 1975 modell, med ca 20.000 skudd bak seg.. Gulle god er den... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja det var det da, rifla er forlengst levert tilbake, og plassert i egnet våpenskap (fikk overtalt de til revurdere salg i førsteomgang). :wink:

 

Så ingen bilder finnes, men den var fin med sin rette kolbekam og livlige treverk (hadde virklig lyst på den, men fornuften vant).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg litt mer til rette her... Trådstarter får gi meg et hint dersom han ønsker at der oppretets en egen tråd.

 

Er det noen som vet hvordan man fjerner det bakre faste siktet på en Brno mod 2. Altså fjerner hele siktet med feste anordningen. Den aktuelle modellen er fra 69 slik at der er en festeskrue i selve løpet i tillegg til å låsekassa. Denne skruen er skrudd inn i en utforing på rett på undersiden av løpet og det ser ut for meg som om denne utforingen og feste anordningen til det bakre siktet er i samme metalldelen. Jeg har snakket med ALM og de sa at det bare var å skru løs en skure og at dette ikke hadde noe med skruen som fester løpet til stokken, men noe slikt finner ikke jeg... Jeg skulle sikkert ha illustrert med noen bilder, men har ikke mulighet til det per nå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...