Jump to content

Pussestokk: Hva anbefales?


fjompen

Recommended Posts

ParkerHale lager også gode stenger, og de er å få tak i flere steder rundt forbi. Skulle ikke forandre meg om de har det på JaktogFriluft også. Angående børstene til PH så er de glimrende, men så stive at man kan gå et nr ned i kaliberstørrelse på børsten, i allefall er det en del som gjør det. Hvis du kjøper en PH så prøv å få med den lille overgangen som gir deg mulighet til å bruke andre amerikanske børster/jager. Ei lita messinghylse som har gjenger i begge ender. PH, og de amerikanske har bytta plass på Han/Hun hvis du forstår hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

ParkerHale? Er ikke det de stengene som har ei plaststrømpe tredd utenpå stokken? Er det bra da?

Et slikt plastbelegg vil ripes opp og samle dritt&møkk.

En SVÆRT viktig detalj ved bruk av pussestokker er at de også skal gjøres rent regelmessig hver gang man bytter jag/børste, kjemikalier og/eller også hver gang man bytter pusselapp.

Pussestenger som er enkle og gode å rengjøre er som nevnt Tipton og Dewey. Disse anbefales på det sterkeste.

Bore Teck har også gode stokker. De er av stål med en lakkert overflate. Disse vil også ripes opp, men samler ikke dritt som Parker Hale stokkene gjør.

Link to comment
Share on other sites

Tja - ripes opp og ripes opp, jeg har nå hatt Parker Hale stenger siden jeg forlot fedreheimen i 1989 og den eldste av disse er da så god som ny... Men som Bamruden sier, det er viktig å vedlikeholde pusseutstyret også.

 

Til hovedrengjøring bruker jeg faste stenger i hel lengde, boreguide og WBG propper samt div børst(er) og kjemikalier. Til feltpuss har jeg Otis pussepuck for daglig vedlikehold, har to sett av dette, ett allround sett for alt fra .177 til 12 kaliber samt ett 7.62 sniper sett. Det siste inneholder også utstyr for puss av kikkerterlinser ol - sikkert derfor det har fått slikt ett klingende navn...

Link to comment
Share on other sites

Har pusset ca. ei gang i uka med min PH stokk, og etter 3 året er den like god som før. Ikke ei ripe i plasten heller. Børster derrimot, det er forbruksvare.

 

Det man trenger ja...her er det jeg bruker:

PH pussestokk

Jag for propp og pusseøye for filler

Borguide

Propper i riktig dia.

Gamle t-shirts for å klippe til lapper

Kammerpussesett (jeg bruker pussestokk for pistol sammen med 375-propper)

 

Super 1 olje

KG12 mantefjærner, den fjerner også siste rest av karbon, hvis det er igjen noe.

Bremserens

Gold Medallion

Link to comment
Share on other sites

:P Jeg har en Parker Hale med plastbelegg, og har mange ganger opplevd at jeg finner små plastbiter i kammeret etter puss. Stokken er myk og flekser derfor mot kanten av kassa, og da skrapes det lett plast fra belegget

 

Har brukt to stokker fra Tipton til puss av BR-rifla og trives veldig godt med disse! Har også kjøpt to Dewey-stokker som skal benyttes denne sesongen,

 

Må innrømme at jeg har litt lyst til å prøve et par stokker fra Pro-Shot... de virker helt rå...

Link to comment
Share on other sites

Parker Hale er greit nok, men man skal passe godt på om man pusser brekkvåpen

Boltstopperen på Sakoriflene har også en uggen tendens til å legge seg borti hva PH-en driver med. Jeg er på min andre PH nå, på den første er plastikken komplett opprevet :oops:

 

*skriver opp pussetokk i rustfritt stål på ønskelista*

Link to comment
Share on other sites

Ehm. dere som får avsetninger av den plasten fordi dere ikke bruker styringsrør (boreguide), hvordan blir dette da med stokker som er harde/ lakkerte ect? det er vel ikke friksjonsfritt hvis det treffer kanten på låsekassa/utdrager'n i brytevåpenet ect.. Jeg ser klart problemet med plasten på PHstokkene, men ved bruk av styringsrør, og uten bruk av vold vil jeg tro at det skal kunne være bra. Børstene til PH er i allefall de beste jeg har brukt. PH stokene er for øvrig annbefalt i The ultimate in rifle accuracy, som jo ikke akkurat er ei ny bok, men alikevel referert til av benkeskyttere nå og da.

Tips til de som pusser brytevåpen og vil ha litt styring er å ta ei skutt hylse, bore ut et høl i enden( hettelomma) som er passe stort til stokk, og børste.Det bør taes grader, og files/slipes litt, og man får et kort, men ganske brukbart styringsrør.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Parker Hale er greit nok, men man skal passe godt på om man pusser brekkvåpen

Boltstopperen på Sakoriflene har også en uggen tendens til å legge seg borti hva PH-en driver med. Jeg er på min andre PH nå, på den første er plastikken komplett opprevet :oops:

 

*skriver opp pussetokk i rustfritt stål på ønskelista*

 

 

Boreguide mann, boreguide :!:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg vurderer også å kjøpe ny pussestokk for kaliber 6,5 til .45.

 

Kriterier:

- Sterk og ikke delbar

- Det må finnes bronsebørster spesifikt tilpasset kaliber 6,5, .30 og .45.

- Smart og god rod til pusselapper

 

Ideelt sett en stokk til alle kaliber - kjøper gjerne fra utlandet om det lønner seg.

 

Vurderer denne:

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store

 

Men er litt usikker på hvilke jag's og bronsebørster som passer til. (male /female og om dem har samme dimmensjon)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler BoreTech sin BoreStix pussestokk. Samme kvalitet som Dewey, men med lengre og bedre håndtak. BoreTech leverer også jag og bronsebørster i spesifiserte kaliber. Pussestokken er gjenget med 8-32 hun, børstene og jag i 8-32 han.

 

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe fra utlandet er avhengig av flere faktorer, herunder fraktpris som kan bli urimelig høy da en pussestokk får et noe stort volum når pakket forsvarlig.

 

Ideelt ville jeg kanskje ikke anbefalt en pussestokk for kaliber 6.5 til kaliber .45.

 

My 2 cents ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer også å kjøpe ny pussestokk for kaliber 6,5 til .45.

 

Kriterier:

- Sterk og ikke delbar

- Det må finnes bronsebørster spesifikt tilpasset kaliber 6,5, .30 og .45.

- Smart og god rod til pusselapper

 

Ideelt sett en stokk til alle kaliber - kjøper gjerne fra utlandet om det lønner seg.

 

Vurderer denne:

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store

 

Men er litt usikker på hvilke jag's og bronsebørster som passer til. (male /female og om dem har samme dimmensjon)

 

Jeg har brukt Dewey og Parker Hale. De nye PH stengene virker mye mykere enn dem de hadde før, så nå kjører jeg kun med Dewey. Stokken du linker til, 22C tror geg den heter tar alt fra 6,5 og opp til 45. Gjengene er de samme på alle børstene, 8/32. med stanga følger det overgang. En kammerstyring er en selvfølge, ikke bare for å styre og beskytte stanga mot utdragere og skarpe kanter i kassa, men også for å hindre solventer i å lekke ned i kassa og beddinga i stokken, noe som over tid vil ødelegge beddinga.

En annen ting som gjør jobben mye lettere og kontrolert er å få festet våpenet skikkelig slik at du har begge hendne fri til å jobbe med. På oppsettet mitt kjøpte jeg billige små skrustikker hos Clas Olsson. Den typen ved kule som du kan vri og låse i forskjellige stillinger. De måtte riktignok limes og forsterkes men virker til formålet. Jeg har brukt mange pussemidler også, av de bedre kjente merkene er alle omtrent like gode, men favoritten i dag er 1 del Kroil blandet med 2 deler Shooters Choice. Det gjør kjappt vei i vellinga.

Jeg har rigget meg til på et gammelt kjøkkenbord som er skrudd fast i veggen. Der har jeg en pussestasjon på hver side. En tynn plastbakke, av den typen det kommer kjøttdeig i er festet med borrelås til bordplata forran munningen slik at brukte lapper detter oppi der. Ei tom colaflaske med en utforing av en oppkuttet rødspritflaske passer fint over munningen når du bruker bronsebørsten. Da unngår du sprut.

Og detta blei mye mer enn pussestenger, men til helvete med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...