Jump to content

Håndvåpen på handletur?


Goatboy

Recommended Posts

Det hender at jeg stopper i butikken på vei hjem fra banen.

Min praksis har vært å stappe pistoler/revolvere i en sekk og ta det med inn.

Forskriften sier:

 

§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

 

 

Min tolkning er at jeg har mitt på det tørre, jeg oppbevarer ikke i hylster og jeg tar ikke bare en, men alle vitale deler med meg, når jeg forlater min motorvogn.

Men det skal innrømmes, jeg gleder meg ikke til den dagen en overivrig Securitasvekter forlanger å se hva jeg har i sekken.

Det jeg lurer på er: Må jeg begynne å planlegge matinnkjøpet mitt bedre?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det derre er helt sikkert flere tierpotenser verre enn å ta med seg våpen og en ekstra foldekolbe til banen, og bytte ekstra og orginal for å ha det litt moro.

 

Veit nesten ikke hvor mange år du får om du glemmer deg en dag og forviller deg inn på Posten eller i banken....

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg stikker innom butikken på vei hjem fra banen, putter jeg sluttstykket i jakkelomma og tar det med inn mens jeg legger igjen resten av børsa i bagasjerommet, på en slik måte at det ikke er synlig utenfra. På den måten er det ikke et funksjonsdyktig våpen på noen av stedene.

 

Nå vet jeg for lite om enhåndsvåpen til å si at det er like enkelt å fjerne vital del fra en slik dings, men hvis du har mulighet til å legge igjen en vital del i hanskerommet eller bagasjerommet mens du tar med de (åpenbart) ikke funksjonsdyktige våpnene i sekken inn på butikken, skulle du ha ditt på det tørre. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Har muligens formulert meg LITT klønete, men samma faen; våpen på off. sted er lite lurt, jmf. bl.a. våpenlovens §27

 

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

Det som er hele poenget med pistol er at RAMMA utmerket godt kan brukes til å true med, dvs foreta et ran, og politifolk har fortalt meg at det store flertallet ransmenn faktisk foretrekker ULADD våpen.

 

Det å besøke den lokale børsemaker i hans forretning går fint, handle melk og brød på vei heim fra trening blir nok ikkje definert som aktverdig grunn...

Men for all del, hvis noen har lyst til å ta sjansen... Det ser i allefall ut til at *ledende krefter på det andre forumet* har stor lyst til å teste loven, eller å SLUTTE med all skyting, for å si det sånn.

 

Dette er MEGET dårlige råd, IKKE dra på butikken med våpen, det er da også helt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hva som er en aktverdig grunn og hvor det kan foregå.

 

Er man på vei til banen og tanken begynner å bli tom, kan man stoppe og fylle?

 

Hva om man er tom for røyk? Må man snu, legge igjen våpenet og SÅ dra i butikken, eller er det greit å ta en rask stopp innom butikken? Kan man BARE kjøpe røyk da, eller kan man også ta med andre varer?

 

 

La oss ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig nå, folkens. Regelen om å fjerne en vital del gjelder slik jeg forstår det HVIS man skal legge igjen våpen i et kjøretøy. For langvåpen er det normalt sett det greieste, men håndvåpen kan like godt taes med så lenge de er forsvarlig nedpakket. Å kreve at det skal gjøres bare fordi en ankom et sted i bil blir for dumt, jeg som vanligvis kjører MC ta med våpnene inn.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarters forutsetning:

"Men det skal innrømmes, jeg gleder meg ikke til den dagen en overivrig Securitasvekter forlanger å se hva jeg har i sekken.

Det jeg lurer på er: Må jeg begynne å planlegge matinnkjøpet mitt bedre?"

 

Skikkelig dumt da å legge ut en tråd hvor mange flagger at de PLANLEGGER å bryte forbudet mot å bære pistol på offentlig sted.....

 

Det blir tomt på banene etter dere folkens!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan klarer du å tolke transport i sekk som "bæring"? Forskriften sier ingentlig om at det er ulovlig å transportere våpen på offentlig sted (det ville gjort livet vårt ekstremt komplisert), kun følgende:

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen

 

Jeg gjentar den en gang til, bare for å være sikker:

 

Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg aldri sikker på om du gjør deg dummere enn du er Erik, eller om du bare troller.

Tror ikke mange klarer å tolke dette til en tråd om "planlegging for å bryte forbudet mot bæring av våpen på offentlig sted."

I mange tilfeller er det svært praktisk å stoppe og gjøre noen ærend på vei hjem fra banen, rifler er enkle, det er bare å ta ut sluttstykke, men ikke pokker om jeg står 10 min og demonterer pistoler og revolvere for å handle.

Ved å ta med våpen inn på butikken får jeg 45min lenger på banen om sommeren.

Så enkelt er det.

Trådstarters forutsetning er dermed å finne ut om dette bryter med lover/forskrifter/rundskriv trådstarter ikke kjenner til.

 

Det gjør det neppe og dermed er dette et ikke eksisterende problem.

Link to comment
Share on other sites

Vi må alle vurdere ut fra det vi VET.

 

Ettersom jeg kjenner personlig endel tjenestemenn i etaten som kommer til å avgjøre denne saken, om det blir aktuelt, så *forteller* jeg hva mitt inntrykk er av deres holdninger i dette spørsmålet.

 

Jeg er ikke interessert i noen debatt om dette utover dette - det er og blir flisespikkeri og slag i tomme luften.

 

Men jeg foreslår en enkel test: neste gang du er på Sten og Strøm, ta med deg pistoletten som beskrevet. Ta med utskrift av den aktuelle loven også, så gjør du Securitas-vakten oppmerksom på hva du har i bag'en, viser ham utskriftslappen også tar vi det derfra?

 

For da får du svar på spørsmålet du stilte til å begynne med i denne tråden, ingen av oss HER kan svare deg på det.

 

Takk for debatten.

Link to comment
Share on other sites

I lovkommentarene utdypes dette.

 

Note (158)Det er i vpn.forskr. § 22-8 bestemt at skytevåpen under transport skal være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del, se note 155, fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.Note (159)Forbud mot å ha med skytevåpen på offentlig sted uten aktverdig grunn, ble innført etter mønster av knivforbudet i straffeloven § 352 a. Ved endringen av 1. juni 2001 ble "bæres" endret til "has med" for å klargjøre at forbudet også omfatter våpen som f.eks. medbringes i biler. Loven krever ikke at våpenet er lett tilgjengelig. Forbudet mot uten aktverdig grunn å ha med våpen på offentlig sted, må avgrenses mot lovlig transport av våpen, f.eks. til og fra trening, konkurranser, jakt o.l. Overtredelser straffes iht. § 33 første ledd annet punktum, se note 182.

Link to comment
Share on other sites

-Jeg er funnet skikket til å kunne få kjøpetillatelse på håndvåpen, dvs. er med mine fulle fem og har tilfredstillende vandel.

 

-Jeg har fått våpenkort på de aktuelle våpen som jeg allltid medbringer på vei til/ fra skyting.

 

-Jeg frakter alltid våpnene i bag beregnet for dette og ammo i egen bag.

 

-Jeg tar alltid våpen bag'en min inn i butikken hvis jeg må gjøre et nødvendig ærend.

 

-Jeg gjør aldri noe vesen ut av dette (finnes vel andre ting å flashe med hvis man har lyst å gjøre seg bemerket).

 

-Jeg vil aldri la en vekter rote gjennom en bag som inneholder potensielt farlig redskap som kun jeg har lov å håndtere. Vil opplyse ham om hva bag'en inneholder og forevise våpenkortene til evt. politi som jeg vil forlange å få på på plass.

 

-Jeg vil aldri la en eventuell vekter overprøve myndighetenes vurderingsevne om jeg er skikket til å inneha våpen.

 

-Jeg er sikker på at politiet, hvis de må lete etter min eventuelt stjålne bil, blir lettet over å vite at våpnene er i sikre hender.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Alle er ikke i besittelse av BIL og må således kunna bruka publika kommunikasjonsmiddel. Gjenom dette skulle vel denne debatten vare lagd ganske DØD? Aktverdig grunn = på tur til el fra trening / stevne / jakt / børsemaker / kjøper / mm.

 

Du ligger tynnt an hvis du ikke kan sannsynliggjøre at du har en av disse grunner til å frakte med deg et våpen, el hvis du BÆRER våpnet i lomme / hylster / mageveske el liknende.

 

 

 

///M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...