Jump to content

Ruger 10/22 laminat


Eirik

Recommended Posts

Lovet tidligere, (les tidlig høst), å legge ut noen bilder av et pusleprosjekt med en 10/22. Den store planen er å få den til å gå bra, samtidig som den skulle passe meg noe bedre, (når man passerer 1,9 meter så blir den orginale stokken på rugeren ørlite for liten).

 

Yrket er om dagen student, så økonomien er heller laber. Derfor blir det hjemmelaget stokk, (det med økonomien er mest en unnskyldning for å bruke mange timer med fil og sandpapir til sent på kvelden). Emnet ble levert av byggmakker og limt av meg. Når en først er i gang kan en jo lage stokken så lik stokken på storerifla som en klarer.

 

tegnet.jpg

Her har jeg tegnet på grovformen på emnet.

 

Så var det å frese litt her, og litt der.

 

fres1.jpg

Første freserunde

 

fres2.jpg

Andre freserunde

 

Grovforming ble gjort med fil, sandpapir og min venn vinkelsiper med lamell skive.

 

delvis_form2.jpg

Her er hullet til kassen, har beholdt mye tre langs kassen for å ha et rettholt om jeg må frese mer, og for å kunne spenne stokken fast i stikka uten mellomlegg.

 

delvis_form.jpg

foreløpig utseende

 

Vi hadde problemer en dag med mink som tullet rundt på jobben og laget trøbbel. Satte sammen børse, med gamle løpet og halvferdig stokk. Den fungerte fint!

 

testskyting.jpg

Testskyting

 

Moralen til alle som driver på med prosjekt ala dette er:

 

benken.jpg

Lær av min ordenssans! :lol:

 

Løpet ventes i neste uke. Da blir det bedding og muligens litt stokkspikking.

Link to comment
Share on other sites

Kan du legge ut litt større bilder?

jeg har en nevø som er trappe snekker og han skal prøve å lage noen emner til meg, av dem rester de får. Akkurat nå går det i valnøtt.

Tenkte å sende med den stokken jeg har men veit du om det finnes noen tegniger av div stokker?

 

supert at du tar deg tid til å dele med oss andre :D

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er beddingen unnagjort og stokken kan bearbeides til sin endelige form. Beholdt sidene av stokken rette til beddingen var ferdig, så det var enkelt å feste i stikka.

Ingrediensene til bedding:

ingredienser.JPG

Plastelina, kjemisk metall og skosmørning

 

Bakre bed sett fra undersiden:

under_bedding.JPG

 

Under tørking forran:

bedding_forran.JPG

 

Ferdig forran:

bedden_forran.JPG

 

God klarning under løpet for å få kjølingen best mulig:

luftig.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Etter lang tid og forsinkelser, (fordømte trådene om fint treverk og lek med dette fra en sørlending :wink: ), har jeg endelig fått satt sammen rugern. Det begynte som dette:

emner.JPG

 

Og endte som dette:

ruger1.JPG

ruger2.JPG

ruger3.JPG

 

Børsa ble bra, lett og ganske formlik blasere min.

 

Konklusjonen fo materialet er at det er mulig å lage laminatskjefter fra bunnen av. Skulle jeg gjort det igjen, helt fra bunn av (har enda ett ferdiglimt emne igjen), så hadde jeg gått for den nest billigste og ikke den billigste varianten av finer. Flere steder har det manglet litt treverk, og kvaliteten var varierende. Og beising med spritbeis er utelukket på neste prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd! Ble virkelig gira til å følge deg å lage en egen stokk. Er da selv over 1,9 meter og den stokken som følger med er nok litt i minste laget. Hvor mye erfaring hadde du fra før av med stokk og trearbeid? Selv ligger mine trekunnskaper kun på å kløyve, så må nok regne med litt lengre tid enn det du tok :D

Link to comment
Share on other sites

@Apelars!: Har ingen erfaring med kjemisk metall som bedding tidligere, men den erfaringen jeg har med kjemisk metall er bra. Stabilt og holdbart, om en noe lav slitestyrke. Hardheten er god, ikke så sprø som 2K epoxy ofte blir. Hadde muligens vurdert noe annet om det ikke var en .22

 

@olestav: Har en del erfaring med treverk og annet nevenyttig arbeid. Kan nok uten å skjemmes si at jeg har kun to tommeltotter. Men er du interessert i å prøve så skal du få den hjelp jeg kan bidra med her.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Forandret trådtittel til mer nøyaktig.

 

Da var børsa testet. Tjuvånte en tofot og tok en tur i myra med en kompis. Var noen dager tidligere ute å prøveskøt, men da var magasinet glemt, så det ble enkeltskudd, og det teller ikke med en 10/22...

 

Tjuvånt tofot, (takk for lånet Martin om du ser dette :wink: ):

m2fot.jpg

Kompis med bøse, tatt med mobilkamera i skumring:

testing.jpg

 

Førsteinntrykk: Meget mye bedre.

 

Stokken er god og stabil, tofoten forandrer ikke treffpunkt i serlig grad mer enn forventet.

Presisjonen er blitt utrolig mye bedre. En grundig test er ikke gjort ennå, men med rett ammo så samler den på 4-5 cm på 100 meter. Lover bilder etter neste skyting.

 

Planen for videreutvikling av børsa er lavere montasje til kikkerten i første omgang. Løpet er byttet (Buttler Creek SS Fluted), og dette løpet beholder jeg. Når tiden stunder er avtrekket det neste som er klart for forbedring. Plukket den helt ned og renset den, og avtrekket ble mye glattere, om en fremdeles tungt. Desverre er dette en dyr duppeditt å bytte, så det får vente. Magasinutløser og boltstopp pinne blir nok like vel byttet medlertidig.

 

Så er det to spørsmål som melder seg:

 

:?: Er den noen måte å redusere oppbyggingen av skitt i mekanismen? Etter ca 120 skudd så satt hylsene så fast i kammer at de måtte fjernes manuelt...

 

:?: Ble frarådet å kjøpe BSA kikkert på XXL, men lurer på hvordan den er til praktisk bruk. Fungerer den bra? stabilitet o.l. klikksystemet? Eventuelt hva alternativer er det til .22 Long med kompensator? I dag sitter det en bushnel på, og denne fungerer bra, men er noe grov i tråden.

Link to comment
Share on other sites

merkelig at de frarådet deg å kjøpe BSA kikkert. jeg må si at til den prisen er det noe av det bedre av kikkerter jeg har hatt. rart at du plages med skit i mekanismen. min 10/22 har jeg skutt en plass over 4000 skudd med og ikke pusset den mer enn det jeg når i med børsa ute av stokken. har du prøvd forskjellig ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd diverse ammo, men ikke helt vitenskapelig ennå. Det blir en av de første dagene. Gjelder å finne en billig ammo som går godt. Har vert å skaffet til veie litt forskjellig ammo fra fioccio, lapua, ccl og remington til en liten test når forholdene tilater det. Skal se hvordan det er med skit i kammeret på de forskjellige i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...