Jump to content

Break-in new barrel?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Guest fredrf3110

Hei, stusset over en film på youtube

(4.38s)

Skjønner at det er noe jeg ikke har fått med meg :|

 

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor jeg skal gjøre dette med et nytt våpen?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette gir deg svar, og her er en "manual" du kanskje vil finne nyttig.

 

Skal være ærlig å innrømme at jeg lærte noe nytt jeg også da jeg snublet over denne tråden her på kammeret. Men man lærer så lenge man lever, og godt er det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har skjønt skal ett våpen "brekkes inn" med kuler der mantelen består av ubehandlet eller "un-coated"-kobber, så jeg vil tro dette gjelder uansett kaliber, men har ikke satt meg dypt inn i temaet enda så jeg tar forbehold.

 

Hvor mye det har å si...? Si det. Noen hevder det er alfa/omega for fremtidig presisjon og levetid på løpet, andre mener det ikke har noe for seg og er bortkastet tid. Min praktiske erfaring med "innbrekking" er ikke-eksisterende, så kan dessverre ikke gi deg noe svar basert på erfaring.

 

Utfra den artikkelen jeg linket til, så skal iallefall jeg begynne å "brekke inn" det jeg måtte få av nye våpen.

 

Kanskje litt OT, men har noen forslag til hva vi kan kalle dette? "Brekke inn" synes jeg bærer preg av dårlig norsk, men det skofter litt på fantasien min.

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

jeg har en kompis som kaller mine innbrekkingsprosedyrer for å "joike inn den pipa...."

 

jeg har gjort det på et par tre sauerløp. så har jeg mange løp jeg ikke har gjort dette på. forskjell i presisjon kan jeg ikke se. ikke heller på løpslevetid. men det kan virke som det er lettere å pusse rent et løp jeg har brekt inn.

Link to comment
Share on other sites

Inbrekking av løp.

 

Å brekke inn et løp har omtrent samme verdi som å skyte orm gjennom løpet. Begrunnelsene for å gjøre det ligger også i samme gate. Det hele er basert på myter.

 

Inbrekking skal, som oftest, ha som formål å ”glatte ut” maskineringsmerker etter produksjonen. Det gjør man ikke ved å skyte. Skyting fører kun til at man ”sliter ut løpet”. Og, har man et løp med maskineringsmerker, så sliter man. Det gjør man fordi man er et steg for seint ute i ”produksjonsprosessen”.

 

Det man kan og skal gjøre for å ta vekk disse maskineringsmerker, samtidig som man ”justerer” opp innvendige løpsmål til mest mulig uniforme størrelser – gjerne med en choke i løpet, er å blykove eller blylappe løpet. Det gjør man med dertil egnet milde slipemidler for dimensjonsjusteringer og poleringsmidler.

 

Blykolving gjør man på et løp som ikke er kappet til lengde! Man vil risikere å få en trompet i begge ender av løpet. Det er greit i kammerende, men ikke i munning. Så standard er å kappe et par tommer, minst, i munningen etter lapping. Som man kanskje fatter er dette for seint i et løp som er montert om man ikke vil gå til det skritt å kappe etter behandlingen.

 

Kaldhamrede løp er ferdig dimensjonerte og polert fra fabrikk. All endring som forekommer etterpå er skade! Om man nevner inbrekking av ”sauerløp” for tyske ingeniører, ser de i beste fall uforstående på deg og i verste fall hånflirer de.

 

Single cut kvalitets løp er polert etter brotsjing og etter rifling – altså før kamring og gjenging. Knappriflede kvalitetsløp behandles på samme måte.

 

Hvordan i granskauen noen kan bille seg inn at skudd og pusseprosedyrer på noen måte skulle kunne forbedre disse karakterer er meg uforståelig. For folk med kunnskap er slike prosedyrer like uforståelige. Folk med kunnskap sier og innser på bakgrunn av sin kunnskap, at løp er best nye. Skudd ødelegger løp, sakte men sikkert, fra første skudd.

 

”Sakte men sikkert” er et relativt begrep, for aktiv levetid for et løp, med rimelig presisjon, ligger mellom 1 og 2 sekunder. At noen vil bruke av den tida på å gnikke og gnu, salve og besverge er mer enn jeg fatter.

Link to comment
Share on other sites

hehe, dette er mildest talt omdiskutert ja :P

På et salonggevær har det ihvertfall ikke noe å si. Du klarer ikke å slite ut, langt mindre slipe til, et salongløp. Blykula er så myk at du kan sette en stripe i den med negla. Bommene i løpet er betydelig mye hardere enn negla di... :wink: det gjelder ikke for mantlet høyhastighetsammunisjon. Vanlig tommelfingerregel er at etter 6000 skudd i standardkalibre kan man begynne å miste presisjon. Det kan skje etter 4, og etter 12000 skudd. Men som sagt, det skjer ikke med et salongrifle løp.

Link to comment
Share on other sites

skjønner at folk gjør dette, men jeg kommer aldri til å gjøre det. det er etter min mening mest psykisk dette med innbrekking. jeg har aldri hatt noen innbrekking av mine løp og de skyter like så bra som alle andre sine våpen gjør om bare jeg gjør jobben. dessuten så er pussing av 22lr løp å ødelegge presisjon så om det er det du vil ha så vil jeg ikke råde deg til det.

Link to comment
Share on other sites

På salong (eller alle kaliber som skyter kuler uten mantel) kan man ikke brekke inn løpet.

Der er det puss av kammer og sluttstykkemagsin som er de saligjørende ting for god funksjon. Selve løpet bør en ikke pusse for ofte, da presisjonen ofte ikke kommer tilbake før etter en 30-100 skudd.

Med andre ord, jeg pusser løpa på salongene 1 gang i året (til jul) om der ikke er spesielle grunner til å gjøre det.

 

Har en T3 i 223r. Etter å ha lest både for og i mot orming, innbrekking, radbrekking og joiking (populært kalt lapping :D ). Har jeg kommet til at en mild form for innbrekking aldri er av det onde.

 

Hvorfor? Jo fordi det er så få skudd som skal til, at slitasje ikke blir ett tema. Og så var det dette med bedre føre var enn....... :wink: I tillegg er jeg jo kristen (eller noe deromkring), så troen på at der finnes ett og annet mellom himmel og jord, er jo allerede der. Så hvorfor ikke ta seg bryderiet.

 

I mitt tilfelle, så pusset jeg pipa ren og tør (den var jo ren og ny fra før, men fett bør jo ut), før første skudd.

 

Ett skudd i myra med puss og mantelfjerner etterpå. Der kom en god del kobber før det ble rent.

 

Skudd to på bana. Samme prosedyre som etter skudd 1, og med samme resultat.

 

Skudd tre på bana. Samme som to (men med en aning mindre mantel i løpet).

 

Skudd fire. Samme prosedyre, men mye mindre mantling.

 

Skudd fem, samme prosedyre, men nesten ikke mantling.

 

Over en time mellom hvert skudd.

 

Hadde ment å skyte 10 skudd på denne måten, men så ikke poenget siden jeg knapt så spor etter mantell på pusselappen.

 

Så fem skudd og full puss, nesten ikke mantling (og nå var også siktet innskutt).

 

Nye fem skudd, med samme resultat.

 

Siden har jeg gitt beng, og pusser på vanlig måte. Burde kansje ha sjekket for mantling nå etter ca 300-400 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110
På salong (eller alle kaliber som skyter kuler uten mantel) kan man ikke brekke inn løpet.

Der er det puss av kammer og sluttstykkemagsin som er de saligjørende ting for god funksjon. Selve løpet bør en ikke pusse for ofte, da presisjonen ofte ikke kommer tilbake før etter en 30-100 skudd.

Med andre ord, jeg pusser løpa på salongene 1 gang i året (til jul) om der ikke er spesielle grunner til å gjøre det.

 

Har en T3 i 223r. Etter å ha lest både for og i mot orming, innbrekking, radbrekking og joiking (populært kalt lapping :D ). Har jeg kommet til at en mild form for innbrekking aldri er av det onde.

 

Hvorfor? Jo fordi det er så få skudd som skal til, at slitasje ikke blir ett tema. Og så var det dette med bedre føre var enn....... :wink: I tillegg er jeg jo kristen (eller noe deromkring), så troen på at der finnes ett og annet mellom himmel og jord, er jo allerede der. Så hvorfor ikke ta seg bryderiet.

 

I mitt tilfelle, så pusset jeg pipa ren og tør (den var jo ren og ny fra før, men fett bør jo ut), før første skudd.

 

Ett skudd i myra med puss og mantelfjerner etterpå. Der kom en god del kobber før det ble rent.

 

Skudd to på bana. Samme prosedyre som etter skudd 1, og med samme resultat.

 

Skudd tre på bana. Samme som to (men med en aning mindre mantel i løpet).

 

Skudd fire. Samme prosedyre, men mye mindre mantling.

 

Skudd fem, samme prosedyre, men nesten ikke mantling.

 

Over en time mellom hvert skudd.

 

Hadde ment å skyte 10 skudd på denne måten, men så ikke poenget siden jeg knapt så spor etter mantell på pusselappen.

 

Så fem skudd og full puss, nesten ikke mantling (og nå var også siktet innskutt).

 

Nye fem skudd, med samme resultat.

 

Siden har jeg gitt beng, og pusser på vanlig måte. Burde kansje ha sjekket for mantling nå etter ca 300-400 skudd.

Så jeg trenger ikke og gjøre dette med .22LR?

Har ikke helt satt meg inn i det, men kan noen gi meg en kort og presis forklaring på hvorfor man eventuelt skal Break-in new barrel?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt satt meg inn i det, men kan noen gi meg en kort og presis forklaring på hvorfor man eventuelt skal Break-in new barrel?

 

Poenget med innbrekking av løp, er så enkelt som at man ved kulens hjelp "pusser" litt på de små verktøymerkene som blir igjen i pipen etter produksjon. Dette for å unngå at mantling (kobber) blir presset ned i disse små sårene/riftene i stålet, og så bygger seg opp. Man må selvfølgeligt pusse helt rent (inklusive mantelfjerner) mellom hvert skudd for å å oppnå denne "slipe" effekten. Er løpet allerede lappet i produksjonen, har dette ingenting for seg. Vitsen er nemlig å redusere mantling i løpet.

Om dette har noe for seg, er det delte meninger om.

 

22lr og alle andre kaliber der man skyter rene blykuler (kuler uten kobber jakke), kan under ingen omstendighet påvirke løpet. På annen måte enn ved å legge igjen blyrester og voks/fett. Dette da bly er betydligt mykere enn stål. Vær obs på at grus/sandkorn som lettfester seg i fettet på en 22lr kule om den mistes på bakken, må fjærnes før skyting, da sandkornene er hardere enn stål, og kan lage merker i løpet.

 

For mer info om innbrekking, anbefales det å søke på temaet, da der mye stoff om dette på her og ellers på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...