Jump to content

Hjorteplage


202 outback

Recommended Posts

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/159381

 

Det er tydligvis ikke felt nokk hjort i sogn og fjordane skal vi tro denne repotasjen.

 

Jeg personlig kjenner mangen som hadde svært dårlig jakt i ytre sogn i år, og hadde ikke jakta blitt utvidet så lenge som den ble hadde resultatet blitt skrøpelig, det blir innteresant og se hvordan resultatet blir i fremtiden når normal jakttid igjen blir gjeldene.

Jeg er ikke sikker på om bestanden er like stor over hele fylket selv om mangen gårdbrukere er plaget med hjorten.

Ellers tror jeg det jaktes effektivt i fylket, det er tross alt mangen inntereserte og dyktige jegere i ommrådet som også sikrer seg tilgang på vald det ellers ikke jaktes på av grunneiargare, det er helt sikkert plass til flere men at grunnen til for lav felling skyldes mangel på jegere tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Her trur eg det er viktig å ha litt is i magen, og ikkje begynne å konkludere og satse på store omleggingar i forvaltninga fordi enkelte opplever nedgang.

Mange har opplevd at det var mindre hjort i haust, mange har opplevd at det var meir og mange har opplevd at det var omtrent like mykje. Og sånn er det kvart år. Vi må sjå dette over litt lenger tid og over eit stort område, for å få gode og nokonlunde reelle estimat.

 

Edit:

Det er uansett ikkje særleg fare for å utrydde hjorten i Sogn og Fjordane. Vi har vel sannsynligvis aldri klart å skyte ut tilveksten, so om vi skulle skyte litt hardt eit år eller to er nok ikkje det so farleg.

Link to comment
Share on other sites

Fekk ikkje fram det video klippet, men enkelte distrikt er plaga med stor hjorte populasjon og skadeverk, pga at vinteren er kald, og det er til dels mykje snø. Ser her lokalt at det er større flokkar og meir hjort å sjå på bakkane, enn det pleier å gjere.

Så det er vel litt avhengig av korleis vinter og mat tilgangen er.

Og her er det heller ikkje stor sjanse å rydde ut hjorten med det første. Ein kompis av meg, såg ca 100 hjort ein kveld i veka, når han var på ein liten kjøretur.

Link to comment
Share on other sites

Her trur eg det er viktig å ha litt is i magen, og ikkje begynne å konkludere og satse på store omleggingar i forvaltninga fordi enkelte opplever nedgang.

 

Det er vell ingen fare for store omleggingar med det første, ei heller en utrydding av hjortebestanden, de store kvotene blir helt sikkert værende i mangen år fremover, de jeg kjenner som jakter i ytre sogn har 4 år igjen på en driftsplan med en årlig tildeling på 20 løyver, valdet er på 2800 dekar.

Det er helt sikkert veldig mangen vald som er i starten av driftsplaner rundt om i sogn og fjordane så løyver blir det helt sikkert nokk av i årene som kommer.

Når det gjelder jakttiden så skal det vell særskilte grunner til for å utvide denne frem til jul slik som det var i i sogn og fjordane i år, dette blir det vell slutt på en dag noe som vill redusere anntallet felte dyr vesentlig.

(Hvis ikke jakttiden blir utvidet permanent av DN i hele landet)

Link to comment
Share on other sites

Og her er det heller ikkje stor sjanse å rydde ut hjorten med det første. Ein kompis av meg, såg ca 100 hjort ein kveld i veka, når han var på ein liten kjøretur.

 

Vet du hva fellingsprosenten ble for voss kommune i år ?

 

Jeg har inntrykk av at det er godt med hjort i voss kommune for tiden, en bekjent av meg jakter i Øvstedalen ved bolstadøyri, der står det i alle fall mye hjort før snøen kommer, men jeg har ikke inntrykk av at det er like mangen løyver per/da i voss, som det er i Sogn og fjordane.

 

Filmklippet er det samme som var på Vestlandsrevyen 11.02.09.

Link to comment
Share on other sites

[

Hvis ikke jakttiden blir utvidet permanent av DN i hele landet

 

Personleg både trur og håpar eg det går denne vegen. Eg ser veldig få grunnar til at det ikkje skal kunne jaktast til jul dei fleste plassar på Vestlandet.

Innanfor dagens system kan lokale myndigheiter utvide jakta, og det har jo blitt gjort for dei fleste kommunane i S&F. Med mindre det skulle ende i fullstendig skandale, trur eg dei tidene blir ståande også etter den perioden.

Link to comment
Share on other sites

202 Outback, meinar å huske at fellings prosenten blei ca 78-79 %. Nei eg trur nok S&F har ein del meir løyver ja. Hvis ikkje eg husker heilt galt her, så meinar eg at totalt så blei det felt 430-440 dyr, og nesten 500 totalt med påkjørsler av bil/tog.

Fellings prosenten og antal dyr har auka jevnt og betraktelig i den seinare tid.

Link to comment
Share on other sites

@202 outback: har jakta hjort i Ytre Sogn i 20 år, og min erfaring er at det kan variere mer her enn i andre deler. Det kan være flere grunner til det, men jeg tror ofte det handler om vær og temperatur. De siste årene har det vært veldig mildt i starten av jakta, og da er mitt inntrykk at det stort sett er lokale dyr. Etterhvert som høsten siger på kommer det "alltid" mer dyr inn, men ikke før været endrer seg. Men det er mye mer hjort i Ytre Sogn enn tidligere. Da jeg startet å jakte hadde vi kvoter på 3 dyr, og måtte jobbe ganske så mye for å få de. For 5-6 år siden hadde vi 12 - og da klarte vi ikke kvoten. De siste årene har kvoten vært 8-9 dyr og det har gått bra, men mange dyr blir tatt ganske seint i jakta (frem til november). Lokalt har det også blitt tatt ut svært mange skadedyr (eks 20 koller m/kalv i et tett område). Mitt inntrykk er at dette påvirker ganske mye i nærområdene rundt. Tror det kan være mange grunner til at ikke alle dyr blir tatt, men at bestanden er synkende det tror jeg ikke på.

 

Andelen utleie av hjortejakt øker for hvert år, og det er ikke bare-bare å komme til Ytre Sogn og regne med at kvoten blir fylt. Hjortejakt handler veldig mye om lokalkunnskap, og "leigesoldater" har ofte ikke denne - noe som jeg tror fører til lavere avskyting. Valdene er ofte små og mitt inntrykk er at jegere ofte stresser for mye - og dermed flytter dyrene over til områder hvor det ikke er så mye jaktpress.

 

En ting som jeg gjerne skulle ønske ble innført i alle vald er sterkere kontroll av avskytingen. Jeg er redd det er en del mørketall, og at det blir skutt en del dyr med "feil" kjønn. En grei ordning hadde vært kontroll av hvert enkelt dyr.

Link to comment
Share on other sites

det er mye mer hjort i Ytre Sogn enn tidligere. Da jeg startet å jakte hadde vi kvoter på 3 dyr, og måtte jobbe ganske så mye for å få de. For 5-6 år siden hadde vi 12 - og da klarte vi ikke kvoten. De siste årene har kvoten vært 8-9 dyr og det har gått bra,

 

Jeg jakta selv på et vald i solund kommune for noen år tilbake, og jeg hadde det samme inntryk som deg, om at det var mye triksing med løyvene.

Det du beskriver om tildelingen i deres hjortevald virker veldig fornuftig, men de valdene jeg snakker om hadde rundt 5-6 løyver for 5 år siden, så økte det til 10-12 løyver for 2-3 år siden noe som virket litt i meste laget, men i fjor økte det ytterligere til 20 løyver og den tilpassingen som dere har hatt i deres vald er ikke i disse områdene.

Mangen av valdene i disse områdene hadde kun felt noen få dyr i den ordinære jakttiden, men som du sier trekker det ned dyr seint på høsten, det førte til at det ble felt litt flere dyr i den utvidete jaktperioden men noen bra fellingsprosent ble det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så stor stamme som mangen hevder, men det som er klart er at hjorten har endret adferden sin og opptrer mer tallrik i enkelte ommråder en før.

Der Jeg jakter i Hordaland, ble den første hjorten sett i 1974, før den tid var det mye hjort og hjortejakt lenger inne i den samme kommunen, en del av disse tidligere gode ommrådene ble for noen år siden slått sammen til et storvald sammen med det valdet jeg jakter i samt noen nabovald som vi grenser til.

i år felte de nesten ingen dyr i de tidligere gode hjorte ommrådene, men alle fikk allikavell skutt kvoten sinn i våres nabo jaktfelt (vald) der hjorten opptrede i store mengder på innmark i hele jakta, her ble 26 hjort skutt på et ommråde på 2500 mål, her var det heller ikke hjort før på 70 tallet.

i år er det i tillegg en snørik vinter og jeg er sikker på at mangen gardsbruk som ligger i vinterommråder vill bli plaget med hjort, men sammtidig er det store ommråder som er tom for hjort og kunsten er å beregne stammen med utgangspunkt i et stort ommråde og ikke bare i de ommrådene hjorten har klumpet seg nå på vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

Synest det er ille å skulle ansette statlige jegere, når dei felta med mykje hjort fyller kvoten kvart år.

Men dei storvalda med mindre bestand ikkje skyt fullt noko år..

 

http://www.sykkylven.kommune.no/getfile ... pdd_id/842

 

Problemet her i kommunen er att fellingsløyva blir delte ut etter Areal og ikkje bestand.

Det hadde ikkje vore noko problem å felle dei siste hundre løyva viss dei var tildelte der det var dyr.

Men mesteparten av dyra som ikkje er fellde er tildelte i fjelldaler som ligg på 4-5-600moh som dyra trekker utav tidlig

Og terreng som har lite dyr både tidleg og seint i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Men mesteparten av dyra som ikkje er fellde er tildelte i fjelldaler som ligg på 4-5-600moh som dyra trekker utav tidlig

Og terreng som har lite dyr både tidleg og seint i jakta.

 

Det måtte jo bli på slike vald som du beskriver der lokalkjente jegere ikke fyller kvota

at det kommer offentlige leiesoldater og skyter flere dyr etter den ordinære jakttida, :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synest det er ille å skulle ansette statlige jegere, når dei felta med mykje hjort fyller kvoten kvart år.

Men dei storvalda med mindre bestand ikkje skyt fullt noko år..

 

http://www.sykkylven.kommune.no/getfile ... pdd_id/842

 

Problemet her i kommunen er att fellingsløyva blir delte ut etter Areal og ikkje bestand.

Det hadde ikkje vore noko problem å felle dei siste hundre løyva viss dei var tildelte der det var dyr.

Men mesteparten av dyra som ikkje er fellde er tildelte i fjelldaler som ligg på 4-5-600moh som dyra trekker utav tidlig

Og terreng som har lite dyr både tidleg og seint i jakta.

 

Nåja i denne statestikken er det bare et vald som har skutt full kvote og MANGE av dei andre valda her er ikke høyfjellsterreng .Hvorfor skyter ikke desse valda full kvote?? Det må bero på to ting: Enten for dårlige jegere (noe jeg ikke tror) eller så er det ikke så mye hjort som det snakkes om.

Jeg stiller også spørsmål om tellinga er riktig . Den tida det er hjortetelling blir det registrert masse hjort som er på trekk gjennom kommunen mot indre strøk.

Det snakkes om store flokker på 50-60 dyr på vinterbeite i hundeidvika.....men visst det skal skytes 400 dyr i denne kommunen pr. år burde der vært 4-500 produktive hodyr....visst en da ikke satser på tilvekst fra andre steder.

Jeg ser at i mange kommuner fra samme distriktet er avskytingen på rundt 65-70% og med utvidet jakttid til jul burde 100% vært oppnådd i dei fleste kommuner.

Og visst det er tilfelle at det er skutt ca.11000 dyr av en kvote på 15000 i M&R burde det ringe en bjelle for mange. Jeg tror ikke vi skal skylde på jegerstanden.

Link to comment
Share on other sites

Man kan lett få "farlige" tanker om dette temaet. Det å forvalte en stor, og voksende, hjortestamme må kanskje ses på som noe HELT annet enn jakt - i tradisjonell forstand. Vi har varierende og ulik motivasjon for å drive med jakt, og derfor blir en del diskusjoner lett betente.

 

Forskeren i NRK-snutten nevner at vi trenger flere jegere. Det er i-og-for-seg OK, men man kan like gjerne hevde at man trenger mer effektive jaktmetoder!

 

Vi drar ennå på arven fra de Britiske overklassesønnene som reiste rundt i lakseelvene og drev "sportsfiske", og som drev overklassekosejakt etter de samme prinsippene; Viltet skal ha en "fair" sjangs.

 

DET SKAL DET FOR POKKER IKKE!!!

 

Vår oppgave er å drive effektiv, sikker OG "human" forvaltning, ikke å hemme jegerne med alskens begrensinger for gjøre jakten til en sportsaktivitet.

 

Jeg hører til i "Oljebransjen". Her som sikkert i mange andre bransjer, har vi de siste årene hatt veldig sterk fokus på sikkerhet. Vi gjør alt vi kan for at de arbeidsoperasjonene vi skal utføre skal ha lavest mulig risiko.

 

- Men jakt skal være en balansert risikolek, viltet må jo ha en sjangs....

 

Brannfakkel:

Hjortevilt er i all hovedsak aktiv i tider av døgnet der man ikke har tilstrekkelig skytelys.

 

Jamen for svarte #¤&%*#§ hvorfor bruker ikke jegerne egnet lys da? :evil::evil:

 

 

Ja til effektiv hjorteforvaltning! :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

No må folk og hugse på at der er, eller har i alle fall vore, ein heilt annan kultur og praksis i hjortejakta mange stader på Vestlandet, enn feks klassisk elgforvalting og jaktkultur.

(Mange kjem sikkert til å protestere og vere ueinig med meg her, men dette er mi oppfatning basert på mine erfaringar)

 

Mange vald får tildelt nokre fleire løyver meir enn kva det er forventa at dei skal skyte. I snitt forventa fellingsprosent på rundt 80. Jaktinnsatsen er ganske stabil. Det vert jakta på tradisjonelt vis stort sett kvar helg gjennom heile jakta, eller til kvoten eventuelt blir fylt. Jakta vert altso ikkje intensivert i særleg grad sjølv om det er dyr att på kvota og det ærma seg slutten.

På denne måten regulerar jakta seg i praksis sjølv. Har ein mykje dyr eit år, fyller ein lett kvota (og med dagens storvaldsystem kan ein få ekstra dyr). Er det lite dyr eit år, skyt ein kanskje berre halve kvota, men ein intensiverar altso ikkje jakta for å fylle kvota. Med denne modellen vil ein normalt ha litt å gå på, og avskytinga på kvart vald vil variere i takt med tettheten av hjort det aktuelle året.

"Bakdelen" med denne modellen er låg fellingsprosent. Men høg fellingsprosent er ikkje nødvendigvis eit must i viltforvalting, vel? Det som er viktig å passe på i denne modellen, er at det over tid er ei nokonlunde riktig kjønns- og alderfordeling i avskytinga. Då det kan bli skeiv avskyting dersom ein feks berre skyt bukkeløyva og ingen kolleløyver.

 

Personleg har eg gode erfaringar med denne modellen. Uten at eg seier at den nødvendigvis er betre enn andre modellar. Men trur ikkje den er dårlegare heller.

 

Ang aukande/minkande bestand:

Eg trur stamma fortsatt er i vekst. Enkelte stader skyt ein mindre hjort no enn før, men noko anna er ikkje å vente. Hjorten står ikkje akkurat i ro. Den trekker, og både områdebruken til hjorten og landskapet er stadig i endring. So lenge avskytinga stadig aukar, er dette fortsatt eit teikn på at hjortestamma totalt sett aukar.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Veslandsjeger. I min komune, Nesset MR er det store forskjeller på hvor hjorten er tidlig/ seint i jakta.

På eget vald er det mest "slitejakt" med posting på fjellet og jaging opp lia, med sjangsing på att de rette postene blir brukt.

Da er det fint å være medlem av Clean Team å få fylle kvoter rundt om. Eneste problemet kan være at vi får litt få dager til å gjøre jobben. I høst var d helt tomt der det vanligvis er lett match, løsna heldigvis siste uka med 9 dyr som jeg fikk være med på.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Rauma kommune opplevde en nedgang i avskytingen i -08 i forhold til -07. Kan toppen være nådd? Nå er det høringsrunde om forlenga jakttid. Kan nok bli jakt til jul i -09. Legger ved en artikkel fra ÅA. NB! 528 er ikke det riktig tallet. 564 endte det på. Nedgang på ca. 20 dyr fra i fjor. Fellingstallet for kommunen ble 74,7 %. Har ikke tid til lengre innlegg. :D

 

http://www.andalsnes-avis.no/article/20 ... /315883583

Link to comment
Share on other sites

Det er dette eg meinar med å ha is i magen og sjå over lengre tid. At det er nedgang i ein eller fleire kommunar eit år, trenger på ingen måte vere noko teikn på at toppen er nådd. Ser ein derimot nedgang i eit større område, eventuelt på landsbasis, over ein 3-5 års periode; då kan ein begynne å mistenke at toppen er nådd.

 

http://www.ssb.no/emner/10/04/10/hjortejakt/fig-2008-03-07-01.gif

 

Det var nedgang på landsbasis både i 1957, 1968 og 1986. Både etter -67 og -85 var det nedgang fleire år. Toppen var likevel på ingen måte nådd.

Link to comment
Share on other sites

 

Det var nedgang på landsbasis både i 1957, 1968 og 1986. Både etter -67 og -85 var det nedgang fleire år. Toppen var likevel på ingen måte nådd.

 

Det er en vesentlig forskjell i anntallet hjortejegere som har vært i sving i 2008 og de årstallene som du nevner, pausen på 14 dager som var i hjortejakta tidligere er også blitt fjernet.

Jakttiden er i tillegg blitt mye lengre, samt bruk av skadedyrsfellinger før ordinær jakttid, dette er faktorer som er med å øke fellingsprosenten i forhold til tidligere år og jeg synes at signalene bør taes på allvor noen plasser.

Men det er nokk fremdeles mangen fylker som vil ha økning i årene som kommer, spesielt på plasser der hjortajakta ikke er så utbedt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...