Jump to content

Gerber vs Leatherman


ko-stens

Recommended Posts

Funderer på å kjøpe en multikniv i gave. Tenkte å gi sånn ca 600,- og ser at både Gerber og Leatherman har høvelige greier. Hvilken gir mest valuta for penga? Hvordan er kvaliteten på disse to? Har sjøl en gammel Leatherman et eller annet sted (pussig nok er den alltid borte når jeg skal ha den med på tur...) og har veldig god erfaring med den. Gerber er mer ukjent.

Link to comment
Share on other sites

Leatherman pleier å vinne tester av multiverktøy, så jeg ser ingen grunn til å velge noe annet.

Jeg har hatt en Wave i mange år nå, og er kjempefornøyd.

Om ikke vekten spiller noen rolle, er den såkalte New Wave en kjempefin sak.

Skulle jeg kjøpt ny nå, ville jeg gått for den utgaven som har "ramme" i titan, noe som gjør den en del lettere enn tilsvarende i stål.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt (og mistet) både gerber og letherman, og begge har vært gode multeverktøy.

 

Positivt Gerber: Fjerbelastet avbitertang (tangen åpner seg selv etter du klemt den sammen), gode "knotter til å få opp de forskjellige verktøyene du ønsker, og i de to gerberne jeg har hatt har det aldri vært problem med at verktøyene har sittet fast. Billig (mer verktøy for prisen, synes jeg)

 

Negativt Gerber: I hvertfall modellen jeg har hatt, dårlig håndtak for spikking og generell bruk av kniven. De to delene som "blir til håndtaket" har en buet form som gjør at grepet etter min smak blir alt for bredt, og så er det forholdsvis firkantet slik at det ikke blir behagelig å spikke. I tillegg synes jeg ikke avbiteren er like effektiv til å klippe f.eks. fiskekroker som tilsvarende størrelse i letherman

 

Positivt Letherman: Avbitertangen kutter godt, kniven føles skarpere og holder bedre enn gerberen. mye bedre "håndtak"

 

Negativt letherman: Lite negativt. avbiteren blir slitt hvis den brukes mye, men gode garantier gir deg ny (har selv fått ny avbiter på den ene jeg har hatt og faktisk fortsatt har :P) noe tyngre enn gerberen jeg hadde, men det spiller for meg liten rolle.

 

Dette er mine egne erfaringer, og min første letherman husker jeg ikke modellnavnet på en gang så det kan være litt vanskelig å sammenligne. Når det gjelder gerber har jeg kun hatt en modell (gerber suspension multi-plier). Lethermanen jeg har for øyeblikket er en letherman fuse, og denne er jeg svært godt fornøyd med. Jeg er i hvertfall ikke i tvil, når den tiden kommer, og det vil den, når jeg mister mitt multiverktøy på nytt, skal jeg anskaffe meg et nytt verktøy fra letherman!

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg knapt nok holdt i en Gerber-multitool, men Leatherman (type Wave) har jeg til gjengjeld brukt desto mer. Den er med meg på alle turer, og jeg får så og si alltid bruk for den til et eller annet. Kvaliteten på verktøyet brukskomforten er veldig bra, og selvom jeg har brukt den veldig mye er det ingen tendenser til slark eller andre defekter. Altså har jeg ingen betenkligheter med å anbefale denne modellen :)

Link to comment
Share on other sites

Eier begge merkene selv og har solgt endel av dem også,

så litt erfaring med dem har jeg.

 

Jeg synes Gerber er mer verktøy for pengene.

Man betaler ikke like stor premium for merkevarenavnet som i tilfellet Leatherman.

 

MEN!

 

Servicen til Leatherman er helt uslåelig.

Fikk inn en del Leatherman som nok hadde vært ute i maaange år før de ble levert inn med

diverse skader som brukket kniv, avbrukket tupp på avbiter osv.

Alle fikk enten tilbake ny eller reparert verktøyet gratis.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 1 Gerber Multi-plier, en av de første modellene. Ikke spes. fornøyd. Slarkete, ikke bladlås, dårlige håndtak ved bruk av avbiter. (Auuuu!) Den ble historie etter at den havna i beltet på snøscootern.

 

Hadde så en Wave, veldig godt fornøyd. Mistet denne og kjøpte så en new Wave. Godt fornøyd med den også, men den virker da mye tynge enn den originale Wave'en...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...