Jump to content

Revolver i pistolkaliber?


tunderbrd

Er revolver i typiske pistolpatroner noe å ha?  

64 members have voted

  1. 1. Er revolver i typiske pistolpatroner noe å ha?

    • Ja, dette er helt topp! Klips er ingen heft.
      28
    • Tja, en går nok lei disse klipsene ganske fort...
      7
    • Nei! Det skal være kravepatron i alle revolvere!
      29


Recommended Posts

Jada, så er kverna igang igjen... :oops:

Skal ha revolver, og har tenkt at det er synonymt med .357magnum.

Slik har det ihvertfall alltid vært for min del.

 

Men i en tråd om et helt annet våpen så jeg at Winge hadde en S&W i 10mm Auto og en i .45acp på ryddelista si.

At de var solgt hjalp kun en liten stund. Nå er tankene igang... :lol:

Jeg er jo meget glad i det som er litt utenom det vanlige!

 

Er det veldig kronglete med clips og kraveløse patroner i revolver?

Skyter ikke 1000-vis av skudd i året med revolver, og ikke Praktisk hvor hurtig lading er viktig.

Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

og sparer derfor forberedelsestid på standplass

Så travelt som det er der er denne besparelsen meget vigtig! :mrgreen: Så får du tid

til å ergre deg over alle de andre som er såå trege... Hmmmm?

Eneste som taler mot valget er vel økte ammopriser? (Marginal forskjell..)

Link to comment
Share on other sites

:lol: Var bare for å fyre litt.. Ekstra tid er alltid en fordel, og ammoprisene er nok bare ubetydelig høyere ved hjemmelading ja... Hvis man derimot skal kjøpe fabrikk, er det endel prisforskjell pr skudd... Men som du sier: Man lader jo selvsagt selv.... (Er det bare jeg som ikke har sett lade-lyset her? Hehe!)
Link to comment
Share on other sites

Hva er vitsen med 9mm og 45 acp i revolver ??????????

det fines da clips og hurtigladere for 38/357 og 45lc også

hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig

 

jeg valgte nå en 357mag, og 460mag, mye fordi jeg kan skyte koseladninger med 38spes, og 45 lc samt 357 mag og 460 mag når jeg er i hummør til det :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenker jo at med bordet fullt av ferdige 6-packs med patroner i klips må det gå kjapt og lade.

Men man kan vel ikke bruke vanlige hurtigladere med clips? Eller?

 

Om jeg går for .45acp så må jeg ha nytt diesett. 10mm har jeg jo en Glock i fra før, og lader masse av.

Men jeg lar aldri detaljer som ammopriser eller fornuft komme i veien når jeg først setter igang! :lol:

 

Har nå forespurt på en New model BlackHawk Convertible, som vil si en .357mag med 9mm tønne i tillegg.

Så da får jeg evt litt smaken på pistolammo i revolver.

Link to comment
Share on other sites

"Full Moon"-clips er vel en av de raskeste hurtigladerne som finnes. Bare se på praktiskskyttere med revolver. .45ACP/10mm (.40S&W passer og i en 610(mm)!) klarer veldig greit faktorkravet også. Ligger en teoretisk tidsgevinst ve lading i at auto-patroner generelt sett er kortere enn "ekte" revolverpatroner med krave.

 

Har man revolver og pistol i samme kaliber, får man en rasjonaliseringsgevinst ved at man bare lader ett kaliber. Ulempen er at våpnenene ikke nødvendigvis går like bra med ammunisjon ladd til lik spek.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

45 eller 10mm ladd til Major faktor er neppe førstevalget til revolverfelt, så å bruke samme ammo som til praktisk er nok ikke tema uansett.

Hadde jeg hatt store nok hender, ville jeg sannsynligvis fått bygd en feltrevolver i 45 ACP.

Store hull i skiva og en patron som er ukomplisert å lade.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg landa for denne omgang...

Valget falt på en meget pen Ruger New Model Blackhawk Convertibel.

Det vil si en .357 Magnum med ekstra tønne i 9mm.

Den er produsert i '93.

Vet faktisk ikke om 9mm tønna krever clips, men tror ikke det siden det er ei rein 9mm tønne.

 

Noen som har en slik, og som har lyst å skryte litt av dem så jeg blir helt sikker på at jeg har valgt rett.

Har aldri hatt en SA revolver før...

Link to comment
Share on other sites

Ja, håpte jo absolutt det.

Har aldri sett en SA med clips.

Men har aldri sett en SA skyte pistolammo i virkeligheten heller.

Antar at clips er for DA, men jeg var ikke 100% sikker. :oops:

Så da må tønna være som et kammer hvor hylsa står mot bommene (rett utrykk?)

istedenfor å henge i kraven som på vanlig revolverammo!?

Link to comment
Share on other sites

Her må du nok lade en og en patron, ja.

Uten å ha hatt pølsene i en Blackhawk i 9mm, skulle jeg mene at det er en kant (brysting) i kamrene som hylsa stopper mot.

Husk å ikke krympe patronene mer enn at hylseveggene er parallelle, ellers risikerer du at patronen fjærer etter i kammeret og du får klikk og muligens en patron som sitter litt fast.

Har kun hatt Super Blackhawk i 44 mag, men Blackhawken er i bunn og grunn samme konstruksjonen.

Bånn solid og et herlig våpen.

Jeg solgte min til LabRat her på forumet, og såvidt jeg vet er han fornøyd.

Om du vil ha lettere avtrekk kan du hekte av det ene beinet på avtrekkerfjæra som du vil se øverst i grepsramma.

Det kalles "poor man´s trigger job" og funker glimrende.

http://www.handloads.com/articles/default.asp?id=31

Link to comment
Share on other sites

Hørte jeg Auto"pistol" kaliber i revolver? Hørte jeg Ruger? 8)

Når det gjelder Ruger Convertible, i 357 / 9mm har dere teorisert riktig. (Den kommer altså med to tønner) og 9mm tønna er borret som et 9mm kammer hvor hylsa kammmrer på hylsemunningen. Noe som er et helt annet prinsipp en det med klipsladning, hvor patronen henger i klipset etter kraven. Sistenvente kan bare (praktisk) brukes i breakopen / sving ut revolvere. (SA / DA er ikke så relevant egentlig) Skal du skyte programmer som krever forholdsvis hurtig omladning er moonclips overlegent alt annet. MEN! med untak av noen få revolvere slik S&W 625, ruger speed Six osv så må man maskinere tønna slik at klips kan brukes. Som det skrives lengere opp i tråden, så er det også mulig å bruke klips på vanlige revolverpatroner, så det er ikke en must med autopistol patroner.

 

Når det gjelder BH i 9mm så er det egentlig litt artig, men ikke spesieltnyttig. Jeg syns det er litt merkelig å skyte med mine med 9mm tønna. Rekylen er liksom veldig rask men ikke så hard sammen lignet med .38 ladninnger på samme nivå. Uansett så er nok diameter på sylindermunning, forcingcone og løpet som avgjør.

 

Til mitt Felt/PPC revolver prosjekt (security six convertert til 9mm med klips) har jeg bestilt et løp i .355 for å slippe å lade med for store kuler i 9mm. Skal også få tilpasset en tønne til .38 super i en av GP100 revolverene for praktisk skyting.

 

Forøvrig anbefaler jeg en titt på TK Customs (Søk, late jævler! :wink: ) for mer info om Moon clips...

Link to comment
Share on other sites

Endelig var Hassel på banen :D

Masse bra info dette, og TK sine sider fant jeg.

 

Lurte på å svi av 6-7tusen på en revolver i 10mm Auto eller .45acp

men kom fram til at jeg hadde blitt eneste mann i klubben som hadde skutt Revolver i Praktisk uansett.

Så sa gikk jeg for en BlackHawk med to tønner, og altså to kaliber i en.

Er jo Bowling Pin og Second Chance/Steel Challenge vi skyter med revolver her, i tillegg til litt koseskyting.

Da tror jeg at 6 skudds tønne holder. En må jo bare treffe :lol:

 

S&W'en jeg sikla mest på, Model 610, står det bruker Moon Clips og også skyter .40S&W.

Så da må vel den også være maskinert for dette.

Ingen som kjenner en av de 3 heldige som fikk kjøpt en slik til redusert pris i Winges lagerrydning?

Kunne jo hatt en slik også... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var Ruger BlackHawken i hus :D

Og den ser meget bra ut!

Kun den klassiske slitasjestripa på .357 magnum tønna.

9mm tønna er nok svært lite brukt, til tross for at man skifter på 10 sekund...

Gleder meg til å prøve den, men sitter her med opererte håndledd, og er ikke i stand til å håndtere annet enn .22lr og snaut nok det for tiden. :(

 

Ellers tror jeg absolutt at jeg må få meg en S&W 610 også!

Så om noen vet om en som ligger hos forhandler, eller hos private og ikke er i bruk så setter jeg enorm pris på tips ;-)

Håper å finne en brukt, og slippe å kjøpe en ny.

Synes det er litt voldsomt å betale over 8000,- pluss rigg for en revolver til Praktisk.

Kommer jo garantert til å skyte mest pistol uansett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...