Jump to content

Søknad, Pistol 9mm


SpecOps

Recommended Posts

Jeg har 3 pistoler i .22, 9mm 0g .45ACP.

 

9mm er en Beretta F92 som så veldig tøff ut for en nybegynner for mange år siden.

Desverre er den ikke serlig presis. Mye slark i løpet.

Stiller litt større krav nå enn før og er samtidig i ferd med å bli innbitt 1911 fanatiker.

 

Jeg har en 1911 i .45ACP men skulle hatt en 1911 i 9mm også.

 

Hvordan går jeg frem?

 

Er det slik at jeg kan søke på en ny 9mm allerede nå, og dersom jeg får søknaden innvilget, så får jeg 3 måneder på å selge eller plombere det gamle våpenet? Hvordan fungerer egentlig dette?

 

Jeg vil nødig selge eller plombere 9mm'en før jeg vet at jeg får kjøpe en annen.

Jeg vil heller plombere enn å selge siden Berettaen var et av mine første våpen.

(En får jo desverre ikke ha 2 pistoler i samme kaliber i dette landet!)

Er det noen som vet hvem som er godkjendte til å plombere våpen i Norge?

Link to comment
Share on other sites

8) Beklager, men du tar litt feil... Hvis du kan vise til aktivitet er et våpen nr 2 (eller flere) i 9mm ingen problem. Hvis du IKKE har aktivitet, vil jeg gjerne tro at du alikevel får innvilget søknaden hvis du skal selge eller plombere den gamle.... Dette KAN variere fra kammer til kammer etter det jeg forstår...
Link to comment
Share on other sites

I din situasjon ville jeg prata med de på kontoret og forklart saken.

At du ønsker å selge den 9mm'en du har for å kjøpe en ny, og om ikke det må være helt kurrant.

Så slipper du å gå på en smell med bare å høre på oss her inne.

Er vel neppe noen her som skal behandle søknadene dine likevel. :wink:

 

De gangene jeg har byttet til nytt våpen i en klasse slik du skal nå har jeg skrevet det i søknaden.

"Pistolen er erverves til klasse sånn-og-sånn, tidligere ervervet våpen til den klassen er nå solgt"

Da blir de så fornøyde! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at jeg kan søke på en ny 9mm allerede nå, og dersom jeg får søknaden innvilget, så får jeg 3 måneder på å selge eller plombere det gamle våpenet? Hvordan fungerer egentlig dette?

 

Som noen har nevnt, så vil de forskjellige våpenkontorene håndtere dette forskjellig.

Selv har jeg tidligere hatt to 9mm'ere, en .40 og en .45ACP samtidig. Som deg, fant jeg etterhvert ut at nå skulle presisjon bety litt mer enn bare design. Jeg søkte da på ny 9mm, med beskjed om at de gamle skulle selges. No problemo, søknaden ble innvilget uten noen tidsfrist (såvidt jeg vet) om når jeg skulle selge de gamle. Men det ble gjort da. :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke vil (eller kan) ha 2 stk 9mm kan du søke om pistol til å erstatte den du har.

Skriv et vedlegg à la

Innvilget søknad vil medføre at min nåværende pistol, i samme kaliber og med samme bruksområde - en Beretta F92 med våpennr. xxxx - avhendes.

 

Vanlig praksis er da at søknaden innvilges og du må avhende den du har innen "rimelig tid". Spør gjerne våpenkontoret på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at alle skjønner det, men den kan brukes iht reglementet og da er det bestemt at den skal brukes iht retningslinjene...

 

Det begynner jo å bli litt forvaltningspraksis på det, dessverre... Og nei - jeg er ikke tilhenger av det...

 

Her har du ikke helt rett.

Søker du med spesifikt bruksområde, innen dette bruksområdet`s kalibergrenser, er det ikke uvanlig at dette går greit :wink:

 

Kjenner flere som har fått godkjent en Pardini GT9 til grovklasse, samtidig som de har annen 9mm til milfelt :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt med på hvorfor du ikke bare gjør som du luftet i første innlegget ditt:

"Jeg vil heller plombere enn å selge siden Berettaen var et av mine første våpen."

 

Nå har aldri jeg skjønt hva som er så spes med det første våpenet....

 

Er du sammen med første dama di å enda :mrgreen:

 

(kødda bare)

Link to comment
Share on other sites

Peders: 02800 er vel det greieste nummeret å ringe om en har spørsmål ang. våpen søknader vil jeg tro? Politiet?..

 

Triggerhappy: Det er egentlig ikke noe spes med første våpen. Jeg har faktisk ikke lyst å selge noe våpen. Det er jo ikke så lett å være sammen med flere damer på en gang, så den første fikk jeg stoppet ut og satt ved siden av våpenskapet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser jeg kommer litt sent inn her, men jeg tror du skal slite skikkelig med å få to 9mm. Unntakene kan være om du er såpass aktiv at du kan dokumentere krav til reservevåpen eller at Berettaen for eks ikke står på lista over tillatte våpen i IPSC production klassen, så kan du søke ny 9mm på det grunnlaget. Husk bare da at de 1911 modellene du sikler på ikke står på lista. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei. kanskje du kan hjelpe meg..? har en colt 1911us army 45cal. plombert.! hvor mye kan den være verd i penger?? Mvh: Magne

 

 

 

Jeg har 3 pistoler i .22, 9mm 0g .45ACP.

 

9mm er en Beretta F92 som så veldig tøff ut for en nybegynner for mange år siden.

Desverre er den ikke serlig presis. Mye slark i løpet.

Stiller litt større krav nå enn før og er samtidig i ferd med å bli innbitt 1911 fanatiker.

 

Jeg har en 1911 i .45ACP men skulle hatt en 1911 i 9mm også.

 

Hvordan går jeg frem?

 

Er det slik at jeg kan søke på en ny 9mm allerede nå, og dersom jeg får søknaden innvilget, så får jeg 3 måneder på å selge eller plombere det gamle våpenet? Hvordan fungerer egentlig dette?

 

Jeg vil nødig selge eller plombere 9mm'en før jeg vet at jeg får kjøpe en annen.

Jeg vil heller plombere enn å selge siden Berettaen var et av mine første våpen.

(En får jo desverre ikke ha 2 pistoler i samme kaliber i dette landet!)

Er det noen som vet hvem som er godkjendte til å plombere våpen i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...