Jump to content

Er slugs/brenneke ekspanderende?


johals

Recommended Posts

Brenneke er et varemerke - og de lager slugs. Slugs er en fellesbetegnelse på haglepatroner med ett prosjektil - så finnes den en drøss av ulike måter å lage dem på, hvorav Brenneke har blitt ganske kjent for en av sine løsninger. Det blir litt som å konsekvent kalle alle støvsugere for Hoover - en veldig kjent (i USA) produsent av nettopp; støvsugere.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hovedsak to typer enkeltprosjektiler til hagle: Slug og sabot. Slug kalles noen ganger "fyllingskule" da den er på borringsdiameter (fyller løpet), mens "sabots" er et mindre prosjektil som ligger i en kopp/holder (den egentlige saboten).

 

Popquiz: Hvor kommer navnet sabot fra?

Link to comment
Share on other sites

Brenneke er et varemerke - og de lager slugs. Slugs er en fellesbetegnelse på haglepatroner med ett prosjektil - så finnes den en drøss av ulike måter å lage dem på, hvorav Brenneke har blitt ganske kjent for en av sine løsninger. Det blir litt som å konsekvent kalle alle støvsugere for Hoover - en veldig kjent (i USA) produsent av nettopp; støvsugere.
Men på samme måte som "walkman" i sin tid ble en fellesbetegnelse på små, bærbare kassettspillere for headset til tross for at dette var et varemerke fra Sony, er vel "Brenneke" blitt en betegnelse på en gitt type fyllingskule for haglgevær med nokså andre egenskaper enn hva en standard amerikansk slug har, mens "slug" har fått betydningen "bløt fyllingskule av amerikansk modell". Eller?
Link to comment
Share on other sites

Har testet 28grams Lee-slugs i våt avispapir, støpt av rent bly flatet de ut til ca 1,5 x orginal diameter. Støpt av hjulvekter og sluppet i vann hadde de en gjennomtrengning som var nesten skremmende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kappet tuppen av bly lerdueammo, tømte ut haglene, stappet en slug nedi, la litt smeltelim i kanten for å holde slugen på plass.

 

Av en eller annen grunn sitter de som har data og info om hagellading på opplysningene som om det skulle være launchcodes for det amerikanske atomvåpenarsenalet...

Mine eksperimenter er stoppet fordi ladeutstyret er nedpakket i påvente av et nytt hjem; men etter endel mailing med noen gærne finner og lesing og spørring på amerikanske forum har jeg kommet fram til at data og komponenter for 30grams ladninger med blyhaggle er OK utgangspunkt for lading av 1oz Lee slugs (og 690 rundkule)

 

For rundkulene har jeg laget en sizedie (ikke testet i prakisis enda) slik at jeg kan size de til samme diameter som Lee slugs og dermed lade de i wad (og slippe å kappe wad, rote med bufferpulver).

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn sitter de som har data og info om hagellading på opplysningene som om det skulle være launchcodes for det amerikanske atomvåpenarsenalet...

 

For min del er grunne ganske enkel, jeg er ikke komfortabel med å gi bort slikt enda. Trykktegn eksisterer ikke, kun soleklare overtrykkstegn. En laderesept må derfor følges til punkt og prikke, hva om jeg gjør noe "feil" som gir lavere trykk enn det ladningen burde gitt? Jeg må også ta høyde for at mitt testvåpen ikke er helt representativt.

 

Så det er ikke for å være kjip at jeg gjør det, tvert i mot. Men jeg forstår absolutt frustrasjonen din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...