Jump to content

Generell info om glassfiberstøping søkes ?


Flashman

Recommended Posts

Sharpshooter har bygget en fin stokk til sauer STR200 i DENNE TRÅDEN, jeg fikk ett"blinding flash of the obvious" for å si det på nynorsk og konkluderte med at han har laget en negativ til en støpeform.

 

Spørsmålet er da, hvordan skal man best gå fra ide til praktisk gjennomføring ?? Tenk enkelhet, hjemmemekk og produksjonskostnader.

 

Glassfiber/Karbonfiber/annet eksotisk ??

 

Jeg tror det er noe info som kan nyttes her inne fra før, men det dreier seg i utgangspunktet om å lage glassfiberskjefte fra scratch og ikke benytte mal...

 

Kom igjen, la de gode råd suse - jeg er sikker på at det er mange brukere her inne med Sauer og ønske om noe annet enn den 2X4 skjeftet den leveres med... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Prosjekt stokk.

 

 

 

Jeg har bygget meg ny stokk til rifla. En stokk kan bygges på mange måter. Jeg skal fortelle litt om hvordan jeg har gjort det. Utgangspunktet er ei Remington 700 ADL Synt i cal .223.

700ADLS.jpg

 

Hvorfor...? Jeg bruker tofot på rifla, og syns den orginale plaststokken var for myk. Dvs jeg fikk mye treffpunkt-forandringer avhengig av hvordan jeg holdt i stokken. Mulig det bare var innbildning men, ... Andre grunner: hvis jeg lager den selv, så får jeg den slik jeg vil.

 

Etter å ha tenkt, tegnet og forkastet mange ideer og løsninger kom jeg endelig frem til dette:

Tegning1.jpg

 

 

Denne støpes i 2 komponent Epoxy fra West Systems (www.westsystem.no) og vevd glassfibermatte, begge deler kjøpt på den lokal fargehandelen. Epoxyen er luktfri, en stor fordel. Man kan dermed holde på med dette innendørs. Jeg brukte den typen med lengst "arbeidstid", ca 20-30 min. Anbefaler også å kjøpe pumpene for riktig dosering av epoxy og herder.

Husk også engangshansker, mange små pensler (kastes etter bruk), tapetkniv og saks.

 

 

 

Jeg høvlet til ei grov form av plank. La grønn plast av typen ungene bruker til bokomslag utenpå forma. Ingen problem med å få tingene fra hverandre. Utenpå denne støpte jeg det som blir "skjelettet" i stokken.

1086.jpg

1088.jpg

 

 

Man bør legge minst 3-4 lag før den tas løs første gang, ellers blir den for myk og beholder ikke formen.

 

Neste steg er å støpe lag på lag innvendig og støpe fast underdelen på kolben.

1121.jpg

1122.jpg

1111.jpg

 

 

 

 

 

 

Lagde ei lita form for løpskanalen. Støpte og fylte opp ca halveis på sidene. Resten fylte jeg med epoxy blandet med fyllstoff. Fyllstoffet gjør epoxyen tykkere og reduserer vekten.

1130.jpg

1208.jpg

 

 

 

 

 

 

Kolben ble støpt og fylt med epoxy.

11370.jpg

 

Til pistolgrepet blandes epoxyen med fyllstoff til den blir så tykk at den ikke siger.

1202.jpg

 

 

Det går greit å forme epoxyen med kniv og fil før den er fullherdet.

 

Kolben med justering.

1539.jpg

1635.jpg

 

 

 

Planen var også å ha aluminium beddeblokk. Fant et alurør med nesten samme innvendige diameter som låskassen. Gikk senere bort fra dette da jeg ikke fikk det tilpasset 100% . Mange timer bortkastet der. Alu søylene beholdt jeg .

1125.jpg

 

Lagde ei lita form til magasinbrønnen. Støpte fast alu søylene, og fylte nesten helt opp.

1630.jpg

 

Freste ut hull til rekylklakken med god klaring rundt. Dremmel er ypperlig til dette.

1634.jpg

 

 

Fylte resten med epoxy blandet med fyllstoff, påførte slippmiddel på låskassen og satte den i og skrudde til.

1636.jpg

1638.jpg

 

 

 

 

Utvendig la jeg på fyllstoff og tilpasset med fil og sandpapir. Mange ganger. Avsluttet med sandpapir nr 600.

 

Grunnes og lakkes.

1668.jpg

1673.jpg

 

 

 

Vekta på stokken havnet på 1,45 kg. Ca 0,5 kg mer enn orginalstokken. Den er veldig stiv og solid. Presisjonsmessig virker det som en klar forbedring. Har ikke fått testet skikkelig ennå.

Hvor mange timer jeg har brukt aner jeg ikke, men jeg startet i påsken. Mye tid går med pga tørketiden, man støper noe og må vente til neste dag før man kan fortsette.

Material kostnad ca 1000,-

Link to comment
Share on other sites

Lett og stivt, hørtes bra ut, men som Streken sier, tar gjerne litt mer info om prosessen. Er litt i stuss her selv. For å gå helt ut i den andre ytterligheten - MacMillan lager vel skjeftene sine i mer eller mindre hel ved innvendig og freser/maskinerer ut innsiden og løpskanal ettersom hva som skal oppi (om de ikke gjør det regulært, gjorde de det tidligligere med mindre jeg har misforstått).

 

Hvordan ville noe slikt fungere i forhold til en normal husholdningsmaskinpark ?? Kan f.eks normalt treverktøy benyttes eller bør en ha tilgang til maskinverksted ??

Link to comment
Share on other sites

Har hatt lyst til å lage en stokk selv, men mangler erfaring. Etter mange timer med grubling på fremgangsmåte har jeg en idé.

 

Punkt 1 må være å lage DVC-kjernen, dette er vel masse arbeide men ikke spesielt vanskelig. Deretter var tanken å lage en avstøpning av undersiden av pipe/kasse/magasinbrønn i karbonfiber, støpe den fast i kjernen og så laminere opp utsiden. På denne måten burde en få perfekt passform uten bedding. Eller?

 

Leon: Husker du hvor mange lag/vekt karbonfiber dere brukte?

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok elegant glemme fremgangsmåten du foreslår. Når du begynner å støpe vil du merke at duken, særlig karbonduken, slett ikke er samarbeidsvillig til å fange opp så små detaljer du ønsker. Den vil rett og slett ikke bli liggende og alt stålet blir klint ned til det ugjenkjennelige med epoxy og hybelkaniner.

 

Mrf, hvorfor kan ikke virkeligheten tilpasse seg mine påfunn? Det er helt greit om jeg må ta en beddejobb etterpå, kasse og løp kan jo beskyttes med plastfolie. Hvor nøye kan jeg få det om jeg vakuumbagger dette på mekanismen?

 

Ideen var å bygge opp med tape tilsvarende ett lag fiber på sidene, og deretter legge to lag under tapen og 1 lag over. Da ville jeg fått en fin overgang for overlapping når ytterduken ble lagt. Denne kunne så støpes inn i kjernen før den endelige formen utvendig ble satt, det burde gjøre det enklere å få ting rett og pent.

 

Vil det ha noe for seg å frese ut et ribbemønster i kjernen som fylles med epoxy/fiber? Dette bør jo øke stivheten uten å øke vekten for mye. Er metallforsterkning av rekylklakk vert bryet? Evt borre gennom kjernen fra siden så klakken sammenføyes med ytterskallet? Og hvordan legger man opp søyler? Er karbonfiber sterkt nok til dette eller bør man støpe inn stål etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Begynner å innse at jeg ikke har fillepeiling på dette gitt :-)

 

Så hele partiet rundt kasse skal støpes massivt? Kun skum foran og bak? Ikke engang på sidene av kassa? Dæskern, det endrer jo jobben litt... Tror fremdeles det skal la seg gjøre å pre-støpe kasse/løpskanal, det massive partiet kan jo fylles opp fra undersiden i flere operasjoner. Har et digert vibrasjonsbord på jobb som sikkert kan brukes til slikt i helgene. Men jeg tror nok at en enkel mal i tre virker fornuftig. Og med massiv støp rundt låskasse er behovet for søyler åpenbart ikke til stede, det er vel bare å lage noen hylser i glassfiber som settes i riktig posisjon før kassepartiet støpes...

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, skjønner, skjønner. Må gruble litt mer over dette gitt, synes fremdeles at metoden med å støpe det innvendige skallet først har sine fordeler men gjennomføringen blir litt mer komplisert enn planlagt. Korrekt gjennomført burde jeg kunne slippe all innvendig maskinering og tilpassing (annet enn en siste bedding), men det er godt mulig at jeg bare flytter arbeidet fra ett sted til et annet. Ville ikke vært første gangen :mrgreen:

 

Uansett, tusen takk for hjelpen Leon. Nå begynner jeg endelig å forstå hva jeg begir meg innpå...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Var innom Biltema her om dagen, og tok en titt på Divindycell-platene deres. Det er 45kg/m3 plater i 1,2m x 0,8m. Tykkelsen er vel et par cm omlag. Det var skåret ut firkantmønster i platene for at de skulle kunne formes i buer. Platene var limt til en nettingduk på ene siden.

Spørsmålet er da om denne duken vil lage problemer når man skal lamminere til riktig tykkelse? Er metoden å lime platene mot hverander med de oppkuttede sidene mot hverandre? Da kan man kanskje ta av nettingmatten etterpå. Hva slags lim brukes? Epoxy var vel ikke best egnet pga vanskeliggjøring av tilskjæring av platene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lest litt til om temaet, og vurderer nå å gå for markplate (XPS) som form for stokken istedenfor Divindycell. Det virker som det er greit nok å grovforme, og med litt exopxy / microballon blanding kan en forme / slipe seg fram til noe som ligner grisen. XPS er vel noe billigere enn Divindycell også.

Ideelt sett burde jeg kanskje støpt en form fra den gamle stokken, som jeg så kunne støpt en PU skum kjerne fra. Men tror det i realiteten blir enklere å lage noe direkte fra markplate.

Noen andre som har tenkt noe mer på temaet?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke så mye fart i denne tråden. Kanskje de som vurderer dette venter med prosjektstart til etter jaktsesongen er over...? :wink:

 

Uansett leste jeg denne beretningen om støp av karbonfiber: http://www.webbikeworld.com/t2/carbon-f ... cle-parts/

 

Det som var interessant var bruken av en vanlig støvsuger for vacuum bagging. Noen som har prøvd eller vet noe om dette???

Link to comment
Share on other sites

 

Det stemmer! Rart at linken min ble ødelagt. Testet den på "forhåndsvis" før jeg stykte "ok" når jeg la inn innlegget.

 

Uansett; Jeg syntes det var interessant lesning at en kan bruke noe så vanlig som støvsuger for å vaccum bagge. Vet proffene bruker vakumet for å suge ut overflødig epoxy fra duken, slik at det blir lettest og sterkest mulig. Til dette kommer sikkert støvsugermetoden til kort, men det burde til en viss grad fungere til å eliminere luftbobler og dårlige kontakt mellom lagene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har lest litt mer, og et par spørsmål dukker opp... :wink:

 

Når skal legge to eller tre lag med duk, som hver våtes ut med epoxy;

Vil en da først legge ett lag for så å vacuumbagge dette laget. Deretter legge nytt lag oppå dette, og vacuumbagge nok en gang?

Eller legges alle lag på en gang, og vacuumbagger ên gang?

Om en gjør det som beskrevet i første metoden, vil en kanskje lettere klare å forme duken etter den noe kompliserte formen. Men legger en evnt. da nytt lag i god tid før epoxyen herdes helt? Et par timer med "standard epoxy" kanskje? Om en lar første lag stivne godt først, vil det redusere total stivheten til slutt?

Link to comment
Share on other sites

Man bagger vel normalt delen i én operasjon. Hvis du vil gjøre det i flere operasjoner må du nok la det herde opp helt, og jeg tviler på at det gir noen fordeler.

 

Nei, det gir sikkert ingen fordeler med tanke på styrke, men jeg forestiller meg at det kan være lettere å få lagt duken pent om en legger ett og ett lag. :roll: Hvis det ikke gir noen særlige ulemper styrkemessig, tror jeg å legge det på denne måten vil gjøre jobben lettere for meg. Man må kanskje børste opp overflaten på det første laget før neste lag legges, om man velger å la det herde helt først..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper dette gir mer epoxy mellom lagene, som igjen medfører økt vekt og redusert styrke. Du legger jo uansett lagene enkeltvis på formen, så man burde ha god mulighet til å få duken som man vil ha den før man bagger.

 

Det er mulig det er enklere å bagge lagene enkeltvis på kompliserte deler, men med tanke på merarbeidet det innebærer ville jeg prøvd uten først.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det med bagging og legg alle lagene først og så bagg dem. Legger du lagene "riktig" med en gang og passer på å ikke få bretter eller "poser" i lagene går det helt fint. Det viktigeste for resultate er at du legger lagene og pakker dem inn i slippfilm uten å flytte på noe å så får ordnet bagging rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Et tips til som jeg har erfart, bruk godt med epoxsy/poliester mellom lagene og en aluminiums rull til å presse ut den overflødige bindemidel. Da slipper en at det blir luftporer. Når det gjeller bagging er det å viktig å ha noe som puster rundt før du setter på posen og vakum. Anbefaler å lage noe små ting som prøve først.

Må som regel prøve litt før det blir helt 100 men øvelse gjør mester :D

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med tanken på å lage glassfiber/karbon skjefte selv. Har en Tyristubbenstokk som er veldig god å skyte med, men litt tung å dra på som hundeførervåpen. Tenkte derfor å bruke denne som utgangspunkt til en form som lages av styrofoam og så kle dette med duk.

 

Ser for meg følgende problem:

- vanskligheter i å få det pent rundt pistolgrep, lengst frem på kolbe osv. Kan man sette nåler gjennom duken slik at den holdes på plass mens man jobber med den?

- styrke i "vingene" fra forstokken som holder rundt låskasse samt det samme i fremre del av låskasse

 

Tenkte å høre med Westside hva de mener. Tester men med glassfiber så blir det jo ett billig prosjekt og har dermed råd til å mislykkes. Med Carbon blir det noe dyrere. Er det noen som har erfaring med hva som er lettest å jobbe med mtp vansklige områder (som beskrevet over)? Carbon har jeg forstått det som er vanskligere å oppdage dårlig fuktede områder samt å oppdage luftbobler.

 

Har lest alt jeg har kommet over i det siste og blir ikke helt klok. Av filmene jeg har funnet på Youtube virker det som om Carbon er ganske så medgjørlig over kanter. Må ha ett vinterprosjekt i allefall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg følgende problem:

- vanskligheter i å få det pent rundt pistolgrep, lengst frem på kolbe osv. Kan man sette nåler gjennom duken slik at den holdes på plass mens man jobber med den?

Jeg har tenkt litt på dette, og tror jeg kommer til å lage et veldig enkelt utformet pistolgrep som jeg laminerer karbonen på. Til slutt vil jeg tilpasse pistolgrepet med epoxyfiller. Jeg har sett et eksempel på at det ble gjort slik en gang, og det virket som en grei løsning. Siden jeg skal tilpasse finnish med epoxyfiller, pusse og lakke til slutt uansett, gjør det ikke noe om det kan se litt grisete ut med en gang.

 

Ser for meg følgende problem:

- styrke i "vingene" fra forstokken som holder rundt låskasse samt det samme i fremre del av låskasse

Det med styrke i stokken har jeg lurt på også. Ikke minst i retningen 90 grader på fiberstrukturen. Eksempelvis har jeg tenkt å motere en kolbeforhøyer, slik at jeg må lage to hull i kolben for skruene til denne. Hvordan blir styrken i laminatet med tanke på å trekke til skruene for å holde fast kolbeforhøyeren? Har tenkt på å kanskje støpe inn to sylindere for å stabilisere i den retningen.

Link to comment
Share on other sites

@ johan

Kolbeforhøyeren kan du lage med f.eks to alu søyler på ca 16mm, med et glidehull på 8- 10mm. så bruker du to rør\stenger på 8-10mm til kolbekammen.

så borer du hull fra kolben og gjennom søylene, og gjenger hullene 5mm f.eks.

Da får du ingen spenning på stokken fra skruene. da skruene sitter gjenget i søylene og inn i "glidestangen".

Har montert slike på noen børser, og det fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...