Jump to content

Jaktladning i kort 6,5 pipe


h.ulberg

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som har tips til ladninger til 6,5 X 55 i ei 51 cm pipe. Jeg ønsker aller helst å bruke nc96m og kula er ei swft a-frame. Jeg har lada i mange år, men stort sett kun rekruttkula med samme kruttet. Jeg prøvde å lade a-frame med N15 i høst, men greide ikke å komme over 800 i "kortpipa". Ville jeg fått bedre resultat med mrp?, evt andre forslag?

 

mvh

 

hans

Link to comment
Share on other sites

du klarer neppe få særlig mer hastighet enn 800msek med 9 grams A frame i en 51 cm 6,5 pipe.

NC96M er iallefall ikke et krutt jeg ville brukt til den kula om målet var 800msek....

 

har selv en 6,5 med 50 cm pipe, så jeg har prøvd. jeg bruker N15 å får litt over 800msek med 9grams kuler. og jeg får 760msek med 10 grams kuler.

 

har forresten testa, å får samme hastighet med N19 og de samme kulene i den pipa med omtrent samme trykk.

 

så mitt råd, om du vil ha mye over 800 msek med en 9grams kule i 6,5X55..... skaff en lengre pipe ;)

Link to comment
Share on other sites

personlig bruker jeg ikke A-frame i 6,5en min med kort pipe fordi jeg synes hastigheta og ekspansjonen er for liten(har testa)

på elg har jeg brukt 155 grs mega eller 156 grs ORYX eller 140 grs X(men den ekspanderer veldig lite)

 

forresten vet jeg ikke om jeg hadde kappa en 6,5 pipa til 50 cm i dag. da hadde jeg heller valgt et kaliber som feks 308w som ikke lider like mye av kort pipe om jeg ville ha en så kort og hendig børse......

men hendig er den, totallengde på under metern.

Link to comment
Share on other sites

forresten vet jeg ikke om jeg hadde kappa en 6,5 pipa til 50 cm i dag. da hadde jeg heller valgt et kaliber som feks 308w som ikke lider like mye av kort pipe om jeg ville ha en så kort og hendig børse......

 

 

Eller 260Rem(6,5x51) eller 6,5x47Lapua, da får man jo brukt 6,5 kuler og :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som oftest er det slik at de kruttene som gir høyest hastighet i lang pipe også gjør det i kort.

det er sant. men min erfarning med feks N15 og N19 er at forskjellen mellom den hastigheta de to kruttene gir samme kule i en 74 cm pipe er større en det er i en 50 cm pipe med samme patron. dvs du "fyrer mer for kråka" med N15 i kort pipe enn med N19.

Link to comment
Share on other sites

har du testet ut forskjellige knall skal ha noe å si det også. bruker federal 215 knall til mine ladninger

min erfaring er at i 6,5X55 tilsvarer forskjellen mellom federal 210 og 215 ca 1 grs i kruttmengde.

dvs maxladning for ammo med 215 hetter er 1 grs lavere enn maxladning med 210 hetter. kjapp huskeregel som stemmer for det kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Har stort sett brukt anngitt max med norma-19 bak 140gr kule i min blaser med 47cm pipe. Dette gir 810m/s i min og to andre like børser. Hadde imidlertid liggende noen patroner fra gamle sako`n med 140 swift og max mrp2 som gav 830 m/s. Slutter seg til teorien nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...