Jump to content

Tinn til kulestøping


Øyvind

Recommended Posts

Jeg bruker som regel taktekkerbly til svartkruttkulene mine, men nå trenger jeg tinn å ha i blandingen. Hvor kan jeg skaffe meg reint tinn på en billigst mulig måte? De har tinn f.eks. på http://metal.no, men å kjøpe fra slike steder blir ofte dyrt. Noen smelter om gamle pokaler og lignende og har dette i legeringen, men pokaler, tinnfat og annet krimskrams er vel laget av «pewter» som er en legering av tinn og kobber.

 

Jeg er klar over at jeg kan bruke hjulvekter, men det vil jeg helst unngå siden legeringen fra lodd til lodd kan variere. I tillegg inneholder hjulvektene som oftest antimon, noe jeg vil unngå. Det finnes vel også loddetinn som kommer i 50/50 eller 60/40 bly/tinn, men det hadde vært greit å hatt en klump med rein vare.

 

Så, er det noen som har forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt gammelt tinnskrot uten problemer. Kanskje det inneholder litt kobber, men selv med 5% vil en bly-legering med 3% tinn ikke inneholde mer enn 0,1-0,2%. Moderne tinnlegeringer inneholder vel ofte antimon i steden for kobber, evt i kombinasjon. Slugs med 3% tinn støper langt langt bedre enn rent bly, så jeg ser ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Kobberinnholdet i gammelt tinnskrot kan variere mye, og derfor vil jeg helst unngå det. Jeg ble tipset om at Biltema har 500 grams loddetinnstenger som inneholder 99,3 % tinn og 0,7 % kobber. Det spørs om ikke det er veien å gå. Med 3,5 % tinn i legeringen så skal 500 gram med tinn i teorien holde til 414 kuler med den kuletypen jeg skal støpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 month later...

Blir ikke det ganske dyrt i lengden?

 

Jeg kontaktet metallhuset og spurte om prisen på tinn og da var prisen 180,-/kg. Det var for 3 år siden, så det har sikkert gått opp litt, men sikkert ikke så mye som Biltema tar.

 

Man trenger å flusse blysmelta også, så litt flussmiddel er sikkert bare positivt :-)

Link to comment
Share on other sites

Man trenger å flusse blysmelta også, så litt flussmiddel er sikkert bare positivt :-)

 

 

Flusse og flukse er vel ikke det samme? Flussmiddel bruker man for å få tinnet til å feste. Man flukser for at urenheter skal binde seg til voksen/fluksemiddelet man har i slik at det flyter til toppen? Alldri hørt om å flukse blysmelta med syre...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er flussmiddel i tinnet som er på rullene, spørsmålet var om det har noe å si, men tanke på at det er syre,for våpenet, eller om det flyter opp når blyet/tinnet smelter..er jo mye lettere en bly...noen som vet om det er skadelig for våpenet altså..eller om det bare blir borte og ikke kommer med i kulene.

Link to comment
Share on other sites

Om flussmiddelet gjer noko skade skal eg ikkje uttale meg om, men det forårsakar iallfall eit salig griseri. Det brenn ikkje opp, men legg seg som ein oljeaktig film oppå smelten og på veggane av smeltegyta. Det var ein bra jobb å reingjere gryta etterpå. Eg ville anbefala andre tinnkjelder.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...