Jump to content

Magnum tennhetter


Appel-Dog

Recommended Posts

Magnumhettene er noe varmere en standardhettene, og flammen/gnisten når lenger inn i hylsa, noe som sikrer at mest mulig krutt antennes samtidig.

Dette gjør at trykket blir litt høyere, en når kruttet tennes med standard, da tar det litt lengre tid før samme kruttmengde er antennet.

Jeg bruker federal 215 hetter også i 6,5x55 når jeg bruker MRP og N-160 krutt, denne kombinasjonen gir meget god presisjon og bra hastighet med 9 grams kule.

Link to comment
Share on other sites

Appell-Dog, for all del, sjekk om det funker. Å si noe konkret om hvor mye du må redusere avhenger vel av krutttype, kruttmengde, og hvilken hette du hadde fra før. Med andre ord, er det ikke lett å si noe konkret. Det er forskjell på std hetter, og det er forskjell på mag hetter.

 

I slike tilfeller pleier jeg å lade opp en ”gjeng” patroner i den ladevekta hvor jeg føler meg sikker på at jeg slipper at jeg slipper å banke patronene, og så ladere jeg en liten stige, men en til tre patroner med lavere ladevekt, og en bitteliten stige med en-tre patron av hver et par hakk over. Når jeg da skyter dette over kronograf, i benk, får jeg den infoen jeg trenger til å sannsynliggjøre hvordan jeg skal lade nestegang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...