Jump to content

Hjelp med våpensøknad!


Emilio

Recommended Posts

Heisann, jeg skal søke om mitt første våpen, og dette er veldig viktig for meg så vil bare være 100% sikker på at det er riktig.Noe av dette ville jeg bare dobbeltsjekke Dere er nok lei av disse spm, men blir glad hvis noen tar tid og hjelper meg.

 

 

Hva skriver jeg på disse: Alt jeg vet at jeg skal ha 12/76kaliber, evt. Lanber Gyttorp. Eller star Baikal?

 

1)Våpen/våpendelens art

2)Kaliber

3)Pipelengde

4)Fabrikkmerke

5)Modellbetegnelse

6)Nummer

7)Vanlig over å under hagle er det Halvautomatisk? Veldig dumt spm :roll:

8)Medlem i skytterlag/ -klubb? Jeg er medlem av Ullensaker jff. Det telles her?

9)Søkerens tidligere våpenkort nr?

10)Utstedt av politimesteren i?

11) Tilslutning til godkjent skytterorganisasjon,(kopi av startkort/medlemskort.osv)

12)Andre opplysniger (Søkes det om til øvelse) Skriver jeg bare småviltjakt?

13)navn å adresse på leverandøren?

14)Oppbevaringstedet er beskyttet av fg-godkjent innbruddsalarm med overføring til alarmsentral? Alarm hjemme bare da?

15) Påtegning av selgeren, her lar jeg det bare stå blankt?

 

Mvh Emilio

:) Takker for svar på forhånd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg skal søke om mitt første våpen, å dette er veldig viktig for meg så vil bare være 100% sikker på at det er riktig.Noe av dette ville jeg bare dobbeltsjekke Dere er nok lei av disse spm, men blir glad hvis noen tar tid å hjelper meg.

 

 

Hva skriver jeg på disse: Alt jeg vet at jeg skal ha 12/76kaliber, evt. Lanber Gyttorp. Eller star Baikal?

 

1)Våpen/våpendelens art------hagle

2)Kaliber-----12

3)Pipelengde

4)Fabrikkmerke

5)Modellbetegnelse

6)Nummer

7)Vanlig over å under hagle er det Halvautomatisk? Veldig dumt spm :roll: ----x på nei....

8)Medlem i skytterlag/ -klubb? Jeg er medlem av Ullensaker jff. Det telles her?------ja

9)Søkerens tidligere våpenkort nr?

10)Utstedt av politimesteren i?

11) Tilslutning til godkjent skytterorganisasjon,(kopi av startkort/medlemskort.osv)

12)Andre opplysniger (Søkes det om til øvelse) Skriver jeg bare småviltjakt?----jakt

13)navn å adresse på leverandøren?

14)Oppbevaringstedet er beskyttet av fg-godkjent innbruddsalarm med overføring til alarmsentral? Alarm hjemme bare da?

15) Påtegning av selgeren, her lar jeg det bare stå blankt?----ja

 

Mvh Emilio

:) Takker for svar på forhånd

 

Resten kan stå tomt, og med tanke på alarm må du skrive nei.....visst du ikke har med link til alarmsentral..

Link to comment
Share on other sites

Inkluder også pipelengde... siste søknad eg leverte, lot eg den stå tom og den hyggelige dama i disken påpeikte dette. Vi kom fram til at ho skreiv 46cm (som vel er minimum pipelengde), "og så fører selger på eksakt pipelengde når du vet hvilket våpen du skal kjøpe".

 

Så type (hagle), kaliber (12), pipelengde (min 50 - edited), kryss av det som er sant når det gjeld oppbevaring og bruk - har du alarm som ikkje er overføring, krysses det av "nei", har du ikkje våpenskap, krysses det av "nei", etc etc... for all del, ikkje lyg!

 

Generelt så syns eg politiet er hyggelege og hjelpsame, men no bur eg i Bergen så det er ikkje anna å vente... 8)

 

Alternativt, kan du stikke innom ein våpenbutikk (gjerne på eit tidspunkt det er få kundar der) og spørre dei om hjelp. Dei kan alt dette til fingerspissane.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Inkluder også pipelengde... siste søknad eg leverte, lot eg den stå tom og den hyggelige dama i disken påpeikte dette. Vi kom fram til at ho skreiv 46cm (som vel er minimum pipelengde), "og så fører selger på eksakt pipelengde når du vet hvilket våpen du skal kjøpe".

 

 

Snill dame, minimum løpslengde for hagler er 55cm (pumpe/auto) eller 50cm (for andre hagler).

Link to comment
Share on other sites

Ehem! Hved dags dato (før ny foreskrift trer i kraft), er korteste løpslengde i teorien lik 0cm. Dette da det er våpenkontoret som tar stilling til hvor kort løp du får ha. Men rundskrivene sier min 47cm, og kortere må man dokumentere bruk og nødvendighet for. Typisk er 40cm det man som oftes får godkjent til hundeførerbørse, om man kan dokumenter at man er godkjent hundefører med godkjent hund. Så i praksis er 40cm korteste løpslengde en kan regne med å få godkjent på rifle.

 

Hagle er 55cm for 1/2auto/pumpe, og 50cm for resten.

 

Alt dette vil bli 40cm når den nye foreskriften trer i kraft, dog med det forbehold at våpenets totallengde ikke kan understige 84cm (og bort med bulpup designene).

 

Når man søker på hagle, oppgir man kun kaliberet (normalt 12) og fører ikke på 70/76/89. Man fører heller ikke på om det er en Enkelt løper eller en O/U eller SS man skal ha.

 

Har man hagle til jakt, og skal ha en til. Kan det være en fornuftig begrunnelse å ta med siste del av kaliberet, om dette har relevans. T.d Når man skal ha seg en gåsehagle i 12/89, eller motsatt, når en skal ha seg en lettere hagle til fjellet og vil ha en lett 1/76 eller en 20/76 eller noe slikt.

 

Alt dette gjelder hagle til jakt, hagle til leirdueskyting (programm skyting i skytterlag som NJFF eller lignende) Må man legge ved medlemsbevis og gjerne startkort/annen dokumentasjon på behovet. Ikke bland kortene, med å skrive jakt og trening, eller jakt og konkuranse. Velg enten det ene, eller det andre. Husk at man snart kun kan ha 6 jaktvåpen uten en salig omgang med dokumentasjon her i landet, så tenk dere om før dere fyller opp plassene med våpen som kansje vel så mye skal brukes til en form for godkjent kokuranse.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke lett :oops:

Sitter fortsatt i tvil på noen spørsmål.

 

 

Ved søknad om våpen til øvelse og konkuranse skyting.

Deltar søkeren på:

Skytterlagets trening...

Termin festetde klubbstevner

Åpne approberte stevner

Dette lar jeg bare stå blankt siden jeg søker om våpen til jakt?

 

 

 

 

Takk for alle svar! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hagle

12 (76, ha med eller ikke)

Pipelengde? Skal jeg la den stå blankt

Fabrikkmerke, blankt?

Modellbetegnelse

Nummer

 

Våpenet skal brukes til: Jakt, kunnet jeg ha spesifisert det mere? Eller er det der det står andre opplysninger at jeg f.eks skriver småviltjakt?

 

Du kan skrive bare; Hagle

12 og resten blankt visst du ikke har en konkret hagle du skal kjøpe.

Du trenger bare skrive jakt, kan jo hende du vil jakte rådyr senere...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder husalarm så skal man bare krysse av for "ja" dersom denne faktisk har overføring til alarmsentral. Det står relativt greit på søknaden, "FG-godkjent alarm med overføring til alarmsentral - Ja/Nei" er vel fomuleringen.

 

Men det skal være helt uproblematisk om du krysser av for "nei" for første (eller andre, tredje, ...) våpen - det er et krav kun dersom du har mer enn 25 våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...