Jump to content

Trappeløp


Falk

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor enkelte rifler ble levert med trappeløp. Gamle mausere ble jo levert med trappeløp. Jeg har hørt snakk om at det skulle stabilisere forskjellige kulevekter bedre. Noen som vet om det stemmer eller har en annen teori på saken?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, et sylindrisk løp ville jo vert enda mindre arbeid enn å måtte ta et par "trapper" eller en lang kon... :roll:

 

Hadde vert intressant å høre teorien bak at det skal hjelpe, men jeg syns jevnhet/konisitet høres bedre ut.. :roll:

Kan tenke meg at viss godset på noen måte skulle bli påvirket forskjellig over de eventuelle trappene når kula reiser forbi, så må dette være en utrolig komplisert formel for å få ut et "bedre" resultat enn med et sylindrisk/konisk løp...?

Link to comment
Share on other sites

Nja, man får jo godt egnede manuelle dreiebenker til formålet som kan dreie laange koner, f.eks Trens og Tos har utveksling mellom Z og X aksene som gjør at du kan dreiie koner på over 1 meter.

Problemet blir jo som nevnt sperringa ved sånne diametre som løp ligger rundt; 20-30mm og støttebrille blir liksom litt vanskelig med konisk dreiing.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå var vel en del av teorien også at pipa strekker seg ved varmgang og at denne skulle få lov til å bevege seg i fremre pipering/hylse på helskjeftede miltiære våpen.

Noe som jo er enklere når den fremste delen av pipen er sylindrisk.

 

Ikke at det har noe særlig å si for de som "modifiserer" den gamle M98'n ved å kappe ned skjeftet til halvstokk da, men... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Konisk; størst diameter ved kassa, jevnt avsmalnende mot munningen.

Sylindrisk; samme diameter hele veien

avtrappet: flere sylindriske partier, diameteren reduseres for hvert parti

chuck: her-den innretningen som løpet festes i dreiebenken med når en skal dreie

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hvordan en tre-fire brå svingningsopptakere skal virke bedre enn et sylindrisk eller konisk løp....som er omtrent helt jevne i forhold.

 

Inntil et mer holdbart argument fremkommer så velger jeg å tro at det er som fremkommet i tråden, pga forenklede produksjonsmessige forhold og for litt mindre vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...