Jump to content

Klikking med rifle


lakelander links

Recommended Posts

Jeg trener mye på avtrekk med og stå og klikke.

Og når det gjelder klikking så har jeg hørt mye, mange er får og mange er mot det.

Spørte en børsemaker en gang og han svarte at det var det sama om man bruke klikkpatroner eller ikke, så jeg bruker da ikke noe sånt.

Så tenke og spørre hva andre synes, klikker dere? Hvis dere gjør, bruker dere klikkpatron eller ikke?

Noen som har opplevd skader med det?

 

 

Hva synes folk om klikking?

Link to comment
Share on other sites

Eg har tørrklikka min del med både gamle Brno`en og Mauseren. Men etter at tennstempelet blei ødelagt på ein Star Baikal som eg har, så har eg blitt litt meir forsiktig med dette. Har kjøpt klikk patroner til 6.5x55 og .223 og til dei to minste kaliberene, som har randtenning, så har eg kun brukt skutte hylser i, når eg skal klikke litt.

Hagla, den klikker eg ikkje så mykje med, så den får greie seg.

 

Om det er skadelig med tørrklikking, det kjem vel heilt an på våpen som du gjer dette med. Det har med tilpasning på tennstempel, kva tennstempelet treff mot, når det går lengre, sidan det ikkje er patron i kammeret. Eg vil tru at enkelte våpen er heilt ok å tørrklikke med, og andre er det meir skadelig å gjere det med. Men kva våpen som er ok å gjere det med og ikkje, det veit eg ikkje heilt.

Men eg som sagt er blitt litt meir forsiktig med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte klikkpatroner helt til flere børsemakere og en våpenskribent sa det var helt unødvendig. Jeg har ikke mulighet til å skyte så mye som jeg gjerne skulle ha gjort, så det blir mye klikking. Liker å ta ladegrep for hvert klikk slik at det blir så nærme virkeligheten som mulig, så da er det selvfølgelig mye mer praktisk med tomt kammer.

 

Kall meg en gambler, men jeg tar sjansen :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte klikkpatroner helt til flere børsemakere og en våpenskribent sa det var helt unødvendig

 

Jeg får ikke dette til å stemme jeg :roll: Ettersom jeg ikke har noe bevis for dette skal jeg ikke komme med noen påstand om at det er større belastning for tennstemplet å klikke uten klikkpatron. Men det har jeg blitt fortalt, i alle år, innen DFS-miljøet. Jeg har klikket (misforstå meg rett :wink: ) en del, men kun med klikkpatroner. Jeg mener også ganske sikkert at den lokale børsemakeren har begrunnet dette en gang... :?:

Link to comment
Share on other sites

På ei hagle er det en hane som slår på en tennstift slik at den etter hvert blir deformert og evt ryker.

 

På ei rifle er det oftest slik at tennstempelet slår mot en kant inne i sluttstykket og hanen ikke helt ned i bunnen på oppgangen bak i i sluttstykket.

Når tennstempelet slår imot kanten foran inne i sluttstykke vil du ikke få en strekk av tennåla hver gang du trekker av forde hanen ikke slår i bunnen på oppgangen bak på sluttstykket (rørstykket).

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noe problem å klikke med hagle, rifle, med et unntak gammel Lakelander der tennstiften er lodda fast i

resten av tennstempelet og våpen der dette er gjort, men kan egentlig ikke skjønne hvorfor dere skal klikke med hagle, åssen avtrekket er der har jo minimalt å si på hvordan man skyter. kal .22 skal man ikke klikke med pga. tennstiften slår i kammerenden. En tennstift kan jo ryke når som helst, der er det ikke noen fasit, men den blir helt klart ikke noe bedre hvis man klikker mye med den.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noe problem å klikke med hagle, rifle, med et unntak gammel Lakelander der tennstiften er lodda fast i

resten av tennstempelet og våpen der dette er gjort, men kan egentlig ikke skjønne hvorfor dere skal klikke med hagle, åssen avtrekket er der har jo minimalt å si på hvordan man skyter. kal .22 skal man ikke klikke med pga. tennstiften slår i kammerenden. En tennstift kan jo ryke når som helst, der er det ikke noen fasit, men den blir helt klart ikke noe bedre hvis man klikker mye med den. Det er også en del gamle hagler som stiften sitter i hanen, hvis disse ryker kan det bli dyrt hvis hele hanen må skiftes

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noe problem å klikke med hagle, rifle, med et unntak gammel Lakelander der tennstiften er lodda fast i

resten av tennstempelet og våpen der dette er gjort, men kan egentlig ikke skjønne hvorfor dere skal klikke med hagle, åssen avtrekket er der har jo minimalt å si på hvordan man skyter. kal .22 skal man ikke klikke med pga. tennstiften slår i kammerenden. En tennstift kan jo ryke når som helst, der er det ikke noen fasit, men den blir helt klart ikke noe bedre hvis man klikker mye med den. Det er også en del gamle hagler som stiften sitter i hanen, hvis disse ryker kan det bli dyrt hvis hele hanen må skiftes

 

 

 

Hvilken modell av Lakelander da?

Jeg har 389 sporter, har klikka masse med det, har jeg gjort noe domt da :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skadet kammeret og brakk tennstiften på en Rem 597 pga tørrklikking.

Nå bruker jeg klikkpatron i ALLE våpen.

Ser ikke hvorfor man skal risikere skadet vpn, når en klikkpatron koster like mye som en halvliter øl.

Er ikke det et randteningsvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skadet kammeret og brakk tennstiften på en Rem 597 pga tørrklikking

 

På randtenningsvåpen er dette en reell risiko ved for lang tennstift. Jeg opplevde det på en BRNO452, og den fikk en liten hang til å klikke etter det. Etter den hendelsen har jeg sjekket lengden på tennstift nøye (og kortet den ned om nødvendig), og kan derfor klikke med mine 22er uten noen fare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...