Jump to content

Kommende hundeeier...hva trengs?


christianj

Recommended Posts

Hva du trenger som ny hundeeier... tja...

-hundemat

-hundeskåler

-hundebørste

-hundebur

-hundegård

-hundehus

-hundebånd

-hundebok

-hundesele

-hundepeiler

-hundeklotang

-hundesokker

-hundeleker

-hunderefleksvest

-hundeshampo

-medlemskap i norsk kennel klubb

-skoskap

-søppelbøtte med lokk

-hunde/barnegitter i trappa

-hundeførerbørse

-Hundetekke

:wink::wink::wink::wink:

Dette må du skaffe med en gang, da er du garantert hekta på hund. :D

Link to comment
Share on other sites

Du trenger også:

 

Tid

 

Tolmodighet.

 

å ta en titt i loverket rundt dette med hundehold (så man ikke plager andre med egen morro).

 

Kjærlighet (er ikke du glad i hunden din, kan man knappest forlange at den skall være glad i og ha respekt for deg).

 

Lyddemper på børsa for å bevare hundns hørsel (kommer litt ann på jaktformen det da).

 

Nevnte jeg tid? :wink:

 

Lykke til med en ny kammerat, dere vil gjerne holde i lag i 12-15 år. Så det burde bli plenty muligheter for å se på jakt film sammen. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjekt med et bur inne. Jeg har kjøpt mye hundeutstyr på felleskjøpet - greie priser :-)

Sats samtidig på et godt og stabilt bur i bilen. Vanlige, standard nettingbur holder ikke i bil, etter min mening.

 

-> Som valp er det greit med en madrass i buret - som ikke er så lett å bite i/ødelegge.

Anbefaler ei gummiert matte fra HellyHansen (Felleskjøpet har denne). Den tåler mye (schweizer'n min hater buret sitt, og har ikke greit å få hull på denne enda). Lettvint om hunden skulle ha uhell i buret også - bare å vaske av. Bruker fleece-tepper oppå matta. Billige og bare å kaste i vaskemaskina og kaste dem etter hvert. Har et teppe over buret også, for å skape en trygg hulefølelse.

Denne matta går det fint an å bruke i eks. hundegåren senere :-)

-> Nå bruker jeg madrass fra Gaupa.no. Kjempefin og praktisk. Innertrekk med soveposefyll. Yttertrekket er vaskbart og vanntett. Har eks brukt denne ute på snøen... Har 2 hjemme og egen pute i bilen, og alle hundene digger puta! (Ddem syr også på spesialmål).

-> Klotang: Prøvd mange, men INGEN slår tanga fra felleskjøpet (sort med oransje detaljer). Den minste holder til de fleste! Aldri klippt feil med den, har korte armer, så du har mer kontroll på den.

-> Leiebånd og halsbånd: Mye fint rundt om. Men FK har eks. lærbånd til under halve prisen av hva dyrebutikker selger dem for. Dyyyrt bånd til å begynne med er lite vits i - for kan banne på at den lille rakkervalpen skal bite litt i båndet ;-)

-> Mat/vannkopper får jeg aldri for mye av :-) FK har mye forskjellig her også, men liker godt porselenskopper. De er så tunge at dem ikke sklir så mye rundt på gulvet. nettdyret.no har mye fint, til rimelig pris.

-> ID-brikke vil jeg anbefalle (brikke på halsbåndet med ditt nr). Etter frøkna mi ble påkjørt har jeg satt på det på alle hundene. Har bestilt fra en svensk side: http://www.lrdesign.se/. Fine og til rimelig pris. Kom i posten etter få dager. Har slik, selv om dem er id-merket. Skulle bikkja stikke ut og det skjer noe, så er det gull verdt. Det er hunden verdt - tro meg - jeg plukka hunden min fram under en bil....

-> Leker! MASSE leker! Tauleker er greie til å begynne med, men om dem fortsatt vil ha leker når dem blir større, holder de skjelden. Her i huset ender det med at dem spiser tråder. Og det er ganske dumt, og ikke særlig bra eller godt for hunden når dem skal ut igjen.... Kjøpte en Kong til schweizer'n i høst. Holdbar som fy og populær! Har to andre leker til i hard gummi, og disse er veldig populære. Koster en del mer (kong ca 120 kr, de to andre gummilekene ca 150), men de er verdt det siden de holder mange ganger lenger enn mye annet. Dra-leker er også morsomt. Å dra med hunden gir hunden en følelse av at det er dere to, dere er et team!

 

-> Skulle du av en eller annen grunn ha bruk for en klippemaskin så er jeg fornøyd med min Moser fra Clas Ohlson. 498 kroner og går som et uvær. Barbert elghund og setter, uten problemer. Fant tilsvarende på dyrebutikken i Charlottenberg til den dobbelte prisen:o

-> Dressurkurs er alltid en god investering. Valpekurs til å begynne med. Mye veeeldig grunleggende og logisk, men du kommer faktisk i gang med treninga!

-> Utstillingsbånd: Tynt leiebånd og tyynt metallstrøp-halsbånd er det jeg har blitt mest tilfreds med. Prøvd det meste anna.

 

Veldig mye forskjellig her - og mye sikkert unødvendig - men det meste vanlige er jo nevnt fra før. Dette er mine tips og erfaringer - som regel kjøpt en ting, ikke blitt fornøyd og kjøpt noe annet. Har en elghund på 8 år, en schweizerstøver på snart 18 mnd, og vi deler tak med enda en elghund og en engelsk setter på 18 mnd - så vi har testa ut mye rart! :-)

Link to comment
Share on other sites

Christian skal ha seg en glatthåret foxterrier, dermed utgår børster, peiler, shampo etc etc.

 

Lån eller kjøpt boken På Plass av Jørn Mazarino, det er en bok jeg kan anbefale. Det er slengt mye drit om Jørn på diverse forum, men så skal det sies at jeg har skrevet maks 2 innlegg på disse forumene... Jeg fikk nok rimelig fort kan du si...

 

Halsbåndene kan du kjøpe på Harjoos eller på Sortland Dyreklinikk, de har noen kjekke halsband som du enkelt kan sette på og ta av. Veldig fordel når du skal gå frem på hiene, da kan du ikke stå å knote med gjenstridige halsbånd.

 

Buret/burene kjøper du på Felleskjøpet på Sortland, ett til bil og ett til å ha inne, du har selv sett hvilke burtyper jeg har. Det buret jeg er mest fornøyd er laget av Vari, det er også godkjent hos flyselskapene, koster litt men de er veldig bra. Terrierne er veldig godt fornøyd med fleecepledd kjøpt på Rema1000 til 30-40 kroner stykket.

 

Leiebånd kan du kjøpe overalt, sist jakttur så glemte jeg båndet til Spider, og løsningen ble ett slepetau til bil av typen som strekkes ut til flere meter, i nøden spiste fanden fluer, kjøpt gjerne 2 så har du ett i reserve, samme med halsbånd.

 

Vaksine en gang i året, ormekur 2 ganger i året, forsikring kan hjelpe på nattesøvnen, mat og vann... også jaktlyst da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Christian skal ha seg en glatthåret foxterrier, dermed utgår børster, peiler, shampo etc etc.

 

Shampo trenger man vel selv om man har en korthåret hund? Jeg vil i alle fall anbefale det. Om du skal ha innehund vil en kjapp dusj med shampo ca annenhver uke (og når du kommer hjem fra skogstur) gjøre det mye hyggeligere å ha hund. Det er imidlertid ikke nødvendig å kjøpe de dyreste spesialshampoene og skulle hunden være veldig skitten og du ikke har shampo for hånden så fungerer grønnsåpe også.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vært hund i dette huset siden tidenes morgen :P .

Og dæven hvor mye jeg mangler :oops: .

Hundebur, hundeseng.

To ting som gjør at hunden har faste tilholdssteder. Under hvile og gjennom natten ligger mine hunder i buret (helt frivillig). Når hun er løs i huset er hunde sengen fast tilhold sted (ikke stoler sofaer og alle andre steder en kan snuble i dyret).

Hals bånd av jakttype.

( mine hunder har aldri på seg fast halsbånd, da det henger seg opp i brake, gjerder og alle andre ut stikkende elementer)

Klo tang.

Strigle kost. (fjerner en mengde små stive løshår)

Sjampo.

Spor sele (dersom hunden skal brukes til ettersøk)

Hva du ikke har behov for å kjøpe alt det andre, inklusiv fleskbond som alle inklusiv du snubler i.

 

Bruk TID TID TID TID, Kjærlighet.

 

Og en lykkelig hund har nødvendig grunndressur.

Som.

Kom.

Sitt.

Ligg.

Bli.

På plass (inklusiv det å gå fint ved foten på tur)

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet fram mye bra.

Men skal du kjøpe alle disse tingene på en lønning er det ikke mye kr igjen til bikja.

Hadde startet med:

- Bur, viktig å begynne med burtilvenningen med engang bikja kommer hjem. Da er det lettere og få den stuerein.

- Halsbånd, lett enkeltype som ikke klør og er skånsom mot pelsen.

- Leiebånd av kjetting. Så lærer ikke bikja seg til at hun kan tygge over båndet. Hadde ventet 1-2 uker før jeg hadde begynt med og bruke leiebånd til bikja. Valpen har mere enn nok av nye impulser og forholde seg til den første tia enn og måtte lære seg til å gå i bånd i tillegg.

 

Solide Hundeskåler i metall.

 

Det med å tilfredstille bikjene med leker inne, synes jeg er en uting. Leking, kosing og herjing foregår utendørs. Ikke fall for fristelsen å herje og kose med bikja innendørs. Hvis du er konsekvent med dette får du ei bikje som er rolig og behagelig innendørs. Bikja skjønner at inne skjer det ingenting så her er det bare å finne en rolig plass og legge seg til rette.

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Christian skal ha seg en glatthåret foxterrier, dermed utgår børster, peiler, shampo etc etc.

 

Shampo trenger man vel selv om man har en korthåret hund? Jeg vil i alle fall anbefale det. Om du skal ha innehund vil en kjapp dusj med shampo ca annenhver uke (og når du kommer hjem fra skogstur) gjøre det mye hyggeligere å ha hund. Det er imidlertid ikke nødvendig å kjøpe de dyreste spesialshampoene og skulle hunden være veldig skitten og du ikke har shampo for hånden så fungerer grønnsåpe også.

Litt uenig der, forsåvidt. Skal hunden KUN være inne, så kan du jo vaske hunden din annenhver uke. Men for en jakthund, som kanskje kan klare seg ute et par timer selv, som skal drive aktivt i skogen er det etter min mening lite gunstig å bade hunden så ofte. Hunden har et naturlig fettlag i pelsen, og mye bading er ikke bra for dette.

 

Støveren min er inne hele tiden og får bad når det trengs (eks. om hun har badet i gjørma, en av hannbikkjene har skvetta på henne på tur - skjer litt av hvert med ei tispe og 3 hannhunder:P). Vil tro det her er bading en gang per 3. måned - og det er forsåvidt nok...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har som "jmonsen" skriver hatt hunder siden tidenes morgen og har ikke halvparten av hva som er remset opp her. Har bur til begge, pledd og ligge på og det nødvendigste for tur og jakt. Og jaggu har mine bikkjer levd opp de og :P Og med mye mindre sykdom enn hva enkelte sliter med på hundene sine. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk ikke at det er SÅÅÅ mye som er absolutt unødvendig her.

I mitt innlegg har jeg ramsa opp noen tips og mine erfaringer.

Når dere jakthundfolk ser over utstyr som har samla seg opp, så skal dere nok se at det er en del ting dere har glemt dere hadde ;-)

 

For all del; Ikke kjøp/ordne deg alt detta med en gang ;-) Det viktigste er et godt tilholdssted for hunden (mine foretrekker bur). Er dette stedet koselig og trygt fra første stund, blir nok hunden mer glad i dette. Dem foretrekker det beste dem også ;-)

 

En kan jo alltids si at bikkja får et teppe på gulvet, og det er plassen dems. Leiebånd trenger jeg ikke, for jeg har et gammelt tau, Matkopp? Hva er det? Jeg har jo et par tomme 2liters isbokser.

Jo jo, kan jo gjøre det, men jeg foretrekker det ikke. Boffene fortjener kun det beste :-)

 

Tips: Det ligger uendelig med hundeutstyr på finn.no

Tips 2: Ordne den forsikringa så fort som mulig. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Syns du var litt sarkastisk nå "Hyprjinta", det er vel SVÆRT få som bruker et gammalt tau når man går tur med bikkjene, eller forer i gamle 2 liters plastbokser. Det jeg mente var at skulle man handle alt det nye som er et "Must" for alle hunder, ja da er ikke jeg med lenger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syns du var litt sarkastisk nå "Hyprjinta", det er vel SVÆRT få som bruker et gammalt tau når man går tur med bikkjene, eller forer i gamle 2 liters plastbokser. Det jeg mente var at skulle man handle alt det nye som er et "Must" for alle hunder, ja da er ikke jeg med lenger. :wink:

Var jo bare for å sette det litt på spissen! ;-)

Men det er jo faktisk dem som fôrer i isbokser og ikke har ordentlig leiebånd...

 

Eks. i innlegget mitt over her, så har jeg skrevet opp mye forskjellig - som mange ser på som unødvendig. Men det er bare for å komme med mine tips.

Men alt kommer an på hva man selv er ute etter.

 

Men står fortsatt fast på den: Når du roter fram ALT hundeutstyr og saker, så har du vel litt du også, Graahund? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar :shock::D

 

Da har jeg bestilt et par bøker blant annet På Plass av Jørn Mazarino Så det blir vel greit. Ellers så er det nok en tur til felleskjøpet nært forestående :) Får ta ting litt etter hvert...

Blir vel for fra felleskjøpet også når den tid kommer også.

Link to comment
Share on other sites

Christian skal ha seg en glatthåret foxterrier, dermed utgår børster, peiler, shampo etc etc.

 

Shampo trenger man vel selv om man har en korthåret hund? Jeg vil i alle fall anbefale det. Om du skal ha innehund vil en kjapp dusj med shampo ca annenhver uke (og når du kommer hjem fra skogstur) gjøre det mye hyggeligere å ha hund. Det er imidlertid ikke nødvendig å kjøpe de dyreste spesialshampoene og skulle hunden være veldig skitten og du ikke har shampo for hånden så fungerer grønnsåpe også.

 

Du kommer til å rasere pelsen til terriern ved å innføre baderutiner, vask bikkja hvis det lukter pyton og ikke til å ha i hus, Lano eller uparfymert barnesåpe fungerer utmerket, jeg bruker lano hvis dusjing er påkrevd...feks minklukt eller at de har rullet seg i oterskit. Har de badet i sjøen så blir de kun spylt med varmt vann, ellers så vaskes de aldri, og du kan fint ha de på fanget uten å rynke på nesa.

 

jeg forer i 2 liters isbokser... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke halvparten av det som er ramset opp her jeg... :oops:

 

Men det som er et "must" er:

Bånd og halsbånd

Matskåler

Refleksvest

Bilbur

Mat (sier seg jo selv)

... og forsikring og vaksiner er ikke dumt det heller

 

Ellers blir det jo etter bruksinteresse:

Pelsstellutstyr

Sele, line, kløv osv.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har tenkt å bruke hunden som ei hibikkje, og bruker du den nok, så utgår klosaks.

 

MEN, i tilleg bør du ha en god mobiltellefon, med bra battkapasitet, og nød nr til veten på hurtigtast :wink: Kan komme godt med :lol:

Forsikring blir da obligatorisk, hvis foreldrene dine ikke er stinn av peng da.

 

Sier en som har sin 3dje bikkje som jobber bra under ura :D

Link to comment
Share on other sites

Klosaks får du bruk for selv om de sliter bra på steinene vi har her, baklabbene krever lite klipp mens forlabbene trenger litt mere stell, ulvekloa blir ikke slitt så den må klippes. Jeg skal teste ut klosaksen de har på FK, har kjøpt noe billigdrit som jeg ikke er helt fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Det anbefales ikke å bruke annet enn hundeshampo, selv om såpen er uparfymert.

Plutselig ender du opp med et hudproblem. Dessuten trenger du bare et par teskjeer med shampo av gangen, så det blir ikke noen stor utgift.

 

Kan noen fortelle meg hva hundeshampoen innholder, hva er det som gjør denne så unik i forhold til alternativene jeg har brukt?

Link to comment
Share on other sites

...Kløv er fint det ja men tror ikke helt det er tingen til terrier`n :)

Klosaks er det behov for det med alt berget og all steinen vi har her da?

 

Nei jeg tenkte ikke kløv til tassen din :wink: Det er som jeg skrev etter bruksinteresse (og da faller jo mange ting ut pga type hund).

 

Klosaks må du vurdere; Amigo hos meg er en graver av rang og trenger ikke klippe annet enn ulveklørne. Din hund trenger neppe klosaks heller.

Link to comment
Share on other sites

@jaktlykke

 

Det er faktisk veldig viktig at han passer på klørne på terrier`n, og spesielt til det som han skal bruke han til. Hos oss så blir det mye springing på berg, og hvis han ikke holder nerven i sjakk med klostell så kan han få ett problem etterhvert når han finner dyr, da får klørne føtter å gå på, og da er det kjipt om nervene er for lange. Vi har svært få jordhi, her går det i stein og urer, for å ikke snakk om minkjakt i fjæresteinene.

 

kloklipp.jpg

 

Resultatet etter en 3 timers minkjakt, dvs at vi arbeidet i 3 timer på dyret, blødde på alle 4 labbene, værste tilfellet jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Polar skrev:

Kan noen fortelle meg hva hundeshampoen innholder, hva er det som gjør denne så unik i forhold til alternativene jeg har brukt?

 

Jeg mener ikke at hundeshampoen er så unik, men at annen såpe kan forårsake flassing og i verste fall gi problemhud. Den fjerner naturlig fett i pels og hud hos hunden, og er ikke så lett å skylle ut. Grønnsåpe kan brukes hvis du blander i forholdet 1 til 9.

Er på ingen måte ekspert, men uttaler meg etter 35 års hundehold av ulike raser og erfaring som vet.ass.

Men hvis du ikke har en "rullesegidritthund", så er vel ikke såpevasking nødvendig mer enn et par ganger i året? :)

Link to comment
Share on other sites

Hundeklør blør fort og mye hvis en klipper for langt inn eller, som på bildet over, de graver seg til blods. En lur ting å ha er Kaliumpermanganat. Det er et pulver som stopper blødningen med en gang. Fukt en q-tips, dypp i pulveret og ha det rett på kloa. Fåes sikkert på apoteket. :)

Link to comment
Share on other sites

Så skal det også sies at de lærde strides om grønnsåpe som også nevnes i denne tråden, de er heller ikke enige om hvor lenge en hund skal være i ro etter vaksinering, alt i fra 0 dager til 3 uker. :roll:

 

Nei kjæledyrindustrien er full av "må ha produkter", om det er tilsetningsstoffer til akvarium eller "spesialfor" fra dyrlegen fordi Labb ikke er egnet til hundemat så tar jeg det meste med en stor skuffe salt. Hva som fungerer på din hund trenger nødvendigvis ikke å fungere for andre igjen, men å bruke en masse penger på slike "må ha produkter" fordi produsenten eller dyrlegen anbefaler det synes jeg ikke noe om, klart de skal tjene penger de også.

Jeg har også akvarium som hobby, på dyreforetningene så selger de ett pulver som skal øke PH i vannet hvis du har surt vann i springen. Dette pulveret koster over 100 kroner for en liten boks, Aqua PH+... er vel bortimot 100 gram i denne boksen, maks. Jeg kjøpte 1 kg av dette luriumet for under 100 lappen. Luriumet er ikke noe annet enn helt ordinært bakepulver, men folk tror blindt på alt som blir servert av folk som jobber med dette til daglig, og handler i vei. :roll: Jeg mister fullstendig respekten for slike folk, alt som de serverer går inn det ene øret og ut det andre. Det kan være utrolig morsomt å stå høre hva de lirer av seg når jeg selv har gjort en grundig research på forhånd.

 

Har sett hundeshampo fra 49 kroner flasken, er ganske sikker på at det finnes store motforestillinger mot dette produktet, og må heller kjøpe ett annet produkt fordi bikkja klør som f.... Har også lest om folk som måtte kutte ut hundeshampo pga reaksjoner som gikk over til grønnsåpe, og det fungerte helt utmerket for dem, men som nevnt tidligere grønnsåpa har også sin andel av motstandere.

 

Men folk må nå bare gjøre som de vil...om det er slankefor, hundeshampo eller klær til hunder så er det deres egen lommebok det går ut over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...