Jump to content

Styrke i hylser ?


S.O.N

Recommended Posts

I utgangspunktet brukes samme legering i alle typer moderne hylser, en legering av 70 % kobber og 30 % sink, kalt hylsemessing. I tillegg til kobber og sink forekommer mindre mengder andre elementer.

Styrken av denne legeringen er avhengig av varmebehandling og "arbeidsherding" under trekkeoperasjonene. Hardheten i messingen skal også være forskjellig i de forskjellige delene av hylsen. Mekanisk styrke varierer derfor fra sted til sted på hylsen.

For styrken er selvfølgelig også tykkelsen av betydning. Det er noe forskjell på hylsetykkelse mellom 5,56 og 223 Rem, i tillegg er materialkvalitetene strengere beskrevet for militære hylser.

Ja det er derfor forskjell, men den har liten praktisk betydning dersom du ikke overlader hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Takk,

Vil nok tro det er noen små forskjeller ja, og det er sikkert en kombinasjon

av både varmebehandling og tykkelser.

 

Har ingen praktisk betydning men er bare nyskjerrig på dem 'ingeniør' messige

forskjellene og skulle likt og hatt en slik Nato hylse og målt litt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 7x57R, og har tatt vare på det jeg har skutt av fabrikkladd Norma. Her er det brukt forskjellig lott på FMJ og Oryx. Har ikke fått testet dette mtp presisjon enda, men det er mykere messing i FMJ hylsene. Det er også en svak fargeforskjell, og litt forskjell på skrifttypen i bunn av hylsa. Samme ladning gir trykkring på 11.95 på Oryxhylse og 11.98 på FMJ hylse. Ganske vesentlig med tanke på måling av trykkring som trykktegnindikator :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvem som er av ny produksjon :?: Har en følelse av at FMJ hylsen som ikke er avrundet i bunn og som har litt mer kantete skrift gir bedre presisjon. Som sagt ikke fått testet dette fullt ut enda. Hvis Oryxhylser er av ny type, må jeg nok ut da kanskje ut å handle ferdigladd FMJ (DYRT), og behandle hylsene som gull.

Link to comment
Share on other sites

forresten har norske militære 5,56 miljøhylser to hull "ala berdan" å er så å si umulige å lade om.

 

har litt militære hylser. kan veie dem i forhold til noen sivile jeg har når jeg får tid....

 

Det skulle vært artigt å ha vekta på hylsa uten vann, og så en vekt full med vann.

Det vil jo kunne fortelle mye.

Link to comment
Share on other sites

Tja - vekt med og uten vann forteller egentlig svært lite. Vekten av hylsen er det som er interessant fordi det forteller hvor mye messing som er i hylsen. Innvendig volum vil endre seg etter hvilke kammer hylsen er skutt i. Men i et hvilket som helst våpen vil kammervolumet minus volumet av messingen i hylsa gi laderommets volum, med lettere hylse blir volumet større og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Angående dette med styrke i hylser... Dette blir kanskje litt på siden, men dog... Har vært litt for slapp over tid, og har ikke merka hylsene etterhvert som jeg har lada. Utrangering har stort sett gått på klare feil, som f.eks sprukken hals osv. Sist jeg lada, da med årgangshylser, merka jeg at hettene gikk merksnodig lett i et par av hylsene. Nesten uten anstrengelse. Regner med at det betyr at hettene også vil gå like lett ut, og at jeg lett kan få "backsplash" om jeg avfyrer disse?

 

Lader stort sett veldig moderate ladninger, men har blitt lurt til å lade vel heftig en gang i tida, regner med at disse to hylsene var et resultat av den opplevelsen...

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvem som er av ny produksjon :?: Har en følelse av at FMJ hylsen som ikke er avrundet i bunn og som har litt mer kantete skrift gir bedre presisjon. Som sagt ikke fått testet dette fullt ut enda. Hvis Oryxhylser er av ny type, må jeg nok ut da kanskje ut å handle ferdigladd FMJ (DYRT), og behandle hylsene som gull.

 

Den avrundede er den nye typen.

 

Jeg har ikke merka forskjell i presisjon, eller holdbarhet, men jeg har merka at det er litt forskjell i tykkelsen på rimmen på de gamle/nye jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Låner denne tråden litt...

Hvordan er kvaliteten på Winchester hylser sammenligna med Lapua, Norma?

 

Min erfaring med Winchesterhylser er at de strekker seg litt med og dermed må trimmes oftere enn Lapua og Norma. Dette gjelder i hvert fall hylser i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg lada, da med årgangshylser, merka jeg at hettene gikk merksnodig lett i et par av hylsene. Nesten uten anstrengelse. Regner med at det betyr at hettene også vil gå like lett ut, og at jeg lett kan få "backsplash" om jeg avfyrer disse?

 

Lader stort sett veldig moderate ladninger, men har blitt lurt til å lade vel heftig en gang i tida, regner med at disse to hylsene var et resultat av den opplevelsen...

disse hylsene har sannsynligvis fått noe som kalles "permanent hylsehodeekspansjon" eller kan kalles "romme tennhettelommer". dette er enten et resultat av kraftige ladninger, mange ganske kraftige ladninger, eller dårlig(mykt?) gods i hylsene. slike hylser kasserer jeg, vil ikke risikere gasslekkasje rundt tennhetta eller tennhetter som løsner når jeg skyter, for det kan skade støtbunnen på våpenet mitt(selv om det ikke er sikkert det skjer da, men jeg liker være på den sikre siden)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...