Jump to content

Pulk for fjellbruk


Steve

Recommended Posts

Minstemann til fjellpulkens minstemann tidligere snerten http://www.fjellpulken.no/index.php?pag ... &Itemid=18

har jeg kun gode erfaringer og grei på ikke alt for lange turer. Har en på hytta som vi henter vann med og da er det 50 kg i slengen så vekt tåler den! Kan bli litt liten med for stor oppakning dvs den blir topptung. Kan være en fordel med en lengre pulk hvis du tenker på store oppakninger....

Link to comment
Share on other sites

Fjellpulken har et utvalg av pulker:http://www2.fjellpulken.no/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=7&option=com_phpshop&Itemid=38〈=no

 

Jeg bruker Fjellpulken Veteran. Den tilfredstiller mitt behov for transport av varer 7 km fra parkeringsplass til hytta på vinterjakta. Mye av turen går utenfor løypa så jeg stiller store krav til pulken, og jeg er veldig fornøyd med den. Luksus som øl, rødvin og biffer er det aldri noe problem å finne plass til. Man må selvsagt ha tillgang på slaver å spenne i draget. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hatt fjellpulken veteran siden 1995, kjempe pulk og man får plass til alt men trenger og mer en det.

Har brukt min på lange turer, hvor vi har hatt utstyr for to personer i den, blir mest brukt i isfisketiden. Og da er det med telt, soveposer, liggeunderlag pluss reinskinn, parafin primus osv.

Mye mat og god drikke..ja og på isen bruker jeg en scooterdress, og andre sko en skisko, blir fort kaldt..jervenduk, isbor.

 

Så som sagt man får med det man vil..

Link to comment
Share on other sites

Etter at kjell74 gjor meg oppmerksom på Paris skibrett/pulk i en post overher så har jeg googlet og lest på diverse forum og tror og mener at dette er løsningen jeg går for.

Punkt en; det er rimelig invistering!

Punkt to; det er stor frihet for egne modifiseringer og tilpassninger!

Punkt tre; den er stor og har halvparten av vekta av alt annet ( i allefall som jeg har råd til å kjøpe).

 

Jeg vet akkurat korsn jeg skal ha den, med faststydd pulktrekk med toppåpning, og kompresjonsreimer (ikke strikk), drag ala fjellpulken...kanskje jeg kjøper drag, kanskje ikke..det er jo morsomt å lage.

 

 

Takk for innspill alle sammen!

 

edit:

Her er noen av linkene som inspirerte meg:

Ett par tråder på fjellforum inspirerte meg, disse trådene kan leses her og her.

På ifriluft er det en som har laget pulktrekk selv.

Her fant jeg også en del tips som man kan bruke som utgangspunkt...noe av det som ble presentert bærer preg av å være garasjemekket men tipsene og ideene var ikke så dum i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Nix til akebrett.

Anbefaler en Fjellpulken m ordentli drag og belte, ferdig komplett med en gang.

X-Country 144 Turpulk er den gamle Veteran, passe lang (144cm), lett (5kg), solid og smidig.

 

Akebrett med bare tau å dra i og ikke stive dempede drag, og ikke trekk/surring er håpløst på seriøs tur.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev:

men min erfaring at du skal ha en ganske tung sekk før pulken blir et godt alternativ.

 

Kan være mange faktorer som spiller inn her. Men man kan få en total forskjellig opplevelse av dette avhengig av hvilke ski man går på. De tradisjonelle brede jaktskiene egner seg for relativt tung bør på ryggen, mens smalere ski med mindre bæreflate kan gjøre en tur med tung sekk til et mareritt.

 

Med mine fjellski har jeg en 70 L anatomisk sekk på ryggen, bikker vekta mye over 10 kg. blir skituren relativt ustabil og slitsom.

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt pulk polardego?

 

Hvis og når jeg skal ha kommer jeg til å kjøpe det som blir omtalt litt negativt som akebrett, det kan hete hva det vil for min del. Jeg ser store fordeler med det skibrettet/pulken. Den trenger nok et stivt drag (ikke bare tau) og litt sånt men det er bare gøy å lage til.

Enn annen kjempefordel er prisen! Og de pengene som blir til overs kan man legge i et skiseil! Da blir det også forhåpentligvis lettere å få med seg tungt utstyr inn på fjellet..

Link to comment
Share on other sites

Med 2008-priser sparer du 1100 kr på å lage pulk iht. oppskriften vist tidligere i tråden, kontra fjellpulken som også er foreslått.

Det er sikkert et morsomt prosjekt, men for noen ikke bryet verdt.

 

Til kupert terreng, bløtsnø, av og til dype skispor (ikke drivis), vil jeg vektlegge en litt lang og smal pulk..

Link to comment
Share on other sites

Jepp balter jeg har sett det, skal man basere seg på å kjøpe alt så blir besparelsen minimal! Men jeg har "en del rusk å rask" liggende i rundt om så jeg regner med å kunne få meg en fix ferdig pulk som er godt nok til mitt bruk for under tusenlappen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Fjellpulken (Snerten) og Paris pulken. Etter hvert har Paris blitt den klare favoritten. Jeg har gjort noe små modifikasjoner med strikk og tau for å feste lasten. Som trekk bruker jeg en tynn fjellduk fra Helsport som all bagasjen pakkes inn i. Draget består av tau og funker utmerket. Pulken har blitt brukt i skog, på fjellet og på vidda. Slitesterk, lett og veldig god gli. Anbefales på det sterkeste fra meg.

Link to comment
Share on other sites

McKay skrev:

Jeg har både Fjellpulken (Snerten) og Paris pulken. Etter hvert har Paris blitt den klare favoritten
Det første som slo meg når jeg leste dette var at disse pulkene er så ulike i størrelse at bruksområdet deres er ganske forskjellig. Blir rett og slett litt feil å sammenligne Snerten og Paris.

 

Kan du forklare hvorfor du foretrekker Paris?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg kjøpt meg pulk, det ble en Paris..

 

Jeg var i butikken i går, og der hadde de flere modeller av Fjellpulken og Norpulken + Paris. Når jeg sammenlignet størrelser, pris og vekt og tenkte på hvor mye jeg kommer til å bruke en slik så ble valget kjempeenkelt plutselig!

En snartur på Mek og litt aktivitet i garasjen og vips så har man en fullt brukbar pulk til mitt bruk for under 1000lappen.

 

Takk for gode råd og tips!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...