Jump to content

forslag til feltløypa under nm 2009


Geir Småvik

Recommended Posts

Jeg så et utkast/forslag til feltløypa til sommeren,og syntes stort sett det så ok ut.Skulle det være noe å bemerke så var det 70 meter med småvåpen og det synes jeg er i lengste laget.skytetider på magnum kunne også vært forlenget noe,det er tross alt noen som skyter single action.Gleder meg uansett jeg da.... 8)

Link to comment
Share on other sites

70 meter er ingen problem. Det er skytteren som er begrensningen. Om du ikke har unormalt slappe ladninger er det utrolig lite du skal holde over. 9mm og .22 går nesten rett på. De eneste som eventuelt må holde ørlite høyere på skiva er de som har veldig slappe revolverladninger.

Skyter sjøl med single-action revolver. Har vært med på 6-sekunder i Porsgrunn. Det var en av de få standplassene jeg fylte! (Dog med store skiver på kort hold). Synes det er bra med en standplass eller to med dårlig tid i magnum også, forutsatt at skivene er store nok.

Link to comment
Share on other sites

:P 70 meter er ikke noe problem hvis skiva er STOR nok, urogallus!

Det som er et problem med lange hold, er at det som regel blir en salig PROPP i avviklingen av skytinga... Det tar TID å anvise på lengre hold. Samt at det drar med seg en variabel som (avhengig av banas plassering) er VÆRAVHENGIG. Det vil jo si at det nødvendigvis ikke er den BESTE skytter som vinner, men heller den som er mest heldig med vær og vind...

Hvorfor ikke heller bruke en mindre blink på kortere avstand? Det er da ikke vanskelig å regne ut hva størrelsen på blinken må være for å få samme 'størrelse' med bare halve avstanden?

Link to comment
Share on other sites

Tja, 70 meter kontra ikke 70 meter. Må si jeg synes det er tiltalende med løyper som har et visst spenn i avstander. Rent visuelt skaper det variasjon, og spør du meg er det ikke det samme å skyte på en liten blink på 20 meter kontra en stor på, i dette tilfelle, 70 meter. Kanskje er det litt hardt med snub og lommepistol, men helt bingo er det jo ikke........ Liker litt det mentale aspektet; "oooohhhh, langt fram til skiva".....

 

Føler meg veldig sikker på at det blir gøy i Larvik til sommern!

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om det er en del som "syntes" det er for langt hold...

 

Har dere prøvd 70m med spes-pistol noen gang ???

 

Som alt annet må det trenes på, med trening går det meste lettere :D

 

Halvparten så stor blink på halve avstanden, blir slett ikke det samme.

Prøv og du skal se...

 

 

Har skutt på landholdet i Larvik en del ganger tidligere, og det er ikke umulig det der :wink:

De som pleier å stå på halvdistanse ut til høyre er like ille syntes jeg...

Link to comment
Share on other sites

Woff:

Jeg tror ikke problemstillingen med at ting vil "proppe" seg på denne standplassen vil være særlig aktuell. Arrangørklubben er en erfaren klubb med tanke på feltstevner, og bruker de aktuelle målgruppene også ved sine øvrige stevner. Har aldri sett at dette har voldt de noen problemer med tanke på avvikling.

Når det gjelder væravhengig; Ja, vi driver jo med utendørsaktivitet, og forskjellige forhold skytterne imellom kan man vanskelig unngå helt. Hvis dette skal oppta en, har en ihvertfall feil fokus mtp å løse utfordringene i en konkurransesituasjon. Har mer enn nok med å tenke på sikte/avtrekk, jeg.....

 

Til slutt: "Den beste skytteren..."? Tror ikke det er ofte at den objektivt sett "beste" skytteren vinner Felt - NM. Mange faktorer som spiller inn her, og ønsker man å kåre den "beste" skytteren, kan man sammelikne resultater gjennomgående for f.eks en sesong, for deretter å finne ut hvem som skyter best, og kanskje gjennomføre studier for å se på skytestilling, avtrekk osv.

 

Utfordringen på NM er lik for alle den: Mestre og løse de utfordringene standplassene i løypa gir deg, og samtidig profitere på eller lide under flaks/uflaks, god/dårlig dagsform, bra/dårlig vær osv.

 

Igjen; helt sikker på at dette blir gøy (som vanlig)

Link to comment
Share on other sites

:P 70 meter er ikke noe problem hvis skiva er STOR nok, urogallus!

Det som er et problem med lange hold, er at det som regel blir en salig PROPP i avviklingen av skytinga... Det tar TID å anvise på lengre hold. Samt at det drar med seg en variabel som (avhengig av banas plassering) er VÆRAVHENGIG. Det vil jo si at det nødvendigvis ikke er den BESTE skytter som vinner, men heller den som er mest heldig med vær og vind...

Hvorfor ikke heller bruke en mindre blink på kortere avstand? Det er da ikke vanskelig å regne ut hva størrelsen på blinken må være for å få samme 'størrelse' med bare halve avstanden?

 

 

Det er jo frivillig å delta....

Jeg mener om du er redd for at det skal være dårlig vær når DU skal skyte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Jeg tror jeg nesten ALDRI har opplevd maken til regnvær under fin-felten på Mysen sist. Ikke ofte jeg har PROBLEMER med å se siktene på en armlengdes avstand pga regn som slår opp igjen! Men duverden så gøy det var! Og jeg stiller nok ganske så sikkert på neste NM også! Og det er jo ikke JEG som skal drifte denne standplassen, så de kan gjerne doble holdet for min del... Jeg tenkte vel helst på de som skal avvikle dette jeg da. Å anvise KAN jo bli ganske lett, hvis de holder seg til små nok figurer.. Hmmmm INGEN som treffer i dag nei? :twisted:

Jeg har allerede 'blinket' inn sommerferien, så sjansen for at jeg møter opp er relativt høy ja :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig i at egenspredningen er noe særlig større for korte løp/våpen.. Jeg har en Smith mod. 60 med orginalt løp, og en PP-22, og presisjonen er ikke merkbart dårligere i disse enn i mine "lange" våpen.

Broren min har en Star .22 som er kappa ned til spesialpistol og gjenga for demper. Vi skrudde på en ståldemper på den, og skrudde demperen fast i skrustikka, og den samlet 10 skuddserier på 20 mm på 25 meters hold.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

8) Det er bra! Jeg HAR vunnet en gang på Bingo også jeg... Selv om jeg ikke TROR at jeg treffer engang på 70 meter, blir det gøy å prøve.. Men det er jo litt synd hvis en NM-mester vinner på 'bingo' da... (Neida, jeg tror ikke så dårlig om våre beste pistolskyttere! Jeg VET hvor flinke de er... Beklagligvis... :mrgreen: Men noen må stå nederst på lista også!) Flinke arangører takler vel problemet med anvisningen, håper jeg!
Link to comment
Share on other sites

I et nummer av Våpenjournalen på 90tallet var det en artikkel om løpslengde og pressisjon og der ble konklusjonen at løpslende har lite å si for pressisjonen.

 

Det er trolig en "minstelende" som må til for at kula skal få tid til å entre løpet og stablisere sin rotasjon, når det er gjort så er det vel munningen som bestemmer resten, når det gjelder pressisjon.

Hvor lang denne lengden er kan jeg ikke huske å ha lest noe sted.

Med tanke på lengden av en 105 grainers kule, vil jeg tro 5 cm er nok :shock:

 

Min S&W mod 10 (med nytt Shillen løp) samler like bra som 686`n jeg bruker på revolverfelten :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...