Jump to content

Erfaringar med PARTIZAN!


oeho

Recommended Posts

No er eg rett og slett imponert! Har ikkje prøvd Partizan fabrikkskot før no, og må seie eg er svært imponert i mitt tilfelle... Kjøpte ein pakke 7mmRM på Jaktdepotet nyleg, og eg har få ladningar som slår desse presisjonmessig utifrå innleiande testing! "And that says a lot" i denne rifla...

 

Kva er andre sine erfaringar med Partizan?

Link to comment
Share on other sites

Flere enn meg som har opplevd uvanelig store munningsglimt med Partizan?

Hehe, jada.

For noen få år siden satt jeg ved siden av en mann med 300 win mag og Partizan patroner.

Han hadde munningsblåst som det sto respekt av :shock: . Virket som det var spart inn på flammedempende midler i kruttet som var brukt. Vi målte hastighetene, men det var slappe greier.

 

Av egne erfaringer med Partizan kjøpeskudd i 6,5x55, 308win og 9,3x62, så har jeg for det meste gode erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Skal kome attende med ein liten rapport når eg har fått testa litt meir vitenskapleg. Er framleis for mykje å jakte på til å heilt gå i skytebanemodus... Når det gjeld munningsglimt kamuflerer eg dette greit med dempar, men skal teste eit par skot utan òg...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har kun brukt Partizan i 300 winmag, og 7x57r. 300’n var ikke spesielt imponerende verken i forhold til samling eller presisjon, dessuten traff den annerledes en det meste annet jeg har forsøkt i den pipa. Hadde jeg ikke lada sjøl hadde jeg nok brukt den til trening, for den var bra nok til det.

7x57r’n var slapp, og enda slappere. Jeg synes det er rart at man lager blyspiss, og helmantel med samme kulevekt, hvor kuleform, ladevekt eller et eller annet gjør at treffpunktet blir så forskjellig at det er uaktuelt å jakte med de to uten å skru. Det er jo ikke et ukjent problem, men allikevel… Jeg fikk noen samlinger med helmantelen som var greie nok. Blyspissen tja. Sikkert brukbar.

Det som irriterte meg mest var messingen. Jeg fikk ved en anledning antydninger om å skjerpe laderutinene mine av en kompis. Han tok en av mine hjemmelada 300win med Partizan hylse, satte den på bordet med spissen opp, og det ville jo knapt stå! Farlig!! Å ikke sette hettene dypt nok sa han. Jeg tillot meg å tenke at han var en frekk nisse. Jeg har sjekka alle hetter jeg har satt. Det viste seg at støtbunnen på de hylsene var så runde at de hadde vanskelig for å stå på bordet. Videre fikk jeg ofte følelsen av at den messingen var spedd ut med sand, eller noe slikt.. og å bruke en vanlig maksladning i de hylsene var umulig. De ble dritfulle lenge før det. Mao, helt andre data gjaldt. Mulig jeg har vært uheldig, og det er noen år siden, men jeg skal ikke ha noe av det der til jeg er overbevist om at det har blitt bedring.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt partizan fabrikk ammo i både 30-06 og 6,5x55, og partizan kuler i 30-06. Og har berre gode erfaringar med begge deler. Kjempe presisjon i fabrikk ammo (skaut 50 poeng med 30-06), og .30 kulene samla like godt. Prøvde kulene på ein "bog" (1 våt telefon katalog, så ei 15 mm kryssfinerplate, 2 nye våte katalogar, ei ny kryssfinerplate og til slutt endå ein våt telefon katalog). Kulene gjekk skvær igjennom og laga eit ganske så bra hol. Fleire av dei eg jaktar med har brukt dei på hjort og alle var veldig fornøgde.

Link to comment
Share on other sites

Har og skote litt med Partizan kuler i 308.

Veldig bra presisjon så langt. Beste samling faktisk under 10mm med støtte på 100m.

(Diameter på kule er trekt ifrå)

 

Lite sannsynleg at det skal skje igjen.. Slik som eg skyter mest, liggande med reim så holder den lett under 5 cm med jaktrifla. Kjem litt an på sjåføren vil eg tru :)

Er nok ikkje fantastisk presisjon for ein benkeskytter, men godt nok for meg i første omgang

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med 150gr helmaltel og 180gr blyspiss i .30. Helmantlelen var grei å få god presisjon med, faktisk nesten på høyde med sierra og lapua. Blyspissen gikk også helt akseptabelt. Har bekjente som også har lignende erfaringer. Det kan derimot virke som om det er noe vanskeligere med 6,5 kulene, uvisst av hvilken årsak.

Link to comment
Share on other sites

Det kan derimot virke som om det er noe vanskeligere med 6,5 kulene, uvisst av hvilken årsak.

 

I flg tråd i gamle dager på sluttstykket.com er det visstnok litt mindre diameter på 6.5 (HPBT) kulene fra partizan enn de fleste andre 6.5 kuler , dette resulterer i dårligere presisjon.

 

Selv har jeg laddet mange 168HPBT i kal 30, ikke langt bak scenar og matchking på presisjon, men ikke like bra i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...