Jump to content

hvor sitter rypa på vinteren?


Saksvoll

Recommended Posts

For det første: Dersom det var lett å forutsi hver rypa er, eller noe annet vilt for den del, hade de vært utryddet... :wink: Men, noen indikasjoner er det jo, og lirypa er som oftest lenger nede i skogen. Prøv langs bekkedaler, om du kan gå på isen og kike i skogkanten kan det være bra.

Men, jeg foretrekker fjellrypa (Skarv) om vinteren. Lirypa er ofte sinnsykt skjær på denne tiden, det hender skarven er mer medgjørlig. Er det "white out" som det heter rpå nynorsk, altså slikt lys hvor du ikke ser en dritt og tror terrenget går rett frem, inntil du plutselig seiler nedover.. Da er ikke rypa lett å se. Er det sol og fine dager kan du ofte se den på langt hold, og da er det sinnsykt morro å ha med rifla! (Eller rifleløpet på hagla, slik det er på drilingen :wink: ). Bruk kikkerten flittig. Jeg har funnet mest fjellrype i grov ur, akkurat som på høsten, i slukter og på bratte kanter. Og på avblåste rabber. Det er liten vits i å jakte fjellrype på slette hvite vidder, den liker å ha krinkler og kroker å stikke seg bort i. Blåser det mye finner du den oftest i le. Forsøk å gå med vinden i ansiktet, siden rypa oftest tar av med vinden, og nærm deg fuglen nedenifra.

Link to comment
Share on other sites

Mange bra tips her allerede.

Jeg har ikke jaktet så mye skarv på vinteren, så dette gjelder for lirypa: I bjørkerisbeltet rett over skoggrensa sitter det ofte fugl er min erfaring, særlig der hvor rypa kan gå å spise knopper fra bakken. Ellers støtter jeg den med bekkedaler og i risene langs elvesøkk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom hjem i går etter ett par dager på vintertrening i fjellet med bikkjene.

Det var så det putret med fugl i terrengene, og hadde jeg hatt med hagle hadde jeg hatt mange fine skuddsjanser.

Det var veldig dårlig vær og de fleste rypene lå i dokk, noe som gjorde att ungbikkja hadde endel uhell forhold til dette med mestring av fuglen. Flere ganger utredet den uten å prestere noe, men da jeg kom til -gikk fuglen.

Området jeg gikk i ligger på ca. 950 til 1150 meter oh.

 

Ett lite tips. Følg ekstra nøye med der hvor bjørka er såpass nedsnødd at de produktive greinene ligger i snøen. Rypa beiter bjørkeknopp og sitter ofte lett tilgjengelig i bjørkekjerr hvor de har tilgang til godsakene litt oppe i bjørka.

 

Edit. Jeg leste ikke innlegget rett over, så dette ble smør på flesk :oops:

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som skejr på vinteren er at du finner rypa oppe i trærne. O lykke for en riflejeger! Jeg husker en gang det hadde rgnet på fjellet, og så frosset på, slik at all maten oppe p fjellet var innkapslet i is. Li- og fjellryper trakk ned i dalen, og satt i trærne og beitet. Jeg talte over 300 ryper rundt meg da jeg spiste lunch, den nærmeste på 2-300 meters hold. Plukket noen med rifleløpet på drillingen da! Ser du snøballer i trærne, så finn frem kikkerten og sjekk hva det er!

Link to comment
Share on other sites

Det er bra å ha med en kikkert på vinteren. Se etter spor der du ser ris den kan beite på. Sparer deg for mye trasking, og du kan være mer forsiktig og klar med hagla når du nærmer deg områder der du har sett spor i kikkerten. Jeg finner mest lirype litt over skogkanten der det er ris. Har vært lite etter fjellrype, så der kan jeg ikke uttale meg...

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg til at du finner fuglene ved dvergbjørk og kjerr.

Åpner du kroposen, så finner du ingen knopper, men skudd :wink: fra bjørka.

Ifjor skaut jeg ei rype som hadde kropose som en tennisball - full av bjørkeskudd så det sier litt om hvor mye den må ete for å få energi om vinteren når det er mye snø. Sannsynligheten for at den derfor beiter, i alle fall om morgenen og ettermiddagen, er stor!

Skitt jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For lirypa sin del så varierer dette ganske mye. I ett terreng finner jeg den like ofte gjemt under einerbusker som i bjørkekratt, og her har jeg aldri sett dem i trærne. -3 mil unna sitter de som oftest i bjørkekratt, og der er de fæle til å sitte i trærne på senvinteren.

 

Tillegg: Ellers så kan det være ganske håpløst å være riflejeger hvis det har vært mye snøfall og vind så rypa ligger i dokk. I fjor vinter stod jeg midt på ei myr og speidet med kikkerten da minst 20 ryper lettet rundt ørene mine :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...