Jump to content

Hva er dine Afrikanske topp trofeer


donner

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre hva folk her på forumet synes er mest spennende å jakte på av div typer plainsgame og la oss få se litt bilder også :wink:

Mine favoritt jakt objekter i Sør Afrika er:

1.Warthog.

2.Bushbuck.

3.Nyala.

4.Kudu.

5.Impala

6.Duicker og Steenbuck.

Dette er de av plainsgame som jeg setter mest pris på å jakte på da de ikke er så lette å jakte på som mange tror :mrgreen:

johnsvindh4.jpg

pic0075sd5.jpg

pic0188xr8.jpg

kudu1vc0.jpg

pic0089sk6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg velge kun en blir det denne Blue Wildebeest på 28 tommer fra min første tur til RSA.

Sporet flokken med denne oksen over en time i tett tornekratt.

Støkket de tre ganger, men siste gangen snudde gamlingen seg en gang for mye for å sjekke baksporet, og da var det gjort.

Skytestokken opp, børsa i anlegg, finner bogen i trådkorset og skuddet går.

5 sekunder...10, vet ikke, tid blir irrelevant i slike sammenhenger.

 

Men selv etter et perfekt lunge/hjerteskudd og med knekt framfot raste den ut over 200 meter i enda tettere tornekratt.

Spennende sporing da skadeskutte wildebeest er kjent for å stå på bakspor og angripe uten forvarsel.

Ikke for ingenting de kalles "poor mans buffalo" :D

Winchester M70, 375 H&H, 270 gr A-Frame.

 

Hvordan trackeren fant tilbake til oss med bakkien er fortsatt et mysterium.

Paddeflatt landskap uten spesielle kjennetegn, og tett bushveldt med spor og stier over alt...

 

Wildebeest28tommer.jpg

 

Forøvrig er jeg også blitt skikkelig hekta på Bushbuck, utrolig spennende jakt.

Blir det en sjanse så prøver jeg nok på igjen.

 

Afrika2008018.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke rangere noen antilopeart fremfor en annen.

 

En hver jakt har for meg sin sjarm, og jakt på en impala kan være like utfordrende og minst like spennende som jakt på bushbuck eller wildebeest, kudu eller en annen art.

 

Jeg har opplevet et fult angrep av bushbuck og måtte skyte i selvforsvar, skutt kudu etter å ha klart å kommet på under 20 meters hold og hatt masser av opplevelser. Hvis det er ei jakt som har utmerket seg vil jeg trekke frem jakten på en impala der jeg hadde nærkontakt med en black mamba…

 

Det jeg mener er at en hver jakt, på en hver art, er uforutsigbar og er for meg er en utfordring.

Og jeg VET at den beste jakten er den som ligger foran meg. Ikke den jeg har hatt.

 

 

P4260058.JPG

Impala skutt noen minutter etter jeg hadde ”close contact” med Mr. Black Mamba. Et trofe jeg ALDRI vil glemme!

(dette er forøvrig en av fler såkalte "wannabe black-faced impalaer" jeg har felt)

Link to comment
Share on other sites

:D Masse fine trofeer! jeg setter mest pris på jakt etter warthog og bushbuck men all jakt etter antiloper er også like spennende men det er de to artene som er mest spennende for meg iallefall! :wink: xo black mambaer er ikke til å spøke med :shock: det veit jeg allt om også hutte tu :x
Link to comment
Share on other sites

Først av alt må jeg bare si at jeg er ingen erfaren afrika-jeger (men jobber med saken :wink: ). Jeg har tilbrakt ca.5 uker i Botswana, fordelt på 2 turer, hvor fokus har vært vel så mye på friluftsliv/naturopplevelse, som jakt. Og hatt noen fantastiske opplevelser! Som f.eks. da vi (5 nordmenn alene) var på båttur i Okowango-deltaet og overnattet på en "holme" i sumpen 2 netter. Tankene som kverner gjennom hodet når du kryper ned i soveposen, er VELDIG påvirket av alle krokodille-øynene du så i lyset fra hodelykten når du gikk litt bort fra bålet for å pisse. Og den øredøvende gryntingen fra flodhester på alle kanter! Helt utrolig! Og en smule nervepirrende...

51d1yw.jpg

Eller når 4 av oss var alene på telt-tur til Deception Valley. Han vi leide bil av, insisterte på 2 biler. Og jeg kjøper hans argumentasjon: Hva om det skjer noe med bilen??? (og det gjør det ofte i Afrika) 140 km på 2 hjulspor i sanden fra nærmeste landsby, ingen tlf-dekning og ikke overflatevann. Det ble 2 biler...

Og første kvelden ble en smule annspent... 4 nordmenn satt rundt bålet og var totalt uforberedt på hvilken virkning løvebrøl har på en vinterblek nordmann. For oss hørtes det ut som de sto i krattet 30-40m unna, og resultatet var "ståpels" over hele kroppen på samtlige!

11ki5w5.jpg

 

Men det er nettopp DETTE, som jeg her har beskrevet, som gjør at jeg har tapt mitt hjerte til Afrika. Jeg har ingen favoritt-vilt når det gjelder jakt. Men helt siden jeg leste mine første bøker om jakt i Afrika, har jeg hatt en drøm om å skyte Kudu. Og det er noen 10-år siden... Men drømmen er oppfylt! :D

1530l95.jpg

Ble jeg "tvunget" til å velge en favoritt, ble det nok Kudu....

Men neste gang jeg skal nedover, har jeg et ønske om å jakte vortesvin, impala og springbuck. Vortesvinet mest fordi det et utrolig stygt dyr, impala og springbuck fordi det er de artene JEG forbinder mest med Afrika etter mine besøk der. Og jeg har aldri felt noen av de...

Og jeg føler jeg har noe uoppgjort med eland... Under mitt besøk i Botswana for 3 år siden felte jeg først denne.

fjnq84.jpg

Faktisk mitt første vilt i Afrika. Den skutt på "bestilling" fra en kompis, (han betalte :mrgreen: ) som så for seg hyggelige kvelder foran peisen, mens han "pratet" klærne av tilfeldige dame-bekjentskaper, med historier fra Afrika...

Men når "bestillingsjobben" var gjort, skulle jeg jakte eland. Noe som viste seg å ikke være så enkelt. De var som regel/alltid i flokk, og kunne faktisk minne litt om reinsdyr i oppførsel. Det ble noen timer/dager med gjentatte forsøk på å snike seg innpå, men Diana var ikke riktig på lag. PH'n begynte muligens å bli litt lei, så da vi for n'te gang forsøkte å smyge oss innpå, ble avskåret for videre avansement av en liten flokk gemsbuck. Lettere oppgitt antydet PH'n at gemsbuck ikke var noe dårlig trofe.... Og slik gikk det....

etcg90.jpg

Men neste gang, da blir det eland. Eller noe annet... Det som er sikkert er at jeg, så lenge jeg er i stand til det, drar tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, det vil jeg absolutt si. Normalt er det hanndyr som anses som trofèdyr, men dette er vel opp til jegeren selv og bestemme. Mange muligheter for å jakte hunnløve. Billigere enn hannløve, men opplevelsen skal ikke stå tilbake for noe..

Hvis jeg noen gang skyter en løve, hann eller hunn, så skal den helutstoppes og plasseres sentralt i trofèrommet.. :)

 

Ellers vanskelig å svare hva som er mine afrikanske favoritter. Alle har sin sjarm. Men så langt har nok spiralhornantiloper og the tiny ten hatt en sentral plass.

Mitt afrikanske topptrofè hva angår oppmåling og ranking er nok denne blue duikeren. Den er ikke offisielt oppmålt, men greenscoren plasserte den faktisk i top 3 i verden. Litt krymping må man forvente, men topp 5 eller 10 er nok reelt.

 

DSCN1220.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilbrakt ca.5 uker i Botswana, fordelt på 2 turer, hvor fokus har vært vel så mye på friluftsliv/naturopplevelse, som jakt. Og hatt noen fantastiske opplevelser!

 

Et meget klokt valg spør du meg. 8) Det virker som om de fleste flyr ned, drar rett på jakt, og flyr rett hjem. Og går dermed glipp av mange fine opplevelser som kunne være verdt å få med seg hvis de hadde dratt litt rundt en uke eller to på egenhånd. Det er ikke nødvendigvis så farlig som mange tror! :)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle høre hva folk her på forumet synes er mest spennende å jakte på av div typer plainsgame og la oss få se litt bilder også :wink:

Mine favoritt jakt objekter i Sør Afrika er:

1.Warthog.

2.Bushbuck.

3.Nyala.

4.Kudu.

5.Impala

6.Duicker og Steenbuck.

Dette er de av plainsgame som jeg setter mest pris på å jakte på da de ikke er så lette å jakte på som mange tror :mrgreen:

johnsvindh4.jpg

pic0075sd5.jpg

pic0188xr8.jpg

kudu1vc0.jpg

pic0089sk6.jpg

 

Flotte dyr, og jeg liker tatoveringene dine også!! veldig bra!! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...