Jump to content

forslag til ting man kan teste ut kule ekspansjon på?


joakimH

Recommended Posts

kanskje ikke helt synonymt med en elg, men jeg har skutt endel inn i bunnen på en liggende 200 liters plasttønne fylt med vann. Tetter hullet med en skrue etterpå. Har saget 2 hull i tønna så jeg kan kikke i det ene og fiske ut kula med hånda nedi det andre. Det hender at jeg setter et par forskalingsplater forran tønna sånn bare for å simulere noen kraftige knokler. Synes egentlig at kulene fra vanndunken likner bra på de jeg har funnet igjen i dyr.. Men jeg bruker mye Lapua 286grs Mega i 9.3 så jeg finner sjelden kula..

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på litt her: Jeg har tidligere tenkt på om jeg skulle gå i fjæra å hente blåleire, men det blir litt tungt og grisete.

Emil du sier kubbelys, og da gikk det et lys opp for meg, det må da være ypperlig!

Ser for meg å smelte 50-100liter gamle stearinlys i en form. Da kan man jo støpe inn bein og alt mulig! Kan støpe en hel elg!

Link to comment
Share on other sites

Snakk med en egg-produsent. Disse bytter ut hønene sine omtrent årlig, og går i minus når de slakter besetningen. Er stort sett bare glad om noen henter noen overskuddshøner. Da slipper du å rote i sjøldaue høner også. Avliv høna, heng den opp og skyt!

Link to comment
Share on other sites

den med høna er grei, har en hønsefarm med caa 2-3000 høner rett atmed hytta :D

og når vi snakker om det, tells høner som husdyr? vis nei, da kan det brukes på reveåta :DD men tipper det regnes som husdyr når jeg tenker meg om.

 

takk for gode forslag hittil!

 

dunk med vann, går ikke kulene bare rett igjennom?

 

tror dere 222en skyter gjennom en 10litersbøtte med is? :D

Link to comment
Share on other sites

dunk med vann, går ikke kulene bare rett igjennom?

Neida. Har enda ikke skutt hull i motsatt ende. Har fått noen små buler, men ikke gjennomskyting. Greit med en såpass stor blink også. Enkelt å treffe den på 200-250m for å teste at kulene åpner seg skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

hvilken dunk mener dere da?

oljekanne eller bensinkanne ? kansje sånn imsdal 8liter eller kanne eller hva det er vil funke? :D

jeg prøvde engang på en sånn liten oljekanne, det gikk rettvigjennom med 222 vertfall.. men de er jo i tilleg så svak at de rives opp momentant..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

ulempen med vanndunker er at du ikke får noe godt inntrykk av inntrengnigsevne, bare kulas fasong og restvekt. Is gir ingen formening om sårkanal.

aviser, og blader stappet så kompakt som mulig og gjennombløtt gir "nokså" lik oppførsel som i vilt. Da kan du sammenligne sårkanal og penetrasjon mellom flere kuletyper. 5cm tørre aviser foran simulerer bein. Da får kula kjørt seg litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...