Jump to content

Erfaring på denne lyddemperen?


skogsmann

Recommended Posts

Har en maken på en 300 win mag.

Grei, solid demper som bygger lite på lengden av rifla .

Pga. at jeg har satt den på ei magnumrifle, har jeg ikke kappet noe av løpslengden.

Dette medfører at rifla mi blir rimelig framtung pga. vekta i demperen som er laget i stål.

Uansett, den demper både lyd, munningsflamme og rekyl bra nok for mitt bruk, dvs. posteringsrifle på bøen etter hjort.

En ting som kjennetegner BR Reflex demperene, er en umiskjennelig "piiiing" lyd i skuddøyeblikket.

Jeg er som sagt fornøyd med valget, men dersom jeg skulle valgt demper for mer bevegilig jakt, ville jeg

nok gått for en lettere modell. Jeg ville også vurdert å fått kappet løpet endel for å bedre balansen i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Har selv denne demperen på min 30.06 og den fungerer utmerket. Ikke noe problem å skyte et par smell utendørs uten hørselvern pluss at nå oppfører rifla seg som en pusekatt mht rekyl :D Som sagt veier demperen et par hundre gram mer enn alu dempere, derfor valgte jeg å kappe løpet for å kompensere noe for dette.

 

Grunnen til at jeg valgte denne demperen kontra alu dempere er at du trenger ikke å bekymre deg for å brenne opp innmaten når ønsker å fyre av gårde 50 kjappe en kveld på skytebana. Br-reflex kan brukes på ei mitraljøse om det er ønskelig...

 

Rust er et annet tema; ståldempere ruster hvis de ikke blir tatt godt vare på. Jeg smører min inn med Ovetrol-olje både innvendig og utvendig ved behov for å hindre rust og dette fungerer ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

........ og dette "pinget" forsvinner, sammen med mye av miragen, hvis du kjøper et miragetrekk til demperen. Jeg har selv 2 stk Reflexdempere og er veldig godt fornøyd med de. Du kan ikke få i pose og sekk når det gjelder lyddempere heller, så du må inngå et kompromiss av hva som er viktigst mtp vekt, slitasje, lengde, demping osv.

 

Miragetrekk får du forresten bestilt her: http://www.riflesonly.com/store/TAB/sas.html#

Link to comment
Share on other sites

Til jaktbruk, ville jeg seriøst vurdert Hausken eller A-Tec sine lette dempere fremfor denne, om det må være stål, så er ikke akkurat A-Tec sin CMM6 så dumm (har en selv på en T3 SV 223r), den er i hvertfall lettere enn BR refleksen, og gir mindre tyngdepunktforflyttning, selv om den stikker litt lenger frem.

Link to comment
Share on other sites

........ og dette "pinget" forsvinner, sammen med mye av miragen, hvis du kjøper et miragetrekk til demperen. Jeg har selv 2 stk Reflexdempere og er veldig godt fornøyd med de. Du kan ikke få i pose og sekk når det gjelder lyddempere heller, så du må inngå et kompromiss av hva som er viktigst mtp vekt, slitasje, lengde, demping osv.

 

Miragetrekk får du forresten bestilt her: http://www.riflesonly.com/store/TAB/sas.html#

 

Man kan eventuelt bruke en krympestrømpe. Fåes kjøpt hos bla. elektrikere, krympes på demperen med varmepistol. Dette forebygger også både "ping" og mirage :D

 

BR Reflex er etter min erfaring, som tidligere nevnt, god til sitt bruk. Jeg mener at man får ei bane/posteringsrifle med denne demperen. Den demper godt (kanskje best), men den høye vekten gjør at tyngdepunktet kommer langt frem på rifla. Dette kan også medføre at børsa blir ubehagelig å bære på skuldra...

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å få tak i Vapentidningen nr 1 og 4, 2008.

Der har Eirik Moen/ Etterbrenner en meget bra og oversiktlig dempertest.

Lest den opp og ned, og ved hjelp av hans testresultater og mine kriterier kom jeg fram til den demperen som var optimal for meg.

Så den er bestilt og på vei 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...