Jump to content

Holdbarhet på elgkjøtt?


vømmøl

Recommended Posts

Holbarheten avhenger av hvor godt du pakker det inn og tempen i fryseboksen. Jeg har spist 4 år gammel elgstek. Den var kanskje litt tørrere, men helt ok.

Jeg pakker kjøtt i fryseposer med gråpapir utenpå, og temperaturen ligger under 20 minus. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Uten sammenligning forøvrig så var det forskere som smakte på mamutt som ble gravd ut av permafrosten i Russland. Så elgkjøtt i en god fryser tåler godt en 5-6 år. Har selv spist hjortestek som var 7 år.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for spørsmålet er at vi har kjøtt fra 2002 eller 2003 som vi fikk etter at en i nær familie gikk bort. Det er pakket i aluminiumsfolie med plastpose rundt.

Normalt lagrer vi jo ikke kjøtt lenger enn et år, men det er jo forskjell på fet griseribbe og rent elgkjøtt antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for spørsmålet er at vi har kjøtt fra 2002 eller 2003 som vi fikk etter at en i nær familie gikk bort. Det er pakket i aluminiumsfolie med plastpose rundt.

Normalt lagrer vi jo ikke kjøtt lenger enn et år, men det er jo forskjell på fet griseribbe og rent elgkjøtt antar jeg.

Min erfaring er at innpakkingen er ganske vesentlig, og her høres det jo ut til å være gjort skikkelig. Du kan jo ta en titt på et par av stekene og se etter "hvite" flekker på kjøttet. Dette er, etter min oppfatning, et tegn på "uttørking". Magert kjøtt, som elg, kan holde seg i flere år ved god innpakking, og jeg tror du kan ha fått deg noen gode middager.

Link to comment
Share on other sites

Det burde være ganske bra fortsatt det kjøttet ditt Vømmøl. I tilfelle det er begynt å bli litt tørt, og evnt smake ein anelse gammelt, så kan du kverne det med litt krydder, evnt lage god marinade og kutte kjøttet i biter og la lige et døgn eller to. Så kan du lage fin gryte eller wok av det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...