Jump to content

Trenger hjelp til kikkertsikte!


omh

Recommended Posts

Har nylig montert ny kikkert. Bushnell elite 6-24x40 i leupold QR montasje. Etter å ha skutt inn kikkerten på 100m prøvde jeg noen skudd

på 200m, 17cm under siktepunkt. Etter å ha skrukk siktet 12 klikk opp, prøvde jeg 3 nye skudd. Disse satt 10cm ut til høyre, da lurer jeg på hva problemet er?

Er kikkertsiktet "vridd" i forhold til børsa? (trådkorset ikke rett i forhold til løp)

Eller er det noe feil med montasje, så kikkert er skeiv i forhold til børsa.

 

Kan ikke se at noe er skeivt eller vridd, så håper det er noen her som har noen forslag til hva som kan være galt.

Link to comment
Share on other sites

Skru fast børsa i en benk, slik at du har fri siktelinje mot et eller annet objekt i syningom. Sikt gjennom løpet, og still børsa slik at du har et fast siktepunkt i løpet. Så kan du kikke gjennom kikkerten, og skru deg inn mot det punktet du har sikta inn børsa på - men da må du huske at du skal skru omvendt. Opp er ned, og høyre er venstre.

 

Så får du fort se om det er deg eller kikkerten det er noe feil med... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe problem med å få justert siktet, det er skutt inn på 100m. Men når jeg da skal skyte på 200m må jeg skru på siktet, åja! jeg skrur faktisk på høydejusteringa, riktig vei også..

Men etter å ha skrudd siktet 12 knepp opp, sitter skuddene i riktig høyde, men 10 cm ut til høyre..

 

Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at kikkerten ikke er i vater i forhold til rifla. Visst den ikker er det vil du samtidig som du skrur deg oppover skru deg ut til ene siden. visst staven står :arrow: / i forhold til børsa skjønner du at du vil havne oppover men samtidig ut til høyre. Jeg vet ikke men dette kan være årsaken til problemet dit......

 

Lykke til....

Link to comment
Share on other sites

Du spør jo selv om siktet er vridd det må du jo sjekke først, har du montert siktet selv ?

Rifla må plasseres helt rett når siktet skal festes sikt så på et eller annet list, flaggstang eller noe for å se at tråden er lik (pararelt) som det du sikter på så kan du skru det fast.

 

Har også sett at noen har klart å montere siktet slik at side og høydetårnet har byttet plass, da blir det feil :)

Link to comment
Share on other sites

Det har hendt meg og.

Hos meg skjer det kun når jeg ikke er disiplinert nok,

og blir "slurvete". På slutten av en dag med skyting er det ofte mange "rare" bom fra meg,

fordi jeg er både sliten og lei, og ikke fokuserer nok på pusting og teknikk.

 

Eksempel:

Forrige gang jeg var på banen var jeg fullt fokusert,

og skjøt 3 "perfekte" skudd på 100m.

Jeg visste før jeg så blinken at dette ble en bra samling,

og samlingen var 10mm.

 

Litt senere samme dag skjøt jeg 3 skudd på et mål på rundt 250 meter,

etter å ha skutt og truffet på både 300, 350 og 400 meter.

De 3 siste skuddene skjøt jeg altså mot en blink på et A4-ark på 250 meter,

da jeg var sliten og lei, og egentlig bare ville skyte opp ammunisjonen.

Da traff jeg ikke engang arket.

Link to comment
Share on other sites

Monterte siktet selv ja, satte børsa i ei skrustikke og justerte siktet etter hushjørnet, så hvist snekkern brukte vater så mener jeg at det skal være i orden. Har sjekket montasje å ringer slikt at dette ikke er løst.

Når jeg skrur siktet tilbake så sitter den midt i på 100m og 17cm under på 200m...

Har også en annen kikkert som jeg bruker, har ikke det samme problemet der..

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta av kikkerten og montere den på nytt. Har du samme problemet da, så hadde jeg vurdert å klage på kikkerten.

 

 

Har ikke prøvd det, tenkte på å bytte ringer med den andre kikkerten. Må sikkert prøve dette til helgen, begynner å plage meg litt at jeg ikke finner ut av dette.. Kikkerten har jeg kjøpt fra opticzone.com, veit ikke hvordan det er med garanti og reklamasjon der? Noen som har noe erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Leste her at du må skru motsatt vei når du sikter først gjennom løpet. Det forklarer en del for meg. Sist jeg var og skjøt prøvde jeg et sikte på en rifle. Der måtte jeg skru ned for å få sikte opp. Det var jeg ikke klar over. Dette var på slutten av dagen og trøtt var jeg. Så det gikk trill rundt for meg . Begynte a lura på meg selv. Fekk sikte på plass når jeg skrudde ned. Så jo selv at jeg skrudde ned, fekk siktet på plass men tenkte med mitt stille sinn at jeg var en smule gal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...