Jump to content

Lyddemper til Sauer 200 STR


MAG500

Recommended Posts

Kartlegger muligheten for en Sauer 200 STR i en stokk fra GSR, Picatinny skinne og kikkertsikte.

Ønsker en lyddemper som ikke bygger altfor mye i lengden, kanskje en modell som går innover løpet. Har kikket litt på Hausken og Svemko, som forøvrig produseres i min hjemkommune.

Har dere noen tips til modeller som kan anbefales?

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt en A-tec H2 på en av mine sauer 200 STR. Fungerer utmerket.

Ser at den ligger på rundt 4K som i vert fall er noe rimeligere enn Svemko sine lyddempere. Takk for tips! 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (4 minutter siden):

Har en Hausken på min Sauer 200 STR om ikke jeg husker feil. Men har en liten haug med A-Tec liggende også forskjellige størrelser som sikkert også passer. For meg spiller det liten rolle hva demperen heter.

Navn betyr lite. Kvalitet gjør 😊

Link to comment
Share on other sites

uglebugle skrev (Akkurat nå):

Jeg har også H2 , av den typen som er ~15cm lang (1 modul) , og  nå ble jeg nysgjerrig på hvor mye den bygger.. så jeg tok fram målbåndet:  8 cm inn og dermed 7 utover.

thumbnail_IMG_0914.jpg

Snedden størrelse det. Står denne demperen på en Sauer 200STR?

Link to comment
Share on other sites

Var inne og kikket på Svemko dempere hos BMWear. Tilgjengelige gjengetyper var mange. (Se vedlagt bilde).

Hva er poenget med så mange varianter? 

Ser for meg en 21mm pipe. Hvilken gjengetype anbefaler dere? Hvorfor?

Screenshot_20240519_134905_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pipa kjøles ned raskere med frontmonterte dempere enn med dempere som bygger bakover over pipa.

Dempere som bygger bakover pipa virker som en termos og holder på varmen.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21mm er ganske feit pipe da, dvs tung, så du må tenke litt på balansen i våpenet når du skal ha på demper. Hvor lang skal pipa være?  På bildet over er ei 19mm pipe, ca 58 cm lang, og det er M15x1 gjenging. Det vanligste er nok M14x1 og M15x1.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 minutter siden):

Pipa kjøles ned raskere med frontmonterte dempere enn med dempere som bygger bakover over pipa.

Dempere som bygger bakover pipa virker som en termos og holder på varmen.

 

Godt poeng! Har vel også litt å si hvilken tykkelse pipa har og kaliber/hastighet på prosjektilet?

Link to comment
Share on other sites

uglebugle skrev (1 minutt siden):

21mm er ganske feit pipe da, dvs tung, så du må tenke litt på balansen i våpenet når du skal ha på demper. Hvor lang skal pipa være?  På bildet over er ei 19mm pipe, ca 58 cm lang, og det er M15x1 gjenging. Det vanligste er nok M14x1 og M15x1.

Godt poeng! Blir det hips om haps om en velger M14x1 eller M15x1, eller hvorfor det ene fremfor  det andre?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 12.5.2024 den 16.37):

De bildene jeg har lagt inn, som viser rifler med brems er utelukkende konkurranserifler. Først og fremst til PRS. I PRS har man det travelt om en skal gjøre det bra - du bør ha byttet stilling og skutt et nytt skudd innen 7-8 sekunder, og det er viktig å se hvor en treffer, så en kan korrigere. I ustødige stillinger gjør bremsen dette litt enklere også i 6BR. Før når folk skjøt 6.5x55 gjorde den den mye enklere.
Med 50gr langsomt krutt er brems ubehagelig for de som er ved siden av og for skytteren selv, om han ikke har dobbelt hørselvern f.eks. (og noen ganger selv da). Men med halvparten av kruttet og litt raskere krutt, så er bremsen ikke så stort et problem støymessig. Jeg stod ved siden av rifler av alle kalibere i helga, og en udempet 308 med 45cm løp, eller en 338WM med 55cm - er MYE verre enn en 6BR med 65-70cm og brems. MYE.


Men om jeg skjøt bare for å kose meg, og ikke for plasseringer i stevner, så hadde jeg aldri brukt brems på noe under 338LM, og knapt på den. Du vinner tid mellom skuddene, og taper trivsel.

Kjøp en lyddemper av stål, og et godt miragetrekk og skyt. Eller la munningen være som den er, det virker bedre enn mange later til å tro. 
Men veldig mange bruker brems. Trolig de fleste.

 

 

 

 

 

K

 

Sitert fra den opprinnelige tråden til @MAG500.

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (5 minutter siden):

Godt poeng! Blir det hips om haps om en velger M14x1 eller M15x1, eller hvorfor det ene fremfor  det andre?

 

Det er best med å store gjenger som mulig.

På matchpiper på STR er det ikke dumt med 18-1.

 

Det er heller ingen ulempe å benytte 308-demper på 6,5-rifler for å få større marginer.

Link to comment
Share on other sites

uglebugle skrev (10 minutter siden):

21mm er ganske feit pipe da, dvs tung, så du må tenke litt på balansen i våpenet når du skal ha på demper. Hvor lang skal pipa være?  På bildet over er ei 19mm pipe, ca 58 cm lang, og det er M15x1 gjenging. Det vanligste er nok M14x1 og M15x1.

Ser for meg 70cm eller lengre. Ønsker meg en rifle med potensiale for langholdsskyting om jeg ønsker å prøve dette.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Torf skrev (6 minutter siden):

 

Det er best med å store gjenger som mulig.

På matchpiper på STR er det ikke dumt med 18-1.

 

Det er heller ingen ulempe å benytte 308-demper på 6,5-rifler for å få større marginer.

Kan du utdype litt mer?

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er ingen ulempe å fjerne minst mulig materiale ved munning.

Det kan bli veldig teoretisk, men de dyreste Anschuts 22lr-riflene, som kommer ferdig gjenget for demper, har munningen forsenket innenfor gjengepartiet for ikke å ødelegge all potensiell presisjon.

Jeg bruker 18-1 fordi det ser mest solid ut. Også uten demper. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (1 minutt siden):

Med hensyn til kvalitet.

Ranger de tre følgende:

- A-tec.

- Hausken.

- Svemko.

- Andre.

 

 

Ase Utra pga holdbarhet på en STR.

De koster heller ikke noe mer.

 

Norsegear har den større SL7i med 15-1 på tilbud.

Den tåler titusenvis av skudd i 6,5:

 

image.png.1621849856518a468c27bac5ae8d15dd.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 minutter siden):

 

Ase Utra pga holdbarhet på en STR.

De koster heller ikke noe mer.

 

Norsegear har den større SL7i med 15-1 på tilbud.

Den tåler titusenvis av skudd i 6,5:

 

image.png.1621849856518a468c27bac5ae8d15dd.png

Der kom prisen!😁👍 Slett ikke noe å si på den.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
uglebugle skrev (53 minutter siden):

21mm er ganske feit pipe da, dvs tung, så du må tenke litt på balansen i våpenet når du skal ha på demper. Hvor lang skal pipa være?  På bildet over er ei 19mm pipe, ca 58 cm lang, og det er M15x1 gjenging. Det vanligste er nok M14x1 og M15x1.

Kan du reflektere litt rundt 19mm kontra 21mm pipe? Fordeler og ulemper ved begge dimensjonene?

Mitt valg av løpslengde på 70cm eller lengre?

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Poeng:

 

Ønsker så effektiv demping av munningssmellen som mulig (6.5x55).

Grunnen er at jeg skyter en del på egen eiendom og jeg ønsker å påføre omgivelsene så lite støy som mulig.

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (Akkurat nå):

Svemko magnum dempar iverfall lyden bra, men problem med varmeflimmer. Ganske dyr og.

Ja, ser de ligger i øvre sjiktet hva pris angår. Snakker du av egen erfaring når du nevner problemer med varmeflimmer? Ca. hvor mange skudd snakker vi før det blir et problem?

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (13 minutter siden):

Ja, ser de ligger i øvre sjiktet hva pris angår. Snakker du av egen erfaring når du nevner problemer med varmeflimmer? Ca. hvor mange skudd snakker vi før det blir et problem?

Her er litt info om magnum demperen til Svemko. Info er hentet fra hjemmesiden til Svemko AS.

Screenshot_20240519_165832_Chrome.jpg

Screenshot_20240519_165821_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (51 minutter siden):

Ja, ser de ligger i øvre sjiktet hva pris angår. Snakker du av egen erfaring når du nevner problemer med varmeflimmer? Ca. hvor mange skudd snakker vi før det blir et problem?

Ja det gjere eg, har èin sjølv men om den er verre enn andre veit eg ikkje for eg har berre hatt èin hausken før men kan ikkje hugsa at den var lika galen når det gjald mirage. Ellers er den veldig bra. Du kan ta på miragetrekk då, men har aldri prøvd det sjølv. Antall skot, tja kjem an på temperatur men no er det sikkert ikkje meir enn 3-4 stk. Trur ikkje eg ville hatt denne til mykje skyting på banen, pipa under demparen blir så varm og.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 minutter siden):

Ja det gjere eg, har èin sjølv men om den er verre enn andre veit eg ikkje for eg har berre hatt èin hausken før men kan ikkje hugsa at den var lika galen når det gjald mirage. Ellers er den veldig bra. Du kan ta på miragetrekk då, men har aldri prøvd det sjølv. Antall skot, tja kjem an på temperatur men no er det sikkert ikkje meir enn 3-4 stk.

Såpass lite ja....

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1983 skrev (6 minutter siden):

Varmeflimmer får du av alle dempere, du får det av pipa også.

Til en STR som skal skytes en del med, der hadde jeg gått for en frontmontert demper. 

Dere har jo et poeng her ja....vil det funke med mirage bånd over pipa og tilsvarende trekk rundt lyddemperen?

Litt mye staffasje etter min smak, men må man så må man...😂

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Jo høyere forstørrelse på kikkerten jo med vil du merke mirage.

Miragebånd over pipa er noe man må ha om man skyter noen skudd. Er det litt vind i lufta og du er ute er ikke behovet like stort. Det kan til og med være en ulempe da vinden tar tak i miragebåndet.

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (10 minutter siden):

Jo høyere forstørrelse på kikkerten jo med vil du merke mirage.

Miragebånd over pipa er noe man må ha om man skyter noen skudd. Er det litt vind i lufta og du er ute er ikke behovet like stort. Det kan til og med være en ulempe da vinden tar tak i miragebåndet.

 

Høres jo logisk ut dette. Har vert borti litt av det du beskriver her.

 

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (3 timer siden):

Poeng:

 

Ønsker så effektiv demping av kulesmellen som mulig (6.5x55).

Grunnen er at jeg skyter en del på egen eiendom og jeg ønsker å påføre omgivelsene så lite støy som mulig.

Du får aldri dempet kulesmellen med en demper, kun munningssmellen, Du har likevell virkning av demperen forde munningssmellen beveger seg i alle retninger og blir dempet. Kulesmellen beveger seg derimot kun vinkelrett ut fra kula sin bevegelsesretning.

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (1 minutt siden):

Du får aldri dempet kulesmellen med en demper, kun munningssmellen, Du har likevell virkning av demperen forde munningssmellen beveger seg i alle retninger og blir dempet. Kulesmellen beveger seg derimot kun vinkelrett ut fra kula sin bevegelsesretning.

Mente selvfølgelig munningssmellen.

Feil ordvalg fra meg.

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (5 minutter siden):

Har nettopp fått ny pipe til Saueren. (Den gamle hadde demper) Så, her var det litt å tenke på!

For de som lurer, kan dere sjekke denne kalkulatoren som viser hva forskjellen i dB utgjør...

 

https://weatherby.dk/dbm/

Kan jeg spørre hvilken pipe du har kjøpt? 19mm eller 21mm? Lengde? DFS, langhold, annet? 

Link to comment
Share on other sites

Ble pipe fra Landrø. Nielsen med 190mm stigning og 74cm lengde og 21mm i munningen.

Skal brukes til langhold. Forrige pipe var 70cm og 220mm stigning. Eneste grunnen til at jeg kjøpte 74cm var at 70cm var det fritt for. 

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (1 minutt siden):

Ble pipe fra Landrø. Nielsen med 190mm stigning og 74cm lengde og 21mm i munningen.

Skal brukes til langhold. Forrige pipe var 70cm og 220mm stigning. Eneste grunnen til at jeg kjøpte 74cm var at 70cm var det fritt for. 

Har siktet meg inn på noe lignende når den tid kommer. Er det 21mm som gjelder på langholdsskyting? Hvilke vurderinger legges eventuelt til grunn for dette valget? 

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (9 minutter siden):

Tja, eneste fordelen er mere vekt som gjør rifla stødigere å skyte med. Presisjonsmessig (i våpenet) tror jeg ikke det er noen å hente.

Takker! 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...