Jump to content

Huaquarna Carl Gustav


Langelars

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Husquarna kaliber win 308 nitro produsert i Sverige, er det noen som vet hvordan jeg finner ut hvilke modell dette er?

 

Hvor mye er en slik rifle verdt i dag?

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hei, og velkommen til forumet!

 

I tillegg til "bilder, bilder, og flere bilder" er jo også (for-) historien til at våpenet har endt i din varetekt, interessant. Hvis den har navnet "Husquarna", kan det være modell 1600, 1640, eller, hvis den er kjøpt rundt 1970, topp-modellen 1900, et meget godt våpen.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Husqvarna_1900

 

Edit.: Og, som vanlig, er serienummer, kontroll-stempler etc. av interesse (må kanskje av med kolben for å finne alle).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

Hei, og velkommen til forumet!

 

I tillegg til "bilder, bilder, og flere bilder" er jo også (for-) historien til at våpenet har endt i din varetekt, interessant. Hvis den har navnet "Husquarna", kan det være modell 1600, 1640, eller, hvis den er kjøpt rundt 1970, topp-modellen 1900, et meget godt våpen.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Husqvarna_1900

 

Edit.: Og, som vanlig, er serienummer, kontroll-stempler etc. av interesse (må kanskje av med kolben for å finne alle).

 

Bilder og historie kommer snart

Link to comment
Share on other sites

Våpenet ble kjøpt en gang på 70 tallet av min far og brukt på elgjakt. Det er nok årsaken til godt over 200 elger som havnet på middagsbordet. En gang på 80 tallet fikk han snøspreng på løpet, men slapp heldigvis bare med å måtte kappe løpet ca 5 cm. Jeg vet at han ble tilbudt relativt mye penger for det på 80 tallet, men som sagt ikke sikker på modell. Legger ved en del bilder

IMG_3244.jpeg

IMG_3245.jpeg

IMG_3246.jpeg

IMG_3247.jpeg

IMG_3248.jpeg

IMG_3249.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en 1900ja, tilbudt mye penger på 80 tallet ja. Synd han ikke solgte den da, da var de "topp shit", nå er de gamle og verdien er vel 4000-6000kr. Mulig å få litt mer om det sitter kostbar kikkert av nyere type. Men som bruksvåpen har de stor verdi om pipe ikke er rustet eller skutt ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror han ble tilbudt 20k for den på 80 tallet, ser at løpet er litt slitt…

sluttastykket er jo smud som bare det, var vel det som var verdien på disse som er laget i Sverige, vet at de hadde problemer med de som ble laget andre steder hvis jeg ikke tar helt feil…

Link to comment
Share on other sites

En Husqvarna 1900 Lux fra opprinnelig produksjon 1969 i Husqvarna. Så ble det en produksjon i Eskilstuna der stemplingen på siden av kassen var FFV-Carl Gustaf. Disse skal ha serienr som starter med 5xx xxx. Deretter ble de stemplet med kun Carl Gustaf og siste serienr er oppgitt å være 654218 i 1978.
Prisen din far ble budt var neppe 20K. I så fall burde det vært med et realt elggevir i handelen. Jeg kjøpte min CG1900 ny i butikk 1979. Skal ikke antyde hva jeg ga, for hukommelse kan være veldig oppskrytt, men jeg har kvitteringa en eller annen plass :-)

Problemene oppstod først og fremst da det på 80-tallet ble produsert en del som fikk navnet Viking 1900. Seinere kjøpte Antonio Zoli opp en del rester fra lageret til Carl Gustaf og skrudde sammen disse sammen med noen egenproduserte deler. Disse hadde stempel Husqvarna Sweden på låskassa og serienr med både bokstaver og tall, 4 og 5 siffer, fram til de kom i gang med egen produksjon av komplette våpen.
Veldig kort oppsummert og helt sikkert ikke 100% rett, for kildene strides.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for historietimen, veldig interessant :-)

Jeg mener å huske det var den summen de snakket om, men jeg er jo langt fra 20 år lengre jeg også, så ta den med en klype salt…

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (På 7.5.2024 den 21.18):

En Husqvarna 1900 Lux fra opprinnelig produksjon 1969 i Husqvarna. Så ble det en produksjon i Eskilstuna der stemplingen på siden av kassen var FFV-Carl Gustaf. Disse skal ha serienr som starter med 5xx xxx. Deretter ble de stemplet med kun Carl Gustaf og siste serienr er oppgitt å være 654218 i 1978.
Prisen din far ble budt var neppe 20K. I så fall burde det vært med et realt elggevir i handelen. Jeg kjøpte min CG1900 ny i butikk 1979. Skal ikke antyde hva jeg ga, for hukommelse kan være veldig oppskrytt, men jeg har kvitteringa en eller annen plass :-)

Problemene oppstod først og fremst da det på 80-tallet ble produsert en del som fikk navnet Viking 1900. Seinere kjøpte Antonio Zoli opp en del rester fra lageret til Carl Gustaf og skrudde sammen disse sammen med noen egenproduserte deler. Disse hadde stempel Husqvarna Sweden på låskassa og serienr med både bokstaver og tall, 4 og 5 siffer, fram til de kom i gang med egen produksjon av komplette våpen.
Veldig kort oppsummert og helt sikkert ikke 100% rett, for kildene strides.

Ikke 100% ret. Men tettere på 100% fejl
Husquarna / Carl Gustaf 1900 var 100% svensk produceret. 
Produktionen stoppede på 70tallet.
Da patenter var utløpet, forsøgte 2 svenske foretag med produktion af konstruktionen.
Det ene hold var Geson, som fik ptoduceret låsekasser i Brecia i italien, Piber fra Delcour i belgien. Kolver fra olike. Produktionen stoppede ret snabt. Men mindre antal færdiggøres af VO Vapen i lyx udførsel.
Det andet foretagende var Viking Arms i Värnamo. De åkte også til Brecia samme uke, og fik produceret låsekasser på samme verktøj som Geson. Her færdiggjorde Antonio Zoli så standardvåpnene med italienske piper. Lyx versionerne blev samlet i Sverige, med Steyrpiper, og Danskproducerede skæfter. Da Viking sluttede efter at have produceret ca 5000 våpen, blev restpartiet købt af den Danske skæfteproducent, som samlede de sidste 1000 som primært blev solgt i Danmark.
Antonio Zoli fortsatte så produktionen i >Italien, og leverede under flere navne, Blandt andet Antonio Zoli, Husquarna og Verney Carron.
Ingen af disse våpen anvendte en eneste Svensk del.
-
Efter min ydmyge opfattelse, er 1900 systemet et af de bedste systemer som er produceret.
Utroligt sterkt, Utroligt glat repetring. Meget elegant design.
Lidt negativt, var aftrekssystemet, og aluminiums underbeslag

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er også min favoritt låskasse.

Jeg har 3 stk, en Sporter i 222rem, en Sporter i 6,5x55 og en std jaktrifle i 222rem.

Den siste har hatt  overflaterust på løp/kasse etter feil lagring, men har fått ny matt finish. Innvendig er den ny. Jeg kjøpte den slik for 3k hos Landrø for å få reservedeler til Sporteren. Har imidlertid ikke hatt hjerte til å skru den fra hverandre. Utdrager og tennstempel til 222 er hønsetenner og avtrekket er kontinuerlig hobbyvirksomhet..

 

Hvis noen skulle finne på å lage et AICS underbeslag til 1900 skal jeg ha 2 stk.

 

I en annen tråd diskuteres presisjon på frihåndskyting. Under det siste ISSF nordiske mesterskapet på løpende hjort, begynnelsen av 90-tallet, deltok 20 skyttere fra 5 nasjoner.(4-mannslag). Tror ca 15 skjøt med 1900 Sporter og resultatlista henger innrammet på Bisley skytebane. Nesten alle skytterne dengang var kvalifiserte OL-deltagere, og ingen har etter år 2000 vært i nærheten av topp 10 på den lista. Tor Heiestad har norsk rekord på 40 skudd hjort dobbeltskudd på 198/200 som tilsvarer 200/200 med 18 innerfemmere på løpende elgskive.

Her spiller selvfølgelig "indianeren" inn, men balansen/vekt kombinert med funksjonalitet og presisjon, til denne skyteformen gjør 1900-mekanismen ideell.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (6 timer siden):

Ikke 100% ret. Men tettere på 100% fejl
Husquarna / Carl Gustaf 1900 var 100% svensk produceret. 
Produktionen stoppede på 70tallet.

Nær 100% feil? Den svenske produksjonen har jeg temmelig sikker info på.  Der må du forklare nærmere hva som er feil. Hva som skjedde etterpå verserer veldig mange historier om, og jeg hentet min info fra en gammel artikkel i Vapentidningen. Jeg anser ikke produksjonen hos Viking som svensk da det ble kjøpt inn deler fra mange andre land og skrudd sammen i Sverige. De våpnene var det jo utrolig mye problemer med også. Danskeproduksjonen ble vel heller ikke noen suksess, for da hadde den fortsatt. Antonio Zoli fikk etter hvert orden på det.

P.S. Husqvarna, ikke Husquarna er du snill. 

@Torf Jeg har et reserve avtrekk på vei fra Sverige etter hvert. Kan sende deg ei mld når det kommer. 

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (2 timer siden):

Nær 100% feil? Den svenske produksjonen har jeg temmelig sikker info på.  Der må du forklare nærmere hva som er feil. Hva som skjedde etterpå verserer veldig mange historier om, og jeg hentet min info fra en gammel artikkel i Vapentidningen. Jeg anser ikke produksjonen hos Viking som svensk da det ble kjøpt inn deler fra mange andre land og skrudd sammen i Sverige. De våpnene var det jo utrolig mye problemer med også. Danskeproduksjonen ble vel heller ikke noen suksess, for da hadde den fortsatt. Antonio Zoli fikk etter hvert orden på det.

P.S. Husqvarna, ikke Husquarna er du snill. 

@Torf Jeg har et reserve avtrekk på vei fra Sverige etter hvert. Kan sende deg ei mld når det kommer. 

Når jeg skriver som jeg gør, var det ikke i relation til den oprindelige Svenske produktion frem til 70 tallet.
Det var derimod beskrivelserne omkring de senere tiltag med konstruktionen. 
Hvad der går af fejlhistorier, har jeg ingen anelse om. 
Jeg har derimod rimelig konkret viden om produktionen baseret på AntoniZoli producerede komplette våben, og især de låsekasser, som blev leveret til Sverige både som SG19C og som Viking 1990
Primært fordi jeg fra ret tidlig var involveret som leverandør af lux og superlux skæfter til Viking og nogle hundrede standardskæfter til SC19C
Jeg overtog også restpartiet af vikingdele og færdiggjorde dem .
Men inden leverede jeg både som skrevet kolver, og gjorde en stor del af blåneringsjobbet på Steyerpiberne til Viking
At et handelsfirma så senere fik Zoli til at leverer standardrifler til Sverige med navnet Husquarna Her havde man dog opdateret sikringsfunktionen, med Vikings løsning med plundringssikring.
Ret beset var problemerne med Viking nok ikke så store som du beskriver. Men der var nogle problemer med dårlig lodning af lukkegreb.
Den primære grund til at der ikke blev nyproduceret 1990 låsekasser i Danmark, var at jeg overtog Schultz & Larsen, og udviklede deres nuværende modeller.
Dog har jeg altid været meget imponeret over 1900 systemet. Sågar her jeg et halvt hundrede systemer jeg bare venter på tid til at færdiggøre. En del, både fra Husquarna, Nogle fra Carl Gustaf , Nogle fra Viking og sågar en lille portion stemplet med Schultz & Larsen 1990
-
Denne info er ikke baseret på diverse journalisters gætterier, men baseret på konkret deltagelse i også dette projekt ;-) 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...