Jump to content

Korleis utvikle ladningar for di børse/patron/kompenter


Recommended Posts

Har hold på med heimeladning av og på i 15 år. Har i den tida hold på med mykje "puttling" med rare kaliber, små kvanta med kuler og mykje skifting av komponenter. 

 

Liker eigentleg å puttle på med slikt, men ser at det går ut over rein skytetreting. Når nesten alle turane på banen involverer ein eller anna form for testing av ammunisjon, er det ikkje så mykje tid igjen til faktisk skytetrening. 

 

No er eg i startgropa til å få det nye 6XC-løpet opp og går. I den forbindelsen lurer eg på korleis folk utviklar ladningar for eit nytt kaliber med berre nye komponentar. Har sett litt videoar der ein skyt ein ladestige og noterer hastigheita, for så å fortsette uviklinga frå dei evt. "nodane" ein finn. Har ein gammal Beta-kronograf, men er usikker på om denne er presis nok. 

 

Alle tankar, idear og prosedyrer mottas med takk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 6mmXC og har også et nytt løp på tur.

Kjøp så mange (gode) kuler som mulig samt en god mengde egnet krutt.

Lad 105gr kule til en plass mellom 870 og 930m/s

Skyt rundt 100 skudd med samme ladning, virker det veldig bra, så fortsett. Kan det forbedres, bytt krutt eller juster minst 1gr og gjør samme øvelse.

 

kjedelig, men det bør virke.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt. Velg et krutt som kan brukes til alle kulevekter. Gjerne et skytterlagskrutt. Velg en egnet kule, jeg ville brukt rundt 100 gr kuler som start. velg en krutladning som er litt under maksimum og start skyting. Dersom du får god nok presisjon så fortsett å skyte. Er det dårlig så velg en annen kule og lad til litt under maks og prøv den. Dersom det fremdeles er dårlig så skift krutt. Ladestiger er stort sett bortkastet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På jaktfelt kan du ikke bruke rem eller støtte så presisjonsskyting får du ikke til uansett. Prøv hvilke samlinger du klarer med støtte og sammenlign med samlinger i jakfeltstillinger. Du kan ofte bruke billige kuler til jaktfelt, du får tilstrekkelig presisjon til de store skivene.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Lad 105gr kule til en plass mellom 870 og 930m/s

Skyt rundt 100 skudd med samme ladning, virker det veldig bra, så fortsett. Kan det forbedres, bytt krutt eller juster minst 1gr og gjør samme øvelse.

Ja

 

stigamundsen skrev (49 minutter siden):

Eg har 1000 Nosler RDF 105 gr. og har N150 og N550 tilgjengeleg. 

Begge kruttene er velegnet. Prøv N150 først

 

stigamundsen skrev (50 minutter siden):

Eg har 1000 Nosler RDF 105 gr

Etter 6-7 piper i 6mm har jeg faktisk nå ei som går med RDF... Håper du har rask riflestigning. Vil du ha det enkelt, kjøp Norma 105gr DL, eller Sierra 107gr SMK. 105 Barnes Match Burner går også nesten alltid bra, på kort hold. På langt er BC alt for variabel. Men jaktfelt er kort hold.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (24 minutter siden):

105 Barnes Match Burner

Merker ikke forskjell på annet enn hastighet når jeg lader den mellom 34 og 36gr N150.

Virker bra ut til 400m, har prøvd den på 470m, men ikke nok til å konkludere med noe som helst. 
 

Hvor langt er langt for denne kula?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (42 minutter siden):

Merker ikke forskjell på annet enn hastighet når jeg lader den mellom 34 og 36gr N150.

Virker bra ut til 400m, har prøvd den på 470m, men ikke nok til å konkludere med noe som helst. 
 

Hvor langt er langt for denne kula?

Og hva er små grupper? Hos oss skyter den "hull i hull" altså <10mm på 100m, og tilsvarende 30-40mm på 300m. Det er ca samme som 105SMK.

 

SMK 100m

IMG_3964.jpeg.5d2eb39e98920cdce58c5ee5868390e2.jpeg

 

 

Matchburner 100m

IMG_3965.jpeg.20d12742d0f5a988afa4005e6a73dc39.jpeg

 

SMK på 500m, på en dårlig dag.

IMG_3737(1).jpeg.7ce9f0d42b7a4264ede69b6294cce2fa.jpeg

 

 

SMK på 1000m

IMG_4584.PNG.9812a4e50e4bfe4ce4fee77b5e56d246.PNG

 

Du trenger egentlig bare å se på meplaten på MB for å se at BC er variabel. Men problemet viser seg egentlig ikke før på bortimot 1000m, eller iallefall ikke før ca etter 500m - selv om jeg neppe ville konkurrert med den på 500m. På 300m er den minst like bra som alt annet. Iallefall i mine piper går den "alltid" bra.

RDF er ei sånn kule som går på 5mm - den ene dagen. Så kommer du igjen dagen etter og skyter 30mm. Random, Damned Flyers står det visst for... Men som sagt har jeg nå et løp som skyter den, og det skyter tilogmed 110gr Sierra. Så jeg tør ikke bruke det...

 

K

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stigamundsen said:

Men kva er god nok presisjon til tildømes jaktfelt? 

 

Det går nesten ikke an å ha for dårlig presisjon til jaktfelt. Det er store treff, og ustødige skytestillinger. Jeg bruker lette kuler som 55 gr i 6XC til jaktfelt. Det går så fint så. For meg er lett rekyl viktigere enn ultimat presisjon. Viktigere enn vindavdrift også. På et stevne er det kanskje ett hold på 200 m, resten under 150 m.

Jeg kjenner meg igjen i mye testing og lite skytetrening. Testa mer før, har blitt litt mer fornuftig med åra. Nå er jeg mer opptatt av hvor det første skuddet sitter. Det er det som teller på jakt.

Jeg fikk et tips av en børsemaker en gang; prøv Sierra matchkuler først. Om ikke de går bra, så kommer ikke noe annet til å gå bra heller. Jeg er ikke sikker på om det holder stikk i dag. Men i hvert fall å begynne med noen vanlige matchkuler som ikke er ekstreme i noen retning. Min 6XC går veldig bra med 90 gr Scenar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 minutt siden):

prøv Sierra matchkuler først. Om ikke de går bra, så kommer ikke noe annet til å gå bra heller. Jeg er ikke sikker på om det holder stikk i dag

Det er jammen ikke langt unna.

 

Casey Jones skrev (1 minutt siden):

Men i hvert fall å begynne med noen vanlige matchkuler som ikke er ekstreme i noen retning

Ja, og både RDF og 110gr Sierra er litt vel ekstreme. Er BC "utrolig", så kommer det ofte med en ulempe.

 

Casey Jones skrev (2 minutter siden):

Min 6XC går veldig bra med 90 gr Scenar

Av lettere kuler har jeg skutt en del 95gr TMK, det er ei trivelig kule, men med litt mye vindavdrift til mitt bruk. 68gr Berger FB har jeg skutt en del av, og de går helt sinnsvakt bra - tror ikke jeg har skutt ei gruppe over 10mm når jeg har testet.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

RDF er ei sånn kule som går på 5mm - den ene dagen. Så kommer du igjen dagen etter og skyter 30mm. Random, Damned Flyers står det visst for...

Det er også min erfaring med RDF

 

stigamundsen skrev (12 timer siden):

Når nesten alle turane på banen involverer ein eller anna form for testing av ammunisjon

Nå kan jo testing være ganske så god avtrekkstrening...

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Nå kan jo testing være ganske så god avtrekkstrening...

 

Det er sikkert. Jeg var på banen for å teste i går - sjelden jeg egentlig tester så mye nå for tida, og trening er mer for fart enn presisjon. Men jeg ble forvist til 200m av et jegerprøvekurs, og der ser jo gruppene mye større ut, så jeg måtte skjerpe meg. Skjøt ulike tennhetter i samme ladning, og etterhvert viste det seg at de i hovedsak gikk like godt, som forventet. Samme hastighet også.

Men de første gruppene var 30-40mm - og de siste 15-16mm... Etter et par "hupps, du må faktisk gjøre jobben" så skjønte jeg hvor lenge siden det er er jeg har syslet med egentlig BR og presisjonsskyting.

 

Her tror jeg jeg klarte meg uten "brukerfeil".

IMG_4712.jpeg.3938a3182dc97477870c714bd1befde4.jpeg

 

Men det er jo faktisk en klassiker at folk som begynner å lade, teste, ny rifle, første rifle - kommer med masse spørsmål om de lader feil, rifla er dårlig, etc - og så blir det veldig bra etterhvert som de lærer å skyte...

 

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst evnen til å se at det faktisk er du som drar ut skuddet og er skyld i flua som åpnet gruppa.. Uforklarlige fluer er gjerne ikke forårsaket av sjåføren...

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (41 minutter siden):

Uforklarlige fluer er gjerne ikke forårsaket av sjåføren...

Det kommer an på sjåføren. Skal du skyte 10mm grupper på 200m må du gjøre det du skal og ikke noe annet. Erfarne skyttere ser at de drar ut, uerfarne ikke. Jeg kan ofte se på en skytter at han dro skuddet ut uten at han så det selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...